لزوم تکیه بر اقتصاد مقاومتی/مردم همواره همگام با آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند

در چهارمین مناظره انتخاباتی خبر آنلاین بر لزوم تکیه بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی تاکید و همراهی همیشگی مردم با آرمان‌های انقلاب اسلامی یادآوری شد.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین کرمانشاه، چهارمین مناظره انتخاباتی دفتر خبرگزاری خبرآنلاین با حضور فرامرز یوسفوندی و کوروش محمودی سیاه بیدی، کاندیداهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه کرمانشاه برگزار شد.

این مناظره با قرعه کشی سوالات در ۲ بخش به همراه بیان آزادانه برنامه‌ها و راهبردها به منظور مطرح کردن دیدگاه‌های کاندیداها برگزار شد.

لزوم تکیه بر اقتصاد مقاومتی/مردم همواره همگام با آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند

لزوم تکیه بر اقتصاد مقاومتی/مردم همواره همگام با آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند

در راستای مهاجرت معکوس از شهر به روستا چه برنامه‌هایی حمایتی دارید؟

فرامرز یوسفوندی: کشاورزی در استان کرمانشاه ۱/۵ درصد از ظرفیت کشور را به خود اختصاص داده و در حال حاضر رتبه ششم تولیدات کشاورزی را در کشور داریم، بنابراین این مبحث می‌تواند دلیل خوبی برای مهاجرت از شهر به روستا باشد.

موضوع دوم این است که یکی از دلایل حاشیه نشینی مهاجرت ناموفق روستاییان به شهر است، بنابراین اگر ما بتوانیم در حوزه کشاورزی تغییری را از کشت سنتی به صنعتی داشته باشیم و همچنین برنامه‌هایی مانند مدیریت صحیح آب و پیگیری رونق صنایع تبدیلی داشته باشیم، می‌توانیم ظرفیت خوبی ایجاد کنیم.

در کنار این مسائل باید امکانات به گونه‌ای در روستاها تصری پیدا کند که انگیزه لازم برای مهاجرت از شهر به روستا فراهم شود، توسعه پایدار و حمل و نقل منظم در روستا به این امر کمک شایانی خواهد کرد.

برنامه شما برای انطباق نظام آموزشی با بازار کار چیست؟

کوروش محمودی: با توجه به عدم موفقیت برنامه‌های کنونی نخستین برنامه من کنار گذاشتن برنامه‌ریزی‌های گذشته و ایجاد برنامه‌های جدید است، زیرا ما ظرفیت‌های بسیاری در حوزه آموزش داریم که از هیچ یک از آنها بهره نبرده‌ایم.

روش شما برای مقابله با تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور چیست؟

فرامرز یوسفوندی: تحریم‌های بین‌المللی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از زمان پیدایش انقلاب اسلامی بر کشور ما تحمیل شد و همچنان بر آن افزوده می‌شود، اجرای اقتصاد مقاومتی یکی از راه‌های مقابله با تحریم‌ها است.

لازمه اجرای اقتصاد مقاومتی این است که منابع مالی از جمله بانک‌ها به صورت عملی و واقعی این شکل از اقتصاد را رعایت کنند، تمرکز بر تولید داخلی افزایش کیفیت و همچنین اشتغال زایی را به دنبال دارد، ارتباط موثر و کارآمد با کشورهای همسایه نیز به مقابله با تحریم‌ها کمک بسیاری می‌کند.

ما با ۱۵ کشور همسایه هستیم، ۶۰۰ میلیون مخاطب خرید کالاهای ایرانی در کشورهای همسایه داریم و بسیار موثر است که از این ظرفیت بهره ببریم، فعال کردن سازمان‌های اقتصادی منطقه‌ای، ایجاد یک نهاد ارزی برای انتقال ارز با کشورهای همسو و استفاده از نخبگان بسیار موثر است.

برای تقویت اعتماد مردم به مجلس چه برنامه‌ای پیشنهادی دارید؟

کوروش محمودی: اعتماد مردم نه با حرف، بلکه با عمل جلب می‌شود و من مجلس را مقصر می‌دانم که اعتماد را از مردم گرفته است، تنها با عمل می‌توان این مسئله را جبران کرد و تحقق این امر نیاز به زمان طولانی دارد.

برای ترویج و تقویت فرهنگ بومی چه راهکاری دارید؟

فرامرز یوسفوندی: کرمانشاه معروف به هندوستان ایران است زیرا تنوع نژادی، قومیتی و فرهنگی در آن بسیار زیاد است، مردم بر خلاف این تفاوت صدها سال با یکدیگر تعامل داشته و حتی دوشادوش یکدیگر برای وطن خود جنگیده‌اند.

ما در مرکز ثقل ایران در تمدن فارسی هستیم،‌ اما متاسفانه هم افزایی در نهادهای فرهنگی و آموزشی ما ضعیف است و وجود ندارد، ما نیاز به فهم راهبردی مشترک در موضوعات کلان داریم، باید بر اشتراکات فرهنگی تکیه و آن را تقویت کنیم و همزمان به خورد فرهنگ‌ها که ارزشمند هستند نیز توجه داشته باشیم.

دیدگاه شما برای ایجاد تعادل توسعه صنعتی و الزامات زیست محیطی چیست؟

کوروش محمودی: بسیاری از استان‌های کشور به دلیل عدم برقراری تعادل در صنعت و الزامات زیست محیطی دچار مشکل هستند، بنابراین باید صنایعی را در استان مد نظر داشته باشیم که با محیط زیست همخوانی دارند و لطمه‌ای به آن ایجاد نمی‌کنند.

برنامه شما به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در حوزه اقتصاد مقاومتی و تقویت دانش بنیان‌ها چیست؟

فرامرز یوسفوندی: اقتصاد مقاومتی الگویی است که حدود ۱۰ سال توسط مقام معظم رهبری برای مهار تحریم‌ها، تکیه به توان داخلی و توسعه پایدار ارائه شده و درون زا است، البته ما را از فناوری کشورهای خارجی منع نمی‌کند.

آنچه که در این نوع از اقتصاد مهم است اشتغال زا بودن آن است، ما اکنون در کشور نخبگان فراوانی داریم اما یکی از بزرگترین مشکلات ما در حال حاضر فرار مغزها بوده و دلیل آن این است که ما در مدیریت دچار ضعف بوده‌ایم.

چند سالی است که شرکت‌های دانش بنیان به عنوان واسطه میان صنعت و دانشگاه‌ها کمک شایانی کرده‌اند، هرچند که گاهی در این شرکت‌ها نیز دچار شعار زدگی می‌شویم، کثرت شرکت‌های دانش بنیان به تنهایی باعث افتخار نیست بلکه باید موجب افزایش اشتغال شود.

برای حمایت از اقتصاد مقاومتی لازم است که دولت، مجلس شورای اسلامی، نیروهای مسلح، قوه قضائیه و امثال آنها از کالاهای داخلی به شرط کیفیت آنها حمایت ویژه داشته باشند، صرف انحصاری کردن خرید کالای داخلی مردم را ناامید خواهد کرد.

برنامه شما برای توسعه کارآمد نظام سلامت در حوزه انتخابیه‌تان چیست؟

کوروش محمودی: هرچند که استان ما در حوزه سلامت در بخش درمانی و آموزشی نقاط قوت بسیاری دارد اما توجه ما به قشر ضعیف چندان به اندازه کافی نبوده است، خدمات اجتماعی به قشر ضعیف باید رایگان شود.


راهکار شما برای رفع بی‌عدالتی اجتماعی در حوزه انتخابیه‌تان چیست؟

فرامرز یوسفوندی: ناکارآمدی موجب بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت و مجلس شده است، موضوع عدم توزیع فراگیر ثروت به صورت عادلانه در کشور مسئله مهمی بوده که اکنون مطرح است، عدم مبارزه شفاف، کارآمد، قاطعانه و فراگیر با فساد در سطح کلان نیز مطرح است.

برخلاف تمامی این مسائل و مشکلات ما مردم وفاداری نسبت به اسلام و انقلاب اسلامی داریم، دست خداوند که همراه مردم است و همراه تدبیر مقام معظم رهبری و اعتماد مردم سه رکن مهم و اساسی است که به رکن چهارمی به نام کارآمدی اجرایی نیاز دارد.

ما باید تمام منفذهایی که ختم به فساد می‌شود را ببندیم، مبارزه با فساد باید یک امر فراگیر و بدون نگاه به جناح باشد که بتواند موجب اعتماد مردم شود، آنچه که مردم را بیشتر می‌آزرد تبعیض است.

برای پیشگیری از مهاجرت جوانان نخبه کرمانشاهی به خارج از استان چه برنامه‌ای دارید؟

کوروش محمودی: برای بازگشت جوانان نخبه کرمانشاهی و همچنین پیشگیری از مهاجرت دوباره آنان باید زیرساخت‌هایی برای ایجاد اشتغال آنها ایجاد شود.

فرامرز یوسفوندی در زمان بیان دیدگاه‌های خود عنوان کرد: کرمانشاه سینه ستبر ایران، استانی است که در طول هشت سال دفاع مقدس متحمل مشکلات زیادی شده، برخلاف تمامی اقدامات، توسعه مطلوبی نسبت به کشور نداشته و مشکل بیکاری، حاشیه نشینی و عدم توسعه صنعتی از چالش‌های ما است.

وی ادامه داد: بیش از ۴۰ درصد مردم کرمانشاه حاشیه نشین هستند، برخلاف ظرفیت‌ها مشکل عدم صنعتی شدن را داریم و دلیل آن عدم وجود یک صدایی و هم افزایی در مسئولان ما است، این مسئله موجب عدم توسعه کرمانشاه شده است، بنابراین باید به ظرفیت خود توجه کرده و هم افزایی مسئولان را داشته و به صورت مطالبه‌گرانه و جدی به حل مسائل بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: عدم گردش نخبگانی به معنای شایسته سالاری و شایسته پروری در کشور ما حاکم نشده است، ما معتقد به این هستیم که اگر کسی شایستگی‌ حضور در جایگاه خود را ندارد آن جایگاه بر او حرام است، ما در حوزه جذب نخبگان درگیر مشکلاتی مانند فرار مغزها هستیم.

وی اضافه کرد: نکته دیگر عدم وجود فرهنگ مطالبه‌گری در مردم است، زمانی که خروجی صندوق‌ها افراد غیرمطالبه‌گر می‌شوند عدم پیشرفت کشور رخ می‌دهد و به همین دلیل عدم مشارکت در انتخابات موجب رشد افراد غیرشایسته می‌شود، اگر مردم به صورت صحیح برای آینده کشور خود انتخاب کنند و تکلیف خود را انجام دهند، مفاسد رأی آوری وجود نخواهد داشت و خروجی صندوق‌ها رضایت بخش خواهد بود.

کوروش محمودی در نقد دیدگاه‌های یوسفوندی بیان کرد: ما از ظرفیت‌های فراوان استان مانند ظرفیت‌های مرزی بهره نبرده‌ایم، مدیران ما در حال حاضر تنها از بخشی به بخش دیگر جابجا می‌شوند و شفافیت فعالیت مدیران صورت نمی‌گیرد، باید این فضای بسته شکسته شود و فضای مسئولان پوست اندازی کرده، از ظرفیت جوانان استفاده شود.

کوروش محمودی در زمان بیان دیدگاه‌های خود عنوان کرد: منابع انسانی کشور با ارزش‌ترین سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند، ناامیدی به آینده دامنگیر اقتصاد کشور شده و باید برای وضعیت موجود چاره‌ای بیندیشیم.

وی ادامه داد: نباید دیگر از مدیران ناکارآمد استفاده کنیم و به جای آن از نخبگان و افراد متخصص و شایسته که قلب تپنده سینه ستبر ایران اسلامی هستند بهره ببریم، استان ما دارای ظرفیت‌های بسیاری است و باید محیطی را فراهم کنیم که از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده شود، مدیریت کشور باید در دست دهک‌های بالا و پایین کشور باشد.


فرامرز یوسفوندی در نقد دیدگاه‌های محمودی بیان کرد: یکی از ظرفیت‌هایی که کرمانشاه در زمینه توسعه پایدار دارد و قطعاً باید مورد توجه قرار گیرد گردشگری است، ۱۶ حوزه گردشگری در استان کرمانشاه وجود دارد، ما می‌توانیم حوزه گردشگری را در استان کرمانشاه با سرمایه کم به پیشرفت برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دوم بحث کشاورزی است که با تبدیل آن از حوزه سنتی به صنعتی و ایجاد صنایع تبدیلی می‌توانیم بهره‌وری مطلوبی داشته باشیم، همچنین کرمانشاه در حوزه صنعت دارای ظرفیت‌های وسیعی است که می‌تواند استان را در حوزه تولید و اشتغال ارتقا دهد و در صورت اقدام موثر اشتغالزایی بسیار خوبی اتفاق خواهد افتاد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1877855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =