استقلال کانون وکلا لازمه دادرسی عادلانه است

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین گفت: استقلال کانون وکلا، احکام قطعی و عادلانه را در دستگاه قضایی تضمین می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ محمد نسخه‌چی، رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین در نشست هم‌اندیشی فرهنگی و رسانه‌ای که به مناسبت هفتاد و یکمین سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری و فرارسیدن هفته وکیل‌مدافع در سالن جلسات کانون وکلا برگزار شد، گفت: امروز کانون‌های وکلا به‌عنوان یک نهاد مدنی سال‌هاست به‌صورت مستقل از حاکمیت در اداره امور اجتماع و ارائه خدمات عمومی نقش دارند اما این استقلال بدان معنا نیست که کانون وکلا از حکومت جداست بلکه استقلال کانون وکلا لازمه دادرسی عادلانه و منصفانه است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین با تاکید بر اینکه استقلال کانون وکلا، احکام قطعی و عادلانه را در دستگاه قضایی تضمین می‌کند، افزود: وکیل به پشتوانه کانون مستقل، شجاعانه از موکل خود دفاع می‌کند و با قانون‌گریزی و بی‌نظمی مقابله خواهد کرد و این امر مستلزم آن است که وکیل بداند مجموعه مستقلی از او حمایت می‌کند و اگر تخلف کرد آن مجموعه به تخلفات او رسیدگی می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از وظایف کانون‌های وکلا در جهت ارائه خدمات حقوقی، ارائه خدمات حقوقی رایگان و معرفی وکیل در قالب وکالت‌های تسخیری و معاضدتی و مشاوره حقوقی رایگان به افراد کم‌بضاعت است در این راستا تعداد پرونده‌های تسخیری و معاضدتی کانون وکلای دادگستری استان قزوین از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون ۸۲۸ مورد بوده است.

این وکیل دادگستری بیان کرد: کانون وکلای دادگستری قزوین در حال حاضر ۸۹۲ وکیل و ۳۵۷ کارآموز وکالت داریم و کانون وکلای دادگستری به‌عنوان یک نهاد خود انتظام، همواره بر رفتار و عملکرد وکلای خود نظارت دارد و به‌صورت مستقل به تخلفات وکلا رسیدگی می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره عملکرد نمایندگان مجلس در حوزه‌های حقوقی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس به‌عنوان وکیل ملت باید به قوانین و مقررات و مسائلی که راجع به آن‌ها اظهار نظر می‌کنند آگاه باشند و چنانچه راجع به موضوعی آگاهی ندارند با مطلعین آن موضوع مشورت کنند ولی متأسفانه نمایندگان مجلس در حوزه‌های حقوقی عملکرد قابل قبولی نداشتند و با تصویب برخی قوانین که در حد پیشنهاد به صحن مجلس آورده می‌شد موجب تضعیف نهاد کانون وکلا شدند.

نسخه چی در خصوص افزایش ورودی رشته حقوق گفت: این تعداد ورودی تناسبی با میزان پرونده‌ها ندارد و همین باعث آسیب شده و ضمن بیکاری وکلا بسیاری از کارآموزان را هم با مشکل مواجه کرده است.

در ادامه این نشست سید محسن خطیبی، عضو هیات مدیره کانون وکلا نیز طی سخنانی با اشاره به نگاه جامعه به وکیل با عنوان سرمایه اجتماعی و لزوم تقویت آن گفت: متأسفانه سم‌پاشی بر علیه این شغل زیاد است و باتوجه‌ به اینکه اساساً وکالت پدیده‌ای وارداتی است؛ لازم است باز تعریف و بومی‌سازی شده و قانون‌گذار و کانون وکلا ارتباط تنگاتنگی با هم داشته باشند.

عضو هیات مدیره کانون وکلای قزوین افزود: طبق تصریح مقام معظم رهبری، در مورد قانون‌گذاری در حوزه نهادهای خصوصی، باید با آنها مشورت شود؛ اما این موضوع در خصوص قوانین مربوط به کانون‌های وکلا رخ نداد. با خارج‌کردن وکالت از حوزه مشاغل قضایی و داشتن دید کسب‌وکار به این حرفه، بزرگ‌ترین ضربه به حرفه وکالت وارد می‌شود.

در این نشست اهالی فرهنگ و رسانه برای ایجاد رابطه پویا و دو سویه و فرهنگسازی مرتبط با وکالت راهکارهایی پیشنهاد کردند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1875563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =