«رأی اعتراضی» به عملکرد دولت و مجلس یکدست /آخرین تلاش‌ها در آخرین ساعت‌ ها....

انگار حاکمیت یکدست فعلی، اصولگرایان را راضی نکرده است و همین چند انتقادی که در مجلس از دولت می‌شود را هم طاقت شنیدن ندارند، برهمین اساس هم افرادی را وارد لیست های خود می کنند که چشم و گوش بسته مطیع دولت باشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف که یکی از چندین تشکل سیاسی اصولگرایان را در ید اختیار دارد، در نشست خبری اخیر که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، به صراحت خط قرمز تشکل متبوعش در انتخاب نامزدهای نمایندگی‌ مجلس را، «مخالف نبودن با دولت» خوانده است و گفته «ما دولت آقای رییسی را از خودمان می‌دانیم و پشتیبانی از این دولت را وظیفه خود می‌دانیم و می‌خواهیم مجلسی تشکیل شود که با دولت همکاری کند».

خط قرمزهای ابداعی حدادعادل

گویا از نظر حداد عادل مجلسی که ۲۲۰ نماینده از ابراهیم رئیسی دعوت به نامزد شدن برای ریاست‌جمهوری کرده‌اند، آنقدر که انتظار داشته، گوش به فرمان نبوده‌اند؛ از همین‌رو عدم مخالفت با دولت را از جمله خطوط قرمز شورای ائتلاف معرفی کرده است.

حداد عادل در توضیح سخنانش گفته «در عین اینکه نقد و بررسی در لوایح وظیفه مجلس است ولی مجلسی نمی‌خواهیم که نقطه مقابل دولت باشد و بلکه مجلسی می‌خواهیم که مددکار دولت باشد».

رئیس شورای ائتلاف دومین خط قرمز را هم مجلسی دانسته که «بین نمایندگان آن وفاق و همدلی باشد و تضاد و مخالفتی با اصول کل مجلس وجود نداشته باشد. علاوه بر این، پاکدستی، ایمان، پرکار و متخصص بودن، دلسوزی و مردمی و طرفدار عدالت بودن نیز جزو شروط ماست.»

حداد عادل در حالی چنین خطوط قرمزی را ترسیم می‌کند که مجلس یازدهم در قبال دولت، یکی از تابع‌ترین مجالس در ادوار جمهوری اسلامی است.

اصولگرایان در حالی این روزها مشغول تبلیغات و وعده برای معیشت و اقتصاد هستند که این طیف سیاسی ۴ سال است که مجلس را در اختیار دارند و ۲ سال و نیم هم می‌شود که ابراهیم رئیسی عنان دولت را در دست گرفته است. به عبارت دیگر این شرایط اقتصادی که حالا برای بهبود آن وعده می‌دهند، حاصل و خروجی اقدامات دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است و خود برای اصلاح آنچه خودشان عامل وضع موجود هستند، وعده و وعید می‌دهند!

رأی اعتراضی به عملکرد دولت و مجلس یکدست

در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم، اصولگرایان در حالی می‌خواهند از رای‌دهندگان رای بگیرند که رقیب قدرتمندی روبروی خود ندارند. هرچند کم، اما در حد بضاعت این روزهای سیاست ایران، برخی معتقدند که راهکار خروج از این وضعیت، رای اعتراضی نسبت به عملکرد مجلس و دولت یکدست است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری پیشین، یکی از این چهره‌هاست که حرکت در جهت رای اعتراضی را مثمر ثمر می‌داند. او معتقد است؛ «در این شرایط مردم به هر کسی که معتقدند او از شرایط فعلی راضی نیست و به شرایط فعلی حاکم معترض است و دنبال تغییر و تحول در جامعه امروز است، رأی دهند و به هر کس که تردید دارند در اینکه معترض است یا معترض نیست، رأی ندهند.»

به گفته روحانی، «رأی دادن باید یک رأی اعتراضی باشد به کسانی که امروز به شرایط موجود معترض هستند و خواهان یک تحول برای توسعه و امنیت بیشتر کشور و رفاه بیشتر، تحول برای معیشت مردم و تحولی برای آزادی بیشتر در جامعه هستند».

حسام الدین آشنا مشاور حسن روحانی در دولت دوازدهم نیز در توئیتی تاکید کرده است؛ «آخرین تلاش‌ها در آخرین ساعت‌ها، شما اکثریت هستید؛ تن به اقلیت ندهید. اکنون وقت اعتراض است نه اعراض! قهر با صندوق یعنی تبدیل مجلس به صندوق‌خانه پایداری. آنها از روز شنبه دیگر نخواهند گفت چند نفر رأی دادند یا چه تعداد رأی آوردیم؛ بلکه خواهند گفت حائزِ فلان درصد آراء مأخوذه شدیم.>

این توصیه به حضور از این منظر است که با شرایطی که دولت و مجلس همسو برای معیشت و زندگی مردم رقم زده‌اند و رفتاری که با مردم در پیش گرفته‌اند، گروه قابل توجهی را از شرکت در انتخابات منصرف کرده است؛ اما با این حال، برخی چهره‌ها می‌خواهند و تاکید دارند که قهرکنندگان با صندوق رای، منطق‌شان را بپذیرند و شانس اصلاح وضعیت را با «رای اعتراضی» قائل باشند.

رأی اعتراضی برای آنکه مجلس دوازدهم با این خطوط قرمز ترسیم شده، وکیله الدوله نشود، مانند آنچه در مجلس یازدهم تجربه شد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1878520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =