دیوارکشی اسرائیل در غزه/ مصر واکنش نشان داد

تصاویر ماهواره‌ای از مرز مصر با نوار غزه نشان می‌دهد که این کشور در حال ساخت دیواری در نزدیکی این باریکه است.

به گزارش خبرآنلاین، ساخت این دیوار در نزدیکی مرز نوار غزه از سوی مصر در حالی صورت می‌گیرد که نگرانی‌ها از حمله احتمالی اسرائیل به شهر رفح در جنوب باریکه غزه افزایش یافته است. قاهره به اسرائیل هشدار داده است تا از جابجایی اجباری ساکنان نوار غزه به داخل خاک مصر بپرهیزد. 

با این حال تصاویر ماهواره‌ای حاکی است که مصر با ساخت دیوار در شبه جزیره سینا در نزدیکی نوار غزه برای چنین سناریویی آماده می‌شود.

مقام‌های مصر به طور علنی ساخت چنین دیواری را اعلام نکرده‌اند. آنها همچنین هشدار داده‌اند که حمله اسرائیل به رفح و جابجایی فلسطینیان ساکن غزه به داخل خاک مصر می‌تواند توافق صلح بین دو کشور را به خطر بیاندازد. 

از سوی دیگر گزارش‌ها از آن سوی مرز از وقوع تیراندازی و انفجار در نزدیکی گذرگاه رفح حکایت دارد. بنا به همین گزارش‌ها یک نوجوان فلسطینی که به دنبال دریافت کمک‌های بشردوستانه بود از سوی ماموران پلیس حماس به ضرب گلوله کشته شده است. 

به گزارش رسانه‌های فلسطینی و اسرائیلی کشته شدن این نوجوان منجر به شورش در نزدیکی گذرگاه رفح شده است.

موضع گیری مصر

به گزارش ایسنا، «محمد عبد الفضیل شوشه» استاندار سینای شمالی در این باره اظهار کرد: موضع مصر روشن و صریح است و بلافاصله پس از جنگ اسرائیل علیه غزه توسط رهبری سیاسی اعلام و تاکید شد که قاهره هیچ‌گاه اجازه کوچ اجباری ساکنان غزه به مصر را نخواهد داد.

طبق گزارش خبرگزاری سما، وی تاکید کرد: در صورت انجام عملیات نظامی اسرائیل در استان مرزی فلسطین (رفح)، مصر برای همه سناریوها آماده است.

استاندار سینای شمالی در ادامه اخبار منتشر شده مبنی بر ساخت منطقه دیوار امنیتی احاطه شده با دیوارهای حائل در شهر رفح مصر برای پذیرش آوارگان فلسطینی را تکذیب کرد.

وی در این باره تصریح کرد: آنچه در مناطق شرق سینا، به ویژه در رفح در حال انجام است این است که کمیته‌های استانداری خانه‌ها و تاسیساتی را که در جریان جنگ با تروریسم تخریب شده‌اند، فهرست‌بندی می‌کنند تا غرامت مناسب به صاحبان این خانه‌ها پرداخت شود.

شوشه همچنین تاکید کرد که هدف از این عملیات ایجاد اردوگاه برای پذیرایی از آوارگان فلسطینی نیست و اقدامات مصر ارتباطی با آنچه در نوار غزه درحال رخ دادن است، ندارد.

همچنین «ضیاء رشوان» رئیس هیات کل اطلاع‌رسانی مصر نیز در این باره تصریح کرد: مصر از مدت‌ها قبل از شروع بحران کنونی، منطقه حائل و حصارهایی در این منطقه داشته است و این شامل اقداماتی است که  هر کشوری در جهان در راستای حفظ امنیت مرزها و حاکمیت خود انجام می‌دهد.

وی همچنین اخبار منتشر شده درباره آمادگی مصر برای ایجاد اردوگاه‌هایی به منظور پناه دادن به آوارگان فلسطینی در صورت حمله رژیم صهیونیستی به رفح را تکذیب کرد.

رشوان تاکید کرد: موضع قاطع مصر از آغاز تجاوز ده‌ها بار توسط «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و همه طرف‌های دولت مصر اعلام شده است و بر رد کامل هرگونه کوچ اجباری یا داوطلبانه برادران فلسطینی از نوار غزه به خارج از آن، به ویژه به سرزمین‌های مصر تاکید دارد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1873858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =