سیگنال‌های هدفمند شورای ائتلاف و جبهه پایداری به یکدیگر /شورای وحدت پای باهنر می ایستد؟ /پدرخوانده‌ها زیر تیغ رفتند

به نظر می‌رسد امید اصولگرایان برای رسیدن به لیست واحد روز به روز کمتر شده و بر اساس اخباری که از دل این جریان شنیده می‌شود ورود به انتخابات با چند لیست محتمل است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هر چند که اصولگرایان، برخلاف اصلاح‌طلبان دست پُرتری برای ارائه لیست در انتخابات مجلس یازدهم دارند اما خبرهایی که از اردوگاه آنان به گوش می‌رسد حکایت از این دارد جناح راست، مسیر راحتی برای ارائه لیست واحد ندارد و اختلافات میان آنها روز به روز پررنگ‌تر می‌شود.

مرور تحرکات اخیر اصولگرایان که این روزها فعال تر شده و بساط همایش ها و دورهمی های سیاسی شان به راه است، نشان می دهد که اصولگرایان با چند لیست در این انتخابات حضور پیدا می‌کنند و احتمالا دیگر خبری از همان وحدت‌ دقیقه نودی سال ۹۸ نخواهد بود.

اصولگرایان با چند لیست می‌آیند؟

گمانه‌زنی‌ها در محافل رسانه‌ای و حتی اظهار و نظرهای اهالی اردوگاه اصولگرا نشان می‌دهد باید منتظر چند لیست اصولگرایانه در صحنه انتخابات باشیم. اگر چه برخی از سیاسیون از رایزنی‌ها برای ارائه لیست واحد خبر می‌دهند اما این احتمال را هم می‌دهند که حداقل دو لیست در انتخابات ارائه شود که برخی از اسامی کاندیداها در آن مشترک باشند. مانند محمدرضا باهنر،رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، که گفته «ما سعی می‌کنیم یک لیست از اصولگرایان بیرون بیاید، اگر نشد دو لیست، اگر نشد سه لیست. اگر تک لیست شود، ۳۰ نفر مشترک خواهند بود. شاید ۵ نفر، ۱۰ نفر، ۱۵ نفر یا ۲۵ نفر بین لیست‌ها مشترک شوند؛ همه این مدل‌ها را داریم بررسی می‌کنیم. یک زمانی حتی بحث «اشتراک صفر» هم مطرح شد؛ یعنی هیچ اشتراکی بین لیست‌ها نباشد. بنابراین گفت‌وگوها الان بیشتر روی «تعداد لیست‌ها» و «درصد اشتراک بین لیست‌ها» متمرکز هستند.»

حدادعادل، پشت سر قالیباف ایستاد

«باید به‌زودی لیست سی نفره به مردم معرفی کنیم و در قدم اول بر حسب تخصص، داوطلبان را تفکیک می‌کنیم، ۱۴کانون تخصصی انقلاب در این زمینه تشکیل شده و افراد را بر حسب تخصص به این کانون معرفی می‌کنیم و از فردا مصاحبه‌ها از داوطلبان را شروع می‌کنیم و ملاحظاتی هم در لیست نهایی وجود دارد.» این جملات را نیز روز گذشته، غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، در همایش انتخاباتی داوطلبان نمایندگی تهران بیان کرد.

شورای ائتلاف که در چند روز گذشته با مشخص کردن سرلیستِ لیست انتخاباتی خود اعلام کرد که بار دیگر در کنار محمد باقر قالیباف خواهد ایستاد، یک سیگنال مهم نیز به اصولگرایان داد و آن هم این بود که «اگر سرلیست ما را نپذیرید، با لیست جدا خواهیم آمد.» پیامی که به نظر می رسد مخاطب اصلی آن پایداری ها باشند. چه آنکه باهنر که گزینه مطلوب شورای وحدت است تلویحا احتمال سرلیستی قالیباف را تایید کرده و البته موضع گیری تندی نیز نداشته است.

در این میان، محمدباقر قالیباف، رئیس فعلی مجلس، با اشاره تلویحی به اختلافات اخیر، گفته «به‌گونه‌ای رقابت نکنیم که مردم از ما متنفر شوند. رقابت ما باید باعث افزایش مشارکت شود نه ریزش آن. مردم باید ببینند که دعواهای بی‌ربط و بیهوده که به دوقطبی دامن می‌زند را دنبال نمی‌کنیم و از اقتصاد و وضعیت کشور و حل مشکلات آن می‌گوییم و واقعاً پیگیر آن هستیم.»

سیگنال‌های هدفمند شورای ائتلاف و جبهه پایداری به یکدیگر /شورای وحدت پای باهنر می ایستد؟ /پدرخوانده‌ها زیر تیغ رفتند

پدرخوانده های اصولگرا زیر تیغ

اما درحالی که شورای ائتلافی ها خود را پیشرو تحرکات انتخاباتی می دانند. انتقادات از این تشکل اصولگرا نیز کم نیست.

آنچنان که مسعود زریبافان، دبیر کل جمعیت یاران انقلاب اسلامی، طی روزهای اخیر در همایش این تشکل سیاسی، با انتقاد شدید از رقابت‌ها و اختلافات جدی درون اصولگرایان، در در کنگره سراسری این حزب گفت: «ما معتقدیم باید رقابت جدی میان داوطلبان انتخابات شکل بگیرد، برخی داوطلبان تایید صلاحیت شده توسط همین پدرخوانده ها حذف می شوند. می گویند لیست ما تنظیم شده و شما در لیست نیستید باید کنار برود در غیر این صورت وحدت شکن هستید. وضعیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور ناشی از عملکرد همین پدرخوانده ها است. این ها در انتخابات درون تشکیلاتی هم تقلب و مهندسی آرا می کنند. آنها کسانی در لیست قرار می دهند که از آنها حرف شنوی داشته باشند. ما باید این جریان را تمام کنیم. باید همه داوطلبان تایید صلاحیت شده تا روز آخر در انتخابات باقی بمانند چون همه آنها ظرفیت جذب مشارکت دارند. نباید مردم را وادار کرد که رای لیستی بدهند.»

وی تاکید کرد: «ما باید کاری کنیم که در این انتخابات پدرسالاری، قبیله سالاری و فامیل سالاری به شایسته سالاری تبدیل شود.نباید اجازه دهیم چند نفر برای کشور تصمیم بگیرند. باید کار جدیدی کنیم و پدرخوانده ها را کنار بگذاریم.»

پایداری‌ها لیست جدا می‌دهند؟

برخلاف شورای ائتلاف که در عین تاکید بر وحدت تا حدودی تکلیف خود را با انتخابات مجلس مشخص کرده و بعید نیست به سمت لیست مستقل برود، جبهه پایداری‌ها تاکنون درباره ساز و کار انتخاباتی خود سکوت کرده و محافظه‌کارانه رو به جلو حرکت می‌کنند. هر چند که به صورت رسمی از ارائه لیست مستقل صحبت نمی‌کنند اما در باطن تصمیمشان بر همین اساس است. اگر چه آنان در انتخابات ۹۸ با گرفتن سهم زیاد تن به لیست وحدت دادند اما با توجه به حضور پر تعداد هم طیفانشان در دولت ابراهیم رئیسی دیگر به گرفتن چند جایگاه در لیست راضی نخواهند شد. بر همین اساس اگر بنا به ائتلاف کردن هم داشته باشند به سمت وحدت با تشکل هایی چون شریان پیش خواهند رفت و البته دولتی ها.

صادق محصولی، دبیر کل جبهه پایداری، اخیرا در خصوص لیست مستقل یا مشترک جبهه پایداری در انتخابات پیش رو گفته است؛ «چون شرایط فعلی یک ماه مانده نمی شود دقیقا در مورد وجود لیست واحد از طرف جریان غرب گرا نظر داد البته ما خودمان را محدود نکردیم و با جریان های انقلابی گفتگو می کنیم و انشاءالله با توجه به شرایط ناظر بر فضای انتخابات تصمیم گیری می کنیم.»

شورای وحدت با سرلیستی باهنر می‌آید؟

از سوی دیگر، احتمالات در شورای وحدت بر این اساس است که آنان نیز یک لیست جدا با سرلیستی محمدرضا باهنر ارائه کند؛ هر چند که باهنر با اشاره این موضوع از تلاش‌ها برای رسیدن به وحدت در میان اصولگرایان گفته و بیان کرده است که؛ «من نکته‌ای بابت سرلیستی آقای قالیباف ندارم» اما با این حال از او به عنوان یکی از مدعیان سرلیستی نام برده می‌شود.

اخیرا نیز شهاب‌الدین صدر، رئیس شورای وحدت اصولگرایان در استان تهران، دومین نشست این شورا گفته است: «در صدد هستیم اختلال رابطه بین نمایندگان و مردم را توسط شورای وحدت رفع کنیم تا نمایندگان شورای وحدت در مجلس بعد از ورود به خانه ملت ارتباطشان با مردم را تداوم ببخشند.»

وی همچنین با اشاره به افزایش جایگاه زنان در لیست گفت: «مصوبه هیئت عالیه شورای وحدت این است که داوطلبان خانم در استان تهران را از ۵ به ۷ داوطلب افزایش دهیم. از نمایندگان استان‌های شورای وحدت نیز می‌خواهم طبق این مصوبه در استان‌ها لیست بدهند.»

در همین راستا، بعید نیست که شورای وحدت نیز با سرلیستی باهنر بخواهد وارد بزرگترین ماراتن سیاسی امسال شود و اصولگرایان بخواهند در غیاب رقیب دیرینه خود با تعدد لیست در انتخابات حضور داشته باشند.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1869015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =