۲ نفر
۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
یک اشاره تا مرگ!

طی دو دهه گذشته آمار حملات مرگبار کوسه‌ها افزایش پیدا کرده است. عموما انسان‌ها با تحریک کردن کوسه باعث چنین حملاتی شده‌اند با این حال یک گاز این حیوانات عظیم می‌تواند به تنهایی برای مرگ انسان‌ها کافی باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس گزارشات منتشر شده تعداد حملات مرگبار کوسه‌ها افزایش یافته است اما این افزایش به این معنا نیست که چنین حملاتی رایج‌تر شده‌اند. در سال 2023، 69 حمله کوسه در سراسر جهان ثبت شد که در آن انسان‌ها هیچ کاری برای تحریک کردن کوسه انجام نداده بودند؛ طبق گزارش سالانه پرونده بین المللی حمله کوسه (ISAF)، که توسط موزه فلوریدا هماهنگ می‌شود، تنها 10 مورد مرگبار بود.

تعداد حملات در طول پنج سال گذشته 2018 تا 2022 نسبت به میانگین 63 حمله در سال اندکی افزایش یافته است و تعداد حوادث مرگبار نسبت به سال 2022 که پنج نفر کشته شدند، دو برابر بوده است. با این حال بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند که تغییری در محیط یا نحوه زندگی کوسه‌ها ایجاد نشده است.

بیش از نیمی از این حوادث سال گذشته در آب‌های ایالات متحده رخ داده است که بیشترین تعداد گاز گرفته شدن توسط کوسه 16 مورد در فلوریدا ثبت شده بود. از طرفی دو حمله مرگبار در ایالات متحده رخ داده است که یکی در هاوایی و دیگری در کالیفرنیا بوده است. در این میان ، استرالیا با وجود ثبت تنها 22 درصد از حملات جهانی، بیشترین تعداد حملات مرگبار یعنی 4 مرگ بر اثر حمله کوسه داشته است.

یک اشاره تا مرگ!

بیشتر این حوادث برای موج سواران، شناگران و غواصان رخ داده و بیشتر حملات مربوط به سه گونه گاو کوسه (Carcharhinus leucas)، کوسه ببر (Galeocerdo cuvier) و کوسه سفید بزرگ (Carcharodon carcharias) است. با این حال نمی‌توان گفت که کوسه‌ها حملات را از عمد انجام می‌دهند، گاهی اوقات ممکن است آن‌ها انسان را با فوک یا شیر دریایی اشتباه بگیرند وقتی این اتفاق می‌افتد، کوسه‌ها معمولاً قبل از اینکه متوجه اشتباه خود شوند، هدف خود را گاز گرفته‌اند اما با ابعاد و و آرواره‌های قوی این جانوران تنها یک گاز برای مرگ کافی است.

در یکی از غیرمعمول‌ترین و وحشتناک‌ترین حملات کوسه از سال 2023، یک کوسه سفید بزرگ، غواصی را که در حال صید صدف در مکزیک بود، گاز گرفت و سرش را از بدن جدا کرد. این حادثه که تقریباً بی‌سابقه بود. با این حال این حمله یک تحریک از طرف فرد به شمار می‌رود زیرا فعالیت‌های این قواص می‌توانست ناخواسته باعث حمله کوسه شود.

یک اشاره تا مرگ!

تعداد حملات کوسه‌ها نسبت به دو دهه پیش افزایش یافته‌اند و این عمدتا به این دلیل است که مردم کوسه‌ها را تحریک می‌کنند و بیشتر به دلیل علاقه مردم به این حملات به لطف فیلم‌های کوسه مانند «آرواره‌ها» است. در واقع به طور کلی، احتمال کشته‌شدن توسط یک کوسه 1 در 4.3 میلیون است. در مقایسه، احتمال کشته شدن بر اثر صاعقه 1 در 80000 و احتمال کشته شدن در اثر آتش بازی 1 در 340000 است، از طرفی انسان‌ها سالانه حدود 80 میلیون کوسه را می‌کشند که حدود 25 میلیون آن متعلق به گونه های در معرض خطر هستند.

منبع: livescience

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1870629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =