سینما و آخرالزمان؛ جاذبۀ تمام‌نشدنی فیلم «۱۲ میمون»

در مجموعۀ «سینما و آخرالزمان» به معرفی بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با موضوع پایان دنیا و زندگی در دنیای پساآخرالزمانی خواهیم پرداخت. فیلم منتخب امروز «۱۲ میمون» (۱۲ Monkeys) است؛ اثری تحسین شده از تری گیلیام با بازی درخشان بروس ویلیس و برد پیت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،فیلم «۱۲ میمون» که در سال ۱۹۹۵ ساخته شده است، از لحاظ امتیازی که از مخاطبان و منتقدان دریافت کرده، یکی از برترین فیلم‌ها در ژانر علمی‌تخیلی با موضوع پایان دنیا محسوب می‌شود.

داستان عجیب و غریب، چرخش‌های داستانی غیرمنتظره و شوک‌آور و بازی‌های گیرا و درخشان، این فیلم را به نمونه‌ای ماندگار در بین فیلم‌های آخرالزمانی تبدیل کرده است.

داستان فیلم دربارۀ گروهی از بازماندگان بشریت است که در سال ۲۰۳۵ در یک سکونتگاه زیرزمینی زندگی می‌کنند. در سال ۱۹۹۶ ویروسی در سراسر جهان منتشر شده که بخش عظیمی از جمعیت جهان را نابود کرده است. مردمی که در سال ۲۰۳۵ زندگی می‌کنند تصور می‌کنند که پخش این ویروس کار گروهی به اسم ۱۲ میمون بوده است.

به گزارش فرادید؛آن‌ها با فناوری جدیدی که در اختیار دارند، تصمیم می‌گیرند عده‌ای را در زمان به عقب برگردانند تا با شناسایی ویروس اولیه به دانشمندان در پیدا کردن درمانی برای آن کمک کنند. جیمز کول (با بازی بروس ویلیس) یک زندانی است که برای اجرای این مامویت در ازای کاهش محکومیتش انتخاب می‌شود.

اما بازگشت به زمان گذشته ظاهرا اتفاق ساده و دقیقی نیست؛ کول که قرار است به سال ۱۹۹۶ فرستاده شود، بارها به زمان اشتباهی فرستاده می‌شود؛ یک بار به سال ۱۹۹۰ و یک بار حتی به جنگ جهانی دوم.

سینما و آخرالزمان؛ جاذبۀ تمام‌نشدنی فیلم «۱۲ میمون»

در طول این ماموریت کول با آدم‌های متفاوتی آشنا می‌شود و رازهای پنهانی را کشف می‌کند که به کلی مسیر او را به سمت اهداف تازه‌ای تغییر می‌دهند.

«دوازده میمون» یکی از آن فیلم‌هایی است که پیچیده‌ترین و درهم‌تنیده‌ترین داستان ممکن را روایت می‌کنند، بدون آنکه انسجام، جاذبه و یکپارچگی خود را از دست بدهند. این فیلم یک گنجینۀ ارزشمند برای کسانی است که به غافلگیری‌های سینمایی علاقه‌مند هستند؛ صحنه‌هایی در این فیلم هست که شگفتی و لذت کشف یک حقیقت پنهان را به بهترین شکل ممکن به مخاطب می‌چشانند.

سینما و آخرالزمان؛ جاذبۀ تمام‌نشدنی فیلم «۱۲ میمون»

در حالیکه نزدیک به ۳۰ سال از زمان ساخت این فیلم می‌گذرد، هنوز منتقدان دربارۀ آن می‌نویسند و درخشش‌های آن را از جنبه‌های مختلف ستایش می‌کنند. منتقد وبسایت کولایدر، یک ماه قبل نوشت که جاذبۀ اصلی این فیلم در «راه رفتن روی مرز باریک بین معقول و نامعقول» است.

نشریۀ اسپین‌آف در سال ۲۰۲۱ از صحنه‌پردازی درخشان زمان «آینده» در این فیلم ستایش کرد و منتقد نشریۀ تایمز در سال ۲۰۲۱ این فیلم را «به لحظ بصری خلاقانه، به لحاظ مفهومی مجذوب‌کننده و سرتاپا هیجان‌انگیز» توصیف کرد.

سینما و آخرالزمان؛ جاذبۀ تمام‌نشدنی فیلم «۱۲ میمون»

این فیلم مجموعه‌ای از ژانرها و موضوعات را در کنار هم جمع کرده و همۀ آن‌ها را به بهترین شکل ممکن از کار درآورده است؛ از موضوع شیوع ویروس گرفته تا سفر در زمان و پایان دنیا.

«دوازده میمون» یک اثر تخیلی، روانشناختی، اکشن و معمایی است که برای دو ساعت می‌تواند تمام ذهن و حواس شما را در خودش غرق کند و برای سال‌ها در خاطرۀ شما باقی بماند.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1870563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =