کلینتون وزیر خارجه آمریکا گفتگوهای اتمی ایران با گروه 1+5 را "سازنده" خواند اما افزود واشنگتن در انتظار اقدامات عملی تهران است.

به گزارش بی بی سی خانم کلینتون که ساعاتی پس از مذاکرات ژنو با خبرنگاران در واشنگتن سخن می گفت اظهار داشت: "موضوعاتی مطرح و روی میز گذارده شد و ما اکنون منتظریم بینیم با چه سرعتی و آیا اصلا با پاسخی از سوی ایران روبرو خواهیم شد."

وی افزود: "من فکر می کنم روز سازنده ای بود اما هنوز قطعا روشن نیست. ما منتظر می مانیم و نقطه نظراتمان را همچنان مطرح می کنیم تا ببینیم ایران چه تصمیمی می گیرد."

وزیر خارجه آمریکا خواهان اقدامات عملی روشن، مشخص و نتیجه بخش از سوی ایران شد.

از سوی دیگر معاون وزیر امور خارجه آمریکا و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در حاشیه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژنو، به صورت دوجانبه گفت و گو کردند.

دیدار ویلیام برنز و سعید جلیلی روز پنجشنبه ۹ مهر (اول اکتبر) در زمان استراحت بین جلسات صبح و عصر نخستین روز از دور تازه مذاکرات مربوط به پرونده هسته ای ایران انجام شده است.

گزارشی از جزئیات این ملاقات منتشر نشده است.

ملاقات مقامات دو کشور در این سطح، از فروردین ماه سال ۱۳۵۹ که روابط رسمی میان دو کشور قطع شد بی سابقه بوده است.

 جلیلی پس از پایان مذاکرات در یک کنفرانس خبری گفت که این گفت و گوها را مثبت ارزیابی می کند.

او گفت دو طرف توافق کرده اند که این مذاکرات در ظرف یک ماه آینده ادامه پیدا یابد.

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که خود در گفت و گوها حاضر بود گفت که مذاکرات بعدی پیش از پایان ماه اکتبر انجام خواهد شد.

او گفت که این مذاکرات در مورد نگرانی جهانی از برنامه هسته ای ایران و موضوعات دیگری که ایران مطرح کرده انجام خواهد شد.

او همچنین گفت که ایران تعهد کرده است که به زودی، "شاید در چند هفته آینده" اجازه بازرسی از تأسیسات در دست ساخت غنی سازی اورانیوم خود را به بازرسان سازمان ملل بدهد.

 منابع مطلع می گویند که در مذاکرات روز پنجشنبه، لحن نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ نسبت به دور قبلی مذاکرات که سال گذشته برگزار شد "آرام تر" و دوستانه تر بوده است.

گفت و گو میان نماینده ایران با نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ در ژنو در شرایطی انجام شد که طرفین مذاکره پیش تر در مورد موضوع گفت و گوها نظرات متفاوتی ابراز کرده بودند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =