رئیس مجلس گفت: در نظام‌هایی که ویژگی دموکراتیک دارند هرچه مجلس پروزن‌تر باشد حقوق مردم بهتر صیانت می‌شود.

به گزارش خبرآنلاين، علي لاريجاني پس از خروج از نشست سران قوا در جمع خبرنگاران گفت: به طور طبيعي هر دو هفته يا هفته‌اي يك بار چنين جلساتي برگزار مي‌شود كه گاه رسانه‌اي شده و گاه رسانه‌اي نمي‌شود اما به طور كلي تشكيل چنين جلساتي مفيد است و اصولا قواي مختلف بايد در سطوح مختلف با يكديگر ارتباط نزديك داشته باشند. شايد اختلاف نظر وجود داشته باشد اما اين تعاملات منطق‌ها را به هم نزديك‌تر مي‌كند.
گزيده سخنان وي را در ادامه بخوانيد:
·         فساد مالي اخير از جمله مباحث مطرح در اين جلسه بود. سه قوه مصمم‌ هستند به اين موضوع رسيدگي شود و در اين راستا هيچ‌كس پرده‌اي براي صيانت نخواهد داشت و هركس در هر مقامي باشد بايد به تخلف او رسيدگي شود. در اين خصوص دست قوه‌ قضاييه بايد باز باشد و اگر كسي سخني دارد بايد با آقاي اژه‌اي مرتبط شود.
·          از نقش و فعاليت‌هاي آقاي اژه‌اي در اين پرونده، حمايت مي​کنيم. موضع قوا، ريشه‌يابي پرونده است.
·         در نظام‌هايي كه ويژگي دموكراتيك دارند هرچه مجلس پروزن‌تر باشد حقوق مردم بهتر صيانت مي‌شود؛ در تاريخ نيز مي‌بينيم كه هرگاه مجلس پرقدرت بوده، از قراردادهاي نادرست جلوگيري كرده و وقتي ضعيف بوده مشكلات به وجود آمده است.
·         طرح سوال از رييس‌جمهور روال آيين‌نامه‌اي دارد؛ هرگاه نصاب لازم را داشته باشد به كميسيون ارجاع مي‌شود، اين در حالي است كه گاه افراد منصرف مي‌شوند ولي هرگاه طرح سوال نصاب لازم را داشته باشد ما نيز ملزم به رعايت آيين‌نامه هستيم.
·         {گاه شما در موافقت يا مخالفت در صحن مجلس صحبت مي‌كنيد و اين موضوع تلقي استفاده از جايگاه رياست را به دليل تاثيرگذاري آن به ذهن متبادر مي‌كند} انسان از جايگاه خود صحبت مي‌كند و جايگاه نمي‌تواند از گذشته‌اش جدا شود، من نيز به بعضي موارد لازم مي‌دانم ورود كنم؛ البته من به عنوان نماينده نظر مي‌دهم و حق دارم صحبت كنم. اين امر مثبت است. هركس در هر مسندي بايد حق را بگويد، در عين ضرورت نشاط كاري مجلس را يادآور شد.
·         رسانه‌ها موضوع مادام‌العمر بودن حقوق براي مقامات را مطرح كردند، البته اين موضوع هم درست است، هم غلط؛ چون هركس كارمند نظام باشد مادام‌العمر حقوق مي‌گيرد. اشكال اين بود كه در اين تبصره بحثي مطرح شده بود مبني بر اين‌كه اگر كسي از سمت سياسي خود خارج شد مي‌تواند براي چند سال 80 درصد از حقوق خود را بگيرد.مسوولان تا هر وقت كار مي‌كنند حقوق مي‌گيرند و بعد از فراغت از آن كار حقوق جاي ديگر را اخذ مي‌كنند، لذا موضوع دريافت 80 درصد از حقوق قبلي وجهي ندارد.
·         {در پاسخ به سوالي درباره استيضاح وزير اقتصاد} اين‌كه فرهنگ عذرخواهي در كشور به وجود آيد بسيار پسنديده است، البته مجلس حق سوال و استيضاح دارد اما اين‌كه كسي بگويد عذرخواهي مي‌كنم كار خوبي است و بايد آن را تشويق كنيم. اگر وزير تخلفي كرده يا به عملكرد او انتقادي متوجه باشد، نمايندگان مي‌توانند از حقوق نظارتي خود استفاده كنند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابک IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    1 5
    زنده باد ریاست مجلس.ایجاد و گسترش فرهنگ عذر خواهی در میان مسئولین یکی از زیباترین جملات این هفته بود. امیدواریم عذرخواهی فقط به کلام محدود نشده و تا حد استعفا هم پیش رود.( قابل توجه وزیر محترم ...