تریاک از سبد مصرف معتادان پر کشید/ اعتیاد سالی چقدر پول ملت را به هوا می فرستد؟

درمانگران اعتیاد در 31 استان کشور شایع‌ترین ماده مصرفی معتادان را هرویین و شیشه می دانند و معتقدند میزان مصرف تریاک به‌ شدت کاهش یافته و در ردیف سوم مصرف قرار گرفته یا حتی به صفر رسیده است.

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: درمانگران بیشتر استان‌ها گفتند که در کنار هرویین و شیشه، مصرف دائمی موادی ازجمله شربت و قرص متادون هم شایع است.

درحالی که قرص و شربت متادون، داروی ترک اعتیاد محسوب می‌شود اما با نشت به بازار سیاه به یکی از مواد مصرفی روزمره معتادان تبدیل شده است.

درمانگران تاکید کردند که افزایش قیمت هرویین و تریاک در ماه‌های اخیر عامل مهمی بوده که تعداد زیادی از معتادان، قرص و شربت متادون را به عنوان ماده مصرفی اصلی، جایگزین هرویین و تریاک کنند.
درمانگران تمام استان‌ها گفتند که معتادان چندمصرفی دارند و همزمان، مواد مخدر و روانگردان مصرف می‌کنند.

طبق نتایج آخرین تحقیق کشوری که در سال 1395 منتشر شد، تعداد مصرف‌کنندگان مستمر مواد مخدر، محرک یا روانگردان در کشور، 2 میلیون و 808 هزار نفر بود که با توجه به نرخ شیوع 5.4درصدی اعتیاد در جمعیت 15 تا 64 ساله کشور، اگر در فاصله سال 1395 تا امروز، افزایش نیافته باشد، کاهش هم نداشته است. طبق نتایج همین تحقیق رسمی ۶۶.۸ درصد معتادان مصرف‌کننده تریاک بودند، شیوع مصرف دایمی ماری‌جوانا و گُل و گراس، ۱۱.۹درصد بود، ۱۰.۶ معتادان مصرف‌کننده هرویین و ۸.۱درصد مصرف‌کننده شیشه بودند. نتایج این تحقیق کشوری نشان داد که از مجموع 2 میلیون و 808 هزار معتاد، 77.4 درصد معادل 2میلیون و 173 هزار و 392 نفر مصرف‌کننده تریاک، 297هزار و 648 نفر مصرف‌کننده هرویین و 227 هزار و 448 نفر مصرف‌کننده شیشه بوده‌اند.

سوال دیگر خبرنگار «اعتماد» از درمانگران این بود که طبق گفته بیماران‌شان، معتادان برای خرید مواد مصرفی خود، چه رقمی می‌پردازند. تفاوت قیمت خرده‌فروشی در بسیاری استان‌ها معنادار بود و ارتباط مستقیمی با دوری یا نزدیکی از مرز ایران و افغانستان -مبدا اصلی ورود مواد مخدر و روانگردان‌ها- داشت.

درمانگران 28 استان، از آخرین قیمت خرده‌فروشی هرویین مطلع بودند، درمانگران 25 استان، از آخرین قیمت خرده‌فروشی شیشه مطلع بودند و درمانگران 16 استان از آخرین قیمت خرده‌فروشی تریاک مطلع بودند.

براساس ارقامی که اعلام شد، میانگین قیمت خرده‌فروشی یک گرم هرویین در 28 استان کشور در هفته اول بهمن سال جاری، 451 هزار و 428 تومان، میانگین قیمت خرده‌فروشی هر گرم شیشه در 25 استان کشور در هفته اول بهمن سال جاری 271 هزار و 600 تومان و میانگین قیمت خرده‌فروشی هر گرم تریاک در 16 استان کشور در هفته اول بهمن سال جاری 121 هزار و 562 تومان بوده است.

از آنجا که هم وضعیت مصرف معتادان و هم قیمت خرده‌فروشی تریاک، هرویین و شیشه در جنوب و شمال استان تهران کاملا متفاوت از یکدیگر است، در این تحقیق میدانی وضعیت جنوب استان و شمال شهر تهران به تفکیک بررسی شد.

تغییرات قیمتی خرده‌فروشی مخدرها و مواد روانگردان در تحقیق میدانی «اعتماد» در مقایسه با یافته‌های چند تحقیق کشوری که طی دو دهه اخیر انجام شده، نشان داد که قیمت‌گذاری مواد اعتیادآور هم تابع افت و خیز بازار ارز و نرخ تورم است.( آبان سال 1393 قیمت خرده‌فروشی هر گرم تریاک 4660 تومان، قیمت خرده‌فروشی هر گرم هرویین 6786 تومان و قیمت خرده‌فروشی هر گرم شیشه 29 هزار و 863 تومان بود.)

افزایش میزان مصرف هرویین از هشدارهای درمانگران بود که گفتند علت اصلی این اتفاق، افزایش ناخالصی‌ها و افزودنی‌هایی همچون قرص‌های خواب‌آور است که باعث می‌شود مدت زمان نشئگی معتاد کاهش یافته و فرد مصرف‌کننده ناچار باشد میزان مصرف روزانه خود را افزایش بدهد.

کاهش قابل توجه مصرف تریاک به دلیل افزایش چند برابری قیمت خرده‌فروشی و عمده فروشی از دیگر نکات مورد اشاره درمانگران در تمام استان‌ها بود و تاکید داشتند که فقط سالمندان و افراد مسن همچنان به مصرف تریاک ادامه می‌دهند اما این خطر وجود دارد که گرانی قیمت خرده‌فروشی تریاک، این قشر را هم وادار کند که به مواد ارزان‌قیمت‌تر مثل شیشه روی بیاورند.

سوال دیگر درباره وضعیت مصرف تفننی مواد بود که طبق پاسخ‌های درمانگران 31 استان، مصرف تفننی و دائمی گل، مشکل تمام استان‌هاست و البته مصرف تفننی حشیش، ماری‌جوانا و قرص‌های خواب‌آور هم بین جوانان و نوجوانان تمام استان‌ها شیوع بالایی دارد علاوه بر اینکه در برخی استان‌ها هم، مصرف تفننی روانگردان‌های با پایه گیاهان تراریخته شیوع پیدا کرده که به گفته درمانگران، مصرف تفننی این مواد جدید، علاوه بر اینکه راه همواری برای مصرف دائمی است، برخلاف مخدرهای سنتی همچون خانواده تریاک (مرفین، هرویین، تریاک، شیره و سوخته) ممکن است تاثیر مشهودی در ظاهر مصرف‌کننده نداشته باشد اما آسیب‌های مغزی و مخرب این مواد، در همان دفعات اول مصرف، از فرد مصرف‌کننده یک بیمار روانی خواهد ساخت.

به دلیل انکه از سال 1395 تا امروز، اعلام هرگونه آمار جزیی درباره تفکیک میزان مصرف مواد مخدر یا روانگردان در کشور متوقف شده، با در نظر گرفتن تفاوت قیمت خرده‌فروشی انواع موادی که معتادان مصرف می‌کنند (شامل مواد از خانواده تریاک، شیشه، قرص‌ها و مواد با پایه گیاهان تراریخته) اگر تعداد مصرف‌کنندگان خانواده تریاک و شیشه را ثابت در نظر بگیریم و فرض این باشد که در مجموع، 525 هزار معتاد به هرویین و شیشه در کشور داریم، با توجه به تاکید درمانگران بر همزمانی مصرف هرویین و شیشه، اگر این 500 و چند هزار مصرف‌کننده مستمر شیشه و هرویین، روزانه یک گرم از این دو ماده بخرند، یعنی هر نفر، روزانه به طور میانگین حدود 720 هزار تومان برای خرید یک گرم هرویین و یک گرم شیشه پول می دهد که این عدد با ضرب در تعداد مصرف‌کنندگان مستمر این دو ماده به بیش از 378 میلیارد تومان می‌رسد؛ بیش از 378 میلیارد تومان، مجموع هزینه روزانه 525 هزار معتاد برای خرید حداقل یک گرم هرویین و یک گرم شیشه.

حالا اگر این عدد را در 365 روز یک سال ضرب کنیم به عدد بیش از 138 هزار میلیارد تومان می‌رسیم؛ بیش از 138 هزار میلیارد تومان، مجموع هزینه سالانه 525 هزار معتاد برای خرید حداقل یک گرم شیشه و یک گرم هرویین در طول یک سال!

فرض دیگر این است که دو میلیون و 808 هزار معتاد در کشور که مصرف مستمر دارند، روزانه و به‌ طور میانگین یک گرم مصرف انواع مواد ( مخدرها، روان‌گردان یا محرک) داشته باشند و با خوش‌بینانه‌ترین فرض و بدون توجه به افت و خیز و تفاوت معنادار قیمت انواع مواد در 31 استان کشور، روزانه 200 هزار تومان برای خرید ماده مصرفی خود پول بدهند که در این صورت، به عدد 562 میلیارد تومان می‌رسیم؛ بیش از 562 میلیارد تومان هزینه روزانه ماده مصرفی دو میلیون و 808 هزار معتاد در کشور (این عدد، یک رقم حداقل و با خوش‌بینانه‌ترین فرض است) با ضرب این عدد در 365 روز سال، به عدد بیش از 205 هزار میلیارد تومان می‌رسیم؛ بیش از 205 هزار میلیارد تومان هزینه سالانه‌ای که دو میلیون و 808 هزار معتاد در کشور برای خرید حداقل یک گرم از انواع مواد مصرفی خود می‌پردازند (این عدد، یک رقم حداقل و با خوش‌بینانه‌ترین فرض است).
23302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1867738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 54
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    124 8
    سلام تازه به فکر شما رسید این راهش نیست که ملت راتحت فشار میزارین درهمه زمینه ها مردم تحت فشار زندگی میکنن خواهشن یک راه حل بهتر برای مردم بگیرین که حداقل زندگی اینقدر براشون مشکل نشه
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    تریاک شده خداتومان ...مجبورن برن چی دیگه بکشن
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    به فکر معتادان باشید
  • جلال فتحی IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    77 12
    با سلام. دولت خدمتگزار اگه به فکر معتادان هست. بایستی یه داروی ترک ارزان و قوی تر از مواد مخدر در دسترس بزاره که استفاده کنن. هم اعتیاد به صفر می‌رسد و هم مواد مخدر کم میشه. چاره اش فقط داروی ترک آسان و قوی تر از مواد هست.. دیگه خود دانید...
    • حسین IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
      55 7
      سلام بله دقیقا حرفتون درسته بهترین روش درمان با داروی ارزان است ترس معتادان از درده ناشی از ترک مواد است که سراغ ترک نمیروند لااقل ۸۰٪ اگه بدون درد و بی خوابی و....عوارض ترک بتوانند خوشون رو نجات بدهند خودشون مراجعه می کنند الان ۵۰ مدل داروی ترک هست ولی همه با قیمتی که معتادان توانش را ندارند
    • حسین IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
      36 5
      سلام بله دقیقا حرفتون درسته بهترین روش درمان با داروی ارزان است ترس معتادان از درده ناشی از ترک مواد است که سراغ ترک نمیروند لااقل ۸۰٪ اگه بدون درد و بی خوابی و....عوارض ترک بتوانند خوشون رو نجات بدهند خودشون مراجعه می کنند الان ۵۰ مدل داروی ترک هست ولی همه با قیمتی که معتادان توانش را ندارند
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    115 3
    ...تمام معتادان تریاک قرصی شدن...
  • حمید IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    104 2
    مبارک باشد به اسم ترک همه قرصی ومعتادونی کردن کسی دلش برای معتاد نمیسوزه فقط حرف پول است دیگه نوجوان‌ها هم قرصی شدن قبول نداری یک سر به درمانگاه به اسم ترک بزنین همه شیمیایی قانونی فروخته میشه
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    تریاک ارزان کنید
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
      شما تازه میگید تریاک را ارزان کنید از بس عصبانی ‌شدم اشتباهی مثبت دادم ‌‌بشما.ادم نادان ‌باید کمی غیرت واراده تا ترک ‌کنند .امیدوارم قیمتش ضد برابر بشه تا ترک ‌کنید .تا ببینم غیرت بخرج میدهید برای ترک . والا فکر کنم آسان باشد ‌چون ‌همسایه ما تر ک کر ه همه ‌خانوا ه هم خوشحالند .
    • محمد IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
      103 4
      شما دوست عزیز نفست جای گرم در میاد.. ترک بله خیلی خوبه اما باید طرف همه موارد ترک کردن را داشته باشه...عصبانی نشو....تا پات نشکنه درد پا شکسته را نخواهی فهمید...ترک کردن به حرف گفتن بله خیلی راحت هست..میدونی معتاد بدبخت چقدر ضربه روحی خورده ..باید برسی به درد شاید بفهمی. ..شاید..شاید....قضاوت در مورد هیچ چیز نکن....
    • رضا IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
      81 1
      وقتی جای کسی نیستی لطفا زر مفت نزن نظرتو نگه دار برا خودت .
    • حرف حق IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
      83 3
      این آقایی که نوشته همسایه ما ترک کرده و همه خوشحال هستن بهتره بگه تعطیل کرده فعلا صبر کن جوجه آخرپاییز میشمارند . ترک مواد یه چیزه پاک موندنش یه چیز حالا بعداً واسمون از همسایتون تعریف کن ببینیم چوقت از تعطیلات برمیگرده
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    150 6
    دیگه توان کشیدن با وافور نیست باید سیخ وسنگ بکشیم ارزونش کنید
    • احمدطبیبی IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
      67 1
      باید برگرده به زمان رضا شاه برای آنهایی که سن‌شان بالا هست ثبت نام کنن درسته معتاد لگنی هم داریم اما خیلی‌ها بخاطر شرایط کاری سخت اجبارا مصرف دارن وبعضیها خانواده‌ای پرجمعیت رااداره میکنن فعلا باید کاری کنیم که توجامعه تریاک روبجای مواد سفید انتخاب کنن
  • حسین IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    دولت باید مجوز کاشت خشخاش را بده تولید داخل انجام بشه اگر اینکار انجام نشه یا دیر انجام بشه با یه مشت زامبی طرف خواهد شد کشور پس دولت تا دیر نشده دستور کاشت باید صادر بکنه ملت محتاج دارو هستن مانند همان افراد قندی که انسولین لازم دارن یا بیماری پروانه ای یا تلاسمی باید فکری بکنه دولت این افراد بیمار هستن
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    اعتیاد درهرکشوری رایج هست وبرای همه هزینه داره،اما مدیریت وسازماندهی مهم است که متاسفانه درکشورما وجودنداره برای همین یه سری کاسب دارن بازندگی مردم بازی میکنن صرف نظر از کنار گذاشتن مواد،دولت باید تریاک رو مثل زمان گذشته باسهمیه دراختیار معتادان قراردهد و جلوی مواد صنعتی رو بگیره.
  • علی IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    88 12
    حکومت بایستی مراکز توزیع دخانیات و مواد و قرص ،مشروبات ،... رو خودش در اختیار بگیره و همه افرادی که مصرف می کنند را در سیستم ثبت کنه.
  • ممد IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    کشاورزان سن بالا اگر تریاک نباشد همه از پا در می‌آیند وباید همه را ببرند سالمندان کشاورز آن سال بالا با قدرت تریاک تا غروب کار طاقت فرسا انجام میدهند باید فکری به حال این افراد عتیقه کرد
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    123 4
    یه فکری بحال معتادان بالای ۶۰سال بکنید که بحزتریاک موادی دیگرمصرف نکردن.اکثرجوانان به شیشه رواوردن که باعث توهم وتنبلی میشه که نمیتونن کارکنن ولی تریاک یک انرژی کاذب داشت که شخص رامجبوربه کارمیکرد. معتادان بالای ۶۰سال بجز تریاک نمیتوانن مواد دیگری مصرف کنن.. خانومی درهمسایگی ماهست که شیشه مصرف میگنه وروانی شده که امروز صبح قران خدا را پاره کرده بود وتوی کوچه پخش کرده بود. تریاک که توهم زانیست روان گردان نیست.
  • Mjib IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    109 7
    اول انقلاب یادم میاد معتادها سهمیه تریاک داشتن .. الان هم کشت خاش خاش آزاد کنید .. سالیانه چقدر پول ازکشور میره افغانستان .بجای تریاک ....تریاک موادی آشغال وارد کشور میشه ..
  • مجتبی IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    شما ازیبهطرف میگین معتاد بودن یک نوع مریضیه بعد خودتون میاین داروشو که تریاک باشه ازش میگیرین .کسی که تریاک میکشه هیچ وقت توهّم نمیزنه دزدی نمیکنه جنایت نمیکنه ولی کریستالی شیشه ای ومواد شیمیایی چرا پس خود دولت دلش میخواد که مردمش درگیر باشن تا به مقصود های خرابش برسه دارن مردم واز این طریق به ضلالت میکشن تا سر به زیر باشن وکاری به دزدی دولتی‌ها نداشته باشن.اگه به فکر مردمی که گرفتار ن واقعان هستن مثل زمان قدیم ...کاشت تریاک رو آزاد کنن که ایرانی منت افغانی رو نکشه ودرمون جنایت کم بشه.
  • حامد IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    عجب وضعیتی شده تریاکوگران کردن بیشترمردم کارگران کشاورزان وبیشتراقشاری که زیرفشارتورم وگرانی هستنددارن به سمت متادون وموادصنعتی میرن که این مشکل بزرگی است خانواده هادراینده ای نه چندان دورازهم میپاشند عقال مملکت کاری کنند
  • علی اصغر صادقی IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    87 2
    دولت برای افراد بالای۶۰ سال که مواد مخدر سنتی مثل تریاک استفاده می کنند که جنبه دارویی دارد باید فکر اساسی کند.
  • 😑 IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    82 9
    ای کاش بتونن جلوی شیشه وهر چیزی که توهم زا بگیرن واقعا خطرناکه صدرحمت به مواد سنتی جلوی مواد صنعتی رو باید بگیرن قد قن بکنن بیچاره کرده جوونارو
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    50 5
    دیگه چاره ای جز عنبرنساء برامون نمونده، خوشبختانه داخلی هم هست وارداتی نیست که قیمتش با دلار شناور باشه و یهو پر بکشه. بهرصورت هر کسی یه خر تو خونش داره.
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    72 5
    با جنسای قلابی پدر معتاد درآوردند باید مثل زمان قدیم داروخانه‌
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    39 15
    انشاالله اعتیاد از کل ایران ریشه کن بشه حتی یک دونه مواد فروش معتاد تو ایران عزیز نباشه به امید آن روز واقعا اعتیاد خانمان سوزه انشاالله ریشه کن بشه🤲🤲🤲🤲
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    60 5
    به هر معتاد اندازه یه وجب زمین بدن، خودش بره توش گل و گیاه بکاره به اندازه مصرف خودش تهیه کنه، بارم رو دوش دولت نباشه، شاید بعضی عزیزان هم همت مضاعفی داشتن به نوآوری و صادرات هم رو آوردن که باعث اشتغال و ارز آوری برای کشور میشه...
    • یالان دنیا IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
      36 0
      س به نظر من تریاک را آزاد وارزان کنید تامردم به سراغ قرص ومواد دیگر نروند کم کم معتادی ریشه کن میشود به فکر مهتادان باشید که تریاک گران شده به هر کاری برای ترک دست می‌زنن لطفآ صدای مردم بشنوید
  • داود IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    34 4
    چنانچه متادون قرص وشربت ودیگر داروها در انحصار مراکز ترک اعتیاد نباشه بصورت فراوان در داروخانه عرضه گردد هم ترک مواد برای تعداد خاصی راحتره هم تا حدودی خانواده افراد معتاد آرامش ایجاد می‌شود هم قاچاق دارویی کمتر می‌شود در واقع آزادی داروهای ترک اعتیاد مزایایی بهتری دارد مثلا طرف می‌رود از مراکز داروی سهمیه ای می‌گیرد می‌فروشد بعد به دنبال خرید مواد افیونی می‌رود
  • ساعد IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    90 6
    این سیاست خود دولته وبس ،که معتادان به تریاک رو وادار کنه به سمت شیشه وسورچه ومتادون ووووبرن وباعث نابودی خودشون و خانواده شون بشه واون کارتل های مواد مخدری که نود درصدشون از کله گنده های دولت هستند نبض بازار رو به دست بگیرند وبه هر قیمتی حتی به قیمت جان ومال مردم مواد رو به معتادان بفروشن اونم نه تریاک بلکه مواد صنعتی که ساختنش کمترین هزینه را داره ولی فروشش بالاترین سود برای تولید کننده و فروشنده را داره ،لعنت بر پدرومادر بانیانشون که باعث شدن مردم تو هر وضعیتی بدبخت و بیچاره بشن
  • محمدرضا IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    32 1
    متأسفانه باید گفت هیچ درمانگری در کشور ما کار درمانگری انجام نمی‌ده وفقط به فکر سود بردن هستن چه کمپهای مثلا درمانی وچه درمانگاهی که متادون تجویز میکنن .. وضعیت کمپها که واقعا فاجعه هستش کمپهای ماده 16,هم که بافردبیمار به شدت نادرست رفتار میکنن وکسی هم جرات نداره اعتراض ندارد .... درمانگاه‌های سوءمصرف مواد مخدر هم که برای خودشون مافیای متادون هستن وهرکدوم با چندتا عطاری رابطه کاری دارن و متاسفانه عطاری ها هم داروهای تاریخ گذشته رو آسیاب میکنن وباچندتا پودر دیگه داخل کپسول میریزن و به فردمعتاد که به هرچیزی چنگ میزنه تا خودش رو نجات بده میدن وازاین راه هم سو خیلی بالایی هم میکنن ...بازهم تکرار میکنم که هیچ درمانگری به فکر درمان نیست ..... متاسفانه بهزیستی هم جوابگو نیست ای کاشک که دولتها یه فکر اساسی دراین مورد انجام میدادن وبا مشورت از افرادی که قطع مصرف کردن این کار رو انجام میدادن ....نه اینکه الان مشورت نمیکنن منظورمن اینه بجای حرکت های نمایشی یه کار اساسی انجام میدادن
  • ناشناس IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    47 1
    قابل توجه کسانی که متادون مصرف می‌کنند بگم ک این داروی شیمیایی اولین اثر را روی میزان باروری داره و بعد از چند مدت عقیم می‌کنه طوریکه هیچ میلی ب رابطه جنسی نداری حالا خوددانید بماند ک دندان را ازبین می برد وکبد را نابود میکند به جوانیتون رحم کنید
  • مجید IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    33 1
    سلام دولت باید تریاک ارزان دراختیار مصرف کننده بذاره وجلوی روان گردان ومابقی مواد بگیره. شما کجا دیدی یاشنیدی کار خلافی دزدی یا بنیاد خانوادش بهم خورده
  • ندا فروغی IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    25 1
    اول از همه باید گفت ما معتاد ۲ میلیون نداریم برو بالای چهار میلیون . دومآ هیچ معتادی وجود ندارد که مصرف او روزی یک بار باشد . چرا؟ چون که مصرف یک بار در روز که اعتیاد نیست . تفنن هست .منظور ؛ آمار را در ۵ تا ۶ ضرب کن . این هست ؛ مصرف و هزینه مواد در ایران .
  • علی IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    19 1
    به عنوان کسی که قبلاً مصرف کننده بوده است ولی الان نه ولی خود را یک معتاد می دانم با افتخار و۴سال پاکی میانگین قیمت مواد تریاک خویش گرمی ۱۶۰هزارتومن. واشغالش گرمی ۹۰هزار تومن یک گرم شیشه توشهر من ۴۰۰هزارتومن یک گرم هرویین هم۶۰۰ هزارتومن البته قیمت ها را در هنگام خواندن مغاله از ساقی های ناکس گرفتم...... قیمت یک بسته قرص متادون ۴۰ زاگرس طبق گفته فروشنده که اکثریت عطاری دارند ۲۸۰هزارتومن ویک شیشه شربت متادون تولید دارو ۷۰۰هزارتومن که بسیاری از کلینیک های ترک اعتیاد نیز این دارو رابه صورت سهمیه ویکصدم قیمت تحویل می‌گیرند و حداقل نیمی از آن به اضافه سهمیه پرونده‌های مصرف کننده ای که دیگر برنمی‌گردد را به همین قیمت آزاد به این بیچاره ها می‌فروشند این هم از دکتر مملکت البته این قضیه اثبات شده است وبا هم ثابت میشود گ
  • محمد پرهیزکار IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    31 0
    ازدولت خدمتگزا خواهشمندم گروه سنی بالای شصت سالرا کوپن تریاک بدهد ...چون قاچاقچیان انواع سموم وارد تریاک می‌کنند مثل سرب وچسب وخون گاو خواهشمندم مردم معتاد را کمک کنید سپاسگزارم
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    22 1
    هرچیزی ممنوع باشد جوانان بیشتر کنجکاو میشن برن سراغش اگر آزاد باشد همه جا مثل بفک موجود باشد دیگه کسی نمیره سراغش مثل افغانستان کاشت تریاک و برداشت مثل گندم هر چقدر بخان میکارن ولی یکی معتاد نیست ازخودشون چون همیشه جلو چشمشان هست مثل پفک ،
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    36 1
    سگ تریاک شرف داره به شیشه کرا‌ک وفرص وهزارتا اشغالی اوردن مردم ازبین ببرن.
  • رضا هستم IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    30 0
    اجازه کاشت تریاک لازمه وگر نه آینده جوانان که اگر آیندهای باشه خاکستره
  • معین IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    30 1
    تریاک رو چرا میگیرید چرا شیشه کریستال رو جمع نمیکن تریاک اصل بزارید دم دست مردم بخدا از شیشه کریستال بهتره علان بخوان ترک کنن بامتادون ترک میکنن که ده برابر بدتره از هرنوع مواد مخدره خاهشن به فکره معتاد ها باشین پیرمرد بنده خدا چه توانی داره ترک کنه 60سال به بالا باید براشون تریاک اصل بگیرین چون نمیتونن ترک کنن میمیرن قرص شربت هم که خدانصیب ادم نکنه
  • عبدالرضا رضایی یاسوج IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    27 1
    مشکل اساسی از خود دولت است،اگر بتواند تریاک راکوپنی وبالاتر از سن ۵۰ را درنظر بگیرد هرگز مردم دنبال ننمیدونم مواد افیونی نمیروند تریاک. را چندین برابر گران کرده اند اما سایر مواد افیونی را ارزان
  • احمد IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    28 0
    دولت باید اجازه کشت خشخاش رو بده تا دست قاچاقچیان و خرده فروشان بی وجدان کوتاه بشه میدونید چقدر پول داره از مملکت خارج میشه چقدر شهید میدیم بابا خوب بزارید خودمون از کنار کشت خشخاش درآمد زایی کنیم اگه به همین صورت پیش بره تا سال بعد کل معتادان از سنتی به صنعتی کشیده میشن. و دیگه نمیشه جمعش کرد
  • علی IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    20 0
    چرا به افراد بالای شصت سال سهمیه نمی دهند که پول کشور هم توجیبی افغانی ها نمی رود وارز هم ازکشور خارج نمی شود قبل ازانقلاب افراد باسواد بودن ومی دانستند چکار می کنند تصمیم انقلابی یعنی نابودی پول کشور نابودی مردم آن وقت سهمیه بود جوانان کاری به مخدرات نداشتند هرچیز که جلوگیری کنید نتیجه عکس می دهد
  • جواد IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    21 1
    بله ظاهر قضیه خوبه پرکشید اما مصرف جایگزینش خیلی خطرناک شده ۳نفر از ادمایی که من میشناختم مردن وبقیه به شیشه روی اوردن بزارید یه سال بگذره بعد خوشحالی کنید شما کسی رو پیدا نمی کنید که تراک بکشه بعد خانوادشو سلاخی کنه از کشورهایپیشترفته چین تایوان بیاموزید سهمیه میدن برا افراد سن بالا و مریض
  • اکبر IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    14 5
    سلام. فقط دو راه دارد دولت. اول جلوی مواد فروشان را بگیرد ولی به شدت بدون تعارف و مجازات سنگین سنگین سنگین. دوم به افراد مسن سهمیه بدهد آنهم با نظارت شدید شدید شدید.که کسی جرات نکند سهمیه خود را بفروشد یا به کسی بدهد... اگر دولت این دو کار را انجام دهد مشکل 90 درصد جامعه معتاد یعنی همان قشر مریض حل می‌شود.
  • محمد IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    22 1
    سلام علیکم، به نظرم باگران شدن مواد سنتی معتادان رو اوردند به مواد صنعتی پر خطر که این امر درجامعه بسیار خطرناک وزندگی مردم عادی راهم به مشکلات می اندازد، معتادان پس ازگرانی مواد سنتی، الان مواد صنعتی استفاده میکنندکه باعث خطرات زیاد وتوهم وخیلی از جنایات در جامعه میشوند، حداقل مواد سنتی که توهم زا و،،، که نیست، این گرانی مواد سنتی به ضررمردم جامعه شده وبس
  • رام IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    25 0
    جاش متادون اومده که زندگی جونها رو نابود کرده
  • علی IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    16 1
    آمار دادن که همه بلدن . راهی برای ترک این بیچاره ها پیدا کنید نه اینکه از مشکل اونها برای پول درآوردن استفاده کنید. به قول خودتون نزدیک به سه میلیون معتاد در ایران هست که هیچ کس به فکر شون نیست و همه فقط فکر سود جویی از معتادان هستند مثل مراکز ترک اعتیاد که فقط پولشونو میگیره از درمان هم خبری نیست یا قاچاق چیان مواد مخدر .از همه بدتر هم دولت اینارو میگیره فقط با جریمه جیب شون خالی میکنه دوباره رها شون میکنه
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    31 1
    حالا اینهمه دزدی میشه تو این مملکت بزار یه درصد ناچیزشم دود بشه بره تو‌هوا
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    22 0
    انشالله ازادی کشت گل های زیبا ،🤲
  • مصرف کننده IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    38 0
    سلام کسی درمان این کار می‌تونه انجام بده که همدرد مریض باشه آخه آدم سالم کجا درک وضع حال من داره بخواد من معتاد درمان کنه بعدش این کار ترک نداره شاید به ظاهر مصرف نکرد ولی زندگی هم براش تعطیل هست چون مغزش دنبال مصرف هست خداوکیلی واقعا اگر. دلسوز واقعی هستید میخواهید کاری برای مردم بکنید نظر آدم سالم تصمیم آدم سالم بابت درمان این کار نیاورید چون واقعا بدتر از این شاهد میشیم آخه آدمی که ذجر خماری نکشیده فکر من معتاد نمیدونه چرا میاد نظر علکی میده بدتر معتاد بشه موش آزمایشگاهی براشون
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    30 2
    یادش بخیر کوپن تریاک