استقلال به دنبال فرار از هت‌تریک در فاجعه!

استقلال تا فروردین ماه باید مدارک خود برای کسب مجوز حرفه‌ای را تکمیل کند.

سپهر ستاری: بدون شک یکی از تلخ‌ترین اتفاقات چند سال اخیر باشگاه استقلال، حذف از لیگ قهرمانان آسیا بود. اتفاقی که باعث شد قهرمان بدون شکست لیگ برتر بیست‌ویکم، فرصت حضور در مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی قاره و تقابل با ستارگانی چون کریستیانو رونالدو، نیمار و کریم بنزما را از دست بدهد. حذف استقلال از آسیا به دلیل بدهی این تیم به آندرا استراماچونی رخ داد و این موضوع باعث شد مدیران این تیم نتوانند مجوز حرفه‌ای را دریافت کنند. بدهی استراماچونی البته مدتی پس از حذف استقلال پرداخت شد ولی کمکی به حضور این تیم در آسیا نکرد.

علی خطیر، مدیرعامل باشگاه استقلال در همان روزهای ابتدایی حضور خود در این تیم، وعده داد که آبی‌های پایتخت در زمان مدیریت او قطعا مجوز حرفه‌ای را دریافت خواهند کرد و استقلال برای سومین سال متوالی از لیگ قهرمانان آسیا حذف نخواهد شد. مانند سال گذشته، ۱۱ فروردین آخرین مهلت ارسال مدارک است و استقلال یک ماه برای تکمیل مدارک خود وقت دارد. با این وجود موانعی بر سر این موضوع قرار گرفته که نگرانی استقلالی‌ها را به دنبال داشته است.

پرونده سانتاکلارا، نتیجه سهل‌انگاری مدیران قبلی

محمد محبی ابتدای فصل گذشته با قراردادی قرضی از تیم سانتاکلارا پرتغال به استقلال پیوست و قرار بود آبی‌پوشان مبلغ ۲۴۰ هزار یورو برای این انتقال به تیم پرتغالی پرداخت کنند. استقلال پس از اینکه ۹۰ هزار یورو به سانتاکلارا داد، برای پرداخت قسط دوم این انتقال به مشکل خورد. پس از اینکه مبلغ ۱۴۰ هزار یورو استقلال به حساب سانتاکلارا ننشست، یک اتفاق عجیب رخ داد و مشخص شد فیش پرداختی به این باشگاه جعلی بوده و این موضوع شکایت تیم سابق محبی را در پی داشت.

این موضوع خشم باشگاه سانتاکلارا پرتغال را در پی داشت و مدیران این تیم پس از شکایت به دادگاه CAS، حالا استقلال را به پرداخت مبلغ ۵۰۰ هزار یورو محکوم کرده‌اند. استقلال که قبلا هم ۹۰ هزار یورو به تیم پرتغالی داده، بابت انتقال قرضی محبی به جز دستمزد این بازیکن، ۵۹۰ هزار یورو هزینه کرده است. درحالی که محبی امسال با ۶۰۰ هزار یورو به صورت قطعی به روستوف رفت و استقلال با مبلغی که به سانتاکلارا داده می‌توانست وینگر بوشهری را نه برای یک فصل و قرضی، که به صورت دائمی جذب کند.

پرداخت جریمه ۵۰۰ هزار یورو سانتاکلارا در شرایط فعلی به یک چالش جدی برای مدیران استقلال تبدیل شده است. آن‌ها همچنین پرونده‌های شکایت‌ ریکاردو سا پینتو و عزیزبک آمانوف را هم دارند که حکم نهایی آن صادر نشده و اگر تا ۱۱ فروردین رای داده نشود، تاثیری در مجوز حرفه‌ای استقلال نخواهد داشت.

استقلال به دنبال فرار از هت‌تریک در فاجعه!

معضل بزرگی به نام مالکیت مشترک سرخابی‌ها

طلب باشگاه سانتاکلارا تنها مانع استقلال برای دریافت مجوز حرفه‌ای نیست و این تیم یک مشکل جدی‌تر در این مسیر دارد. بحث مالکیت مشترک ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس موضوعی است که هنوز حل نشده و می‌تواند منجر به حذف ۲ تیم از لیگ قهرمانان آسیا شود. اتفاقی که ۲ سال قبل هم رخ داد و باعث شد هیچ‌کدام از سرخابی‌های پایتخت نتوانند در لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا کنند. در شرایط فعلی مهم‌ترین راهکاری که برای حل مشکل استقلال و پرسپولیس در نظر گرفته شده، انتقال مالکیت آن‌ها به شرکت‌هایی چون شستا و صنایع پتروشیمی خلیج فارس است تا بحث مالکیت مشترک حل شود.

با این حال استقلال به دلیل عدم پرداخت اقساط وامی که ابتدای سال برای پرداخت طلب استراماچونی از بانک شهر گرفته، فعلا شرایط واگذاری را ندارد. بانک شهر در حال حاضر به دلیل پرداخت نشدن اقساط، دست روی ورزشگاه مرغوبکار گذاشته که سند آن به عنوان وثیقه گذاشته شده بود و برای واگذاری ابتدا باید تکلیف این مسئله مشخص شود. این یعنی استقلال تا زمان حل شدن این مسئله نمی‌تواند واگذار شود و در خصوص از دست رفتن ورزشگاه مرغوبکار هم با یک تهدید جدی روبه‌رو است.

خطر جدی علیه استقلال

در روزهای اخیر و با توجه به نزدیک شدن زمان ارسال مدارک به AFC، بحث در خصوص مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس زیاد شده و چند روز قبل یکی از کارشناسان برنامه ورزش و مردم در ادعایی جنجال اعلام کرد مسئولان وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی با توجه به محرومیت امسال استقلال از حضور در لیگ قهرمانان آسیا، شاید برای سال بعد مجبور به کنار گذاشتن پرسپولیس شوند.

این صحبت‌ها با واکنش تند باشگاه پرسپولیس مواجه شد و آن‌ها با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند کسب مجوز حرفه‌ای و حضور در لیگ قهرمانان آسیا، نوبتی نیست.

خطر بزرگی که در حال حاضر استقلال را تهدید می‌کند این است که آبی‌پوشان اگر امسال هم مجوز حرفه‌ای نگیرند، برای سومین بار متوالی از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم خواهند شد و ناکامی سه‌باره در کسب این مجوز، ممکن است باعث سقوط این تیم به دسته پایین‌تر شود. این موضوع نشان می‌دهد مدیران استقلال چه وظیفه سنگین و مهمی در یک ماه آینده دارند تا بتوانند مجوز حرفه‌ای را کسب کنند.

استقلال به دنبال فرار از هت‌تریک در فاجعه!

۲۵۸ ۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1877639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مازیار IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    5 1
    اگه بدهی به استرا بود چطور بدهی پیروزی به رادو باعث حذف نشد!!! دولت هم خواست مالکیت یه تیم داشته باشه که انتخاب کرد کدوم دولتی هستش