نابودی حماس اشتباه است/نتانیاهو باید برود

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه اسبق انگلیس گفت: حمله تمام‌عیار اسرائیل به رفح می‌تواند خطای وحشتناکی باشد که شانس راه‌حل دو دولتی را کاهش می‌دهد و در عوض خاورمیانه را به جنگ‌های بیشتری سوق می‌دهد که در آن هیچ‌یک از طرفین نمی‌توانند پیروزی مطلق را تضمین کنند.

به گزارش خبرآنلاین، ویلیام هیگ، وزیر خارجه اسبق انگلیس در مطلبی برای روزنامه تایمز نوشت: تصمیم برای حمله به رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی در آن ساکن شده‌اند، «حساس‌ترین لحظه استراتژیک جنگ» است و لحظه‌ای است که اسرائیل باید بین کسانی که می‌خواهند کاملا بر بازدارندگی تکیه کنند و کسانی که معتقد به دو دولتی هستند، یکی را انتخاب کند. راه‌حل تنها راه صلح است.

او هشدار داد: آینده «خاورمیانه» ممکن است به سرنوشت رفح بستگی داشته باشد.

هیگ تصریح کرد: پیروزی کامل اسرائیل بر حماس از نظر نظامی اشتباه است، زیرا حماس یک ایده است که ریشه در یک جمع دارد.

به گزارش ایسنا، براساس گزارش گاردین، وزیر خارجه اسبق انگلیس از تل‌آویو خواست که درک کند امنیتش تنها از طریق بازدارندگی قابل دستیابی نیست. او همچنین خواستار برکناری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رهبری حماس شد و گفت: راه‌حل بلند مدت اعتمادسازی و راه‌حل دو دولتی بدون برکناری نتانیاهو شانس کمی دارد. نخست‌وزیر اسرائیل شخصا محبوبیت ندارد.

هیگ با استناد به درس‌هایی از عراق و افغانستان که از سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ به‌عنوان وزیر امور خارجه تجربه شخصی از آن‌ها دارد، گفت: پیروزی مطلق بر یک ارتش در میدان جنگ به دست می‌آید، اما نه بر گروهی که قدرت خود را از یک ایده ریشه‌دار می‌گیرد. در یک جمعیت برای پیروز شدن بر آن، سیاست عاقلانه باید با اعمال زور همراه باشد. هدایت نیروهای اسرائیلی به رفح با همان رویکرد ماه‌های اخیر، نادیده گرفتن چنین سیاست‌هایی است.

او گفت که یک حمله تمام‌عیار به رفح، تجاوز خواهد بود.

ویلیام هیگ تاکید کرد که بدون چشم‌انداز سیاسی برای فلسطینی‌ها، ۱۷۰۰۰ کودکی که توسط ارتش رژیم صهیونیستی یتیم شده‌اند «روزی گردان‌های بزرگ‌تر آینده را تشکیل خواهند داد.»

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1872598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =