طولانی‌ترین پل جهان در چین/ شاهکاری که ۴ ساله ساخته شد

پل بزرگ دانی‌یانگ کانشان در چین که بخشی از راه‌آهن پرسرعت پکن-شانگهای است، برای تبدیل‌شدن به‌ طولانی‌ترین پل دنیا، شانگهای و نانجینگ را به‌هم متصل می‌کند. این شاهکار مهندسی تحسین‌برانگیز ۱۶۴٫۸ کیلومتر طول دارد و از شالیزارها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و حتی شهرهای مختلف می‌گذرد.

به گزارش خبرآنلاین، پل بزرگ دانی‌یانگ کانشان که به موازات رودخانه‌ی یانگ‌تسه و از دهانه‌ی آن در شانگهای می‌گذرد، ۱۰۰ متر ارتفاع دارد؛ اما با توجه به اینکه برای عبور کشتی‌ها از زیر آن طراحی شده، ارتفاع برخی از قسمت‌هایش به ۱۵۰ متر می‌رسد.

بر اساس گزارش زومیت، طول پل و ناهمواری‌های زمین‌های زیر پل سبب شده‌اند تا این سازه در بخش‌های مختلف خود هم به‌عنوان پل راه‌آهن و هم پل کابلی درنظر گرفته شود. پل‌های دره‌گذر (Viaducts) به‌عنوان پل‌هایی شناخته می‌شوند که مجموعه‌ای از برج‌ها یا طاق‌ها در زیر پل، از آن‌ها پیشتیبانی می‌کنند. این درحالی است که پل‌های کابلی توسط کابل‌های مورب و مستقیم کششی که در برج‌های بالای پل اجرا شده‌اند، پشتیبانی می‌شوند.

پل بزرگ دانی‌یانگ کانشان به‌قدری طولانی است که یک بخش‌های فرعی آن که به‌عنوان پل دره‌گذر لانگ‌فانگ-کینگ‌شیان شناخته می‌شود، می‌تواند به عنوان دومین پل طولانی جهان با طول ۱۱۴ کیلومتر درنظر گرفته شود.

ساخت پل دانی‌یانگ کانشان تنها ۴ سال طول کشید

تکمیل پل بزرگ دانی‌یانگ کانشان تنها چهار سال طول کشید و این سازه‌ی باشکوه در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد. این پل، مدت‌زمان سفر با قطار از نینگبو به جیشانگ را از ۴ ساعت و نیم به ۲ ساعت کاهش داد.

هزینه‌ی سرسام‌آور ساخت پل، ۸٫۵ میلیارد دلار، یعنی ۵۱ میلیون‌ دلار به‌ازای هر کیلومتر اعلام شده است. کل پل از حدود صدها هزار تن فولاد ساخته شده و درحدود ۱۱٬۵۰۰ ستون بتنی آن را نگه می‌دارند. تنها بخشی از پل که از دریاچه‌ی یانگ‌چنگ در سوژو عبور می‌کند از ۲ هزار ستون تشکیل می‌شود.

علی‌رغم ساخت‌وساز نسبتا سریع پل بزرگ دانی‌یانگ کانشان، این سازه مقاومت لازم را دربرابر بلایای طبیعی منطقه (مانند زلزله و طوفان) دارد. این پل از مقاومت کافی دربرابر ضربه‌ی مستقیم ۳۰۰ هزار تنی یک کشتی نیروی دریایی هم برخوردار است. کارشناسان عمر پل باشکوه را بیش‌از ۱۰۰ سال تخمین زده‌اند.

پل بزرگ دانی‌یانگ کانشان، علاوه‌بر بهبود عملکرد حمل‌ونقل عمومی در منطقه، به‌خودی‌خود به یک جاذبه‌ی توریستی نیز تبدیل شده است. درحال‌حاضر مردم از سراسر جهان به این منطقه سفر می‌کنند تا سوار بر قطار لذت تماشای مناظر زیبای اطراف را تجربه کنند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1871010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • ناشناس IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    6 1
    افرین به مندسان چینی اگر ساخت این پل در ایران می بود حداقل شاید بین 10تا 15 سال طول می کشید البته اگر چند بار خراب نمی شد چون همش کسری بودجه و سیمان و میل گرد
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
      7 1
      اگر ۱۰ ساله میتونستیم بسازیم که عالی بود. برو بالا ۱۰۰ سال!
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
      1 1
      اشتباه نفرمایید اگه در ایران بود شش ماه ساخته می‌شد باشن وماسه پر می کردند بعد یه آسفالت خوشگل ویک افتتاح مجلل با مسئولین
  • ققنوس IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    14 0
    قابل توجه مسئولان دولت ایران که بعد از ۴۵ سال نتوانسته اند یک پل ۱۳۰۰ متری را از بندر پهل به بندر لافت جزیره قشم احداث کنند !
  • فرهاد IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    9 0
    طولش به اندازه بزرگرا ه تهران شماله.35 ساله هنوز نصفش مونده