خرید نهال با لیبل جهاد کشاورزی از پالیز نهال

عوامل زیادی بر روی محصولات کشاورزی تأثیر می‌گذارند، اما یکی از اصلی‌ترین عواملی که بر عملکرد و درآمد کشاورزان تأثیرگذار است، کیفیت نهال‌های استفاده شده در باغات و مزارع است. 

کشاورزی، به عنوان یکی از حوزه‌های مهم اقتصادی در جوامع، نقش بسزایی در تأمین غذا و توسعه پایدار دارد. در مقاله «خرید نهال با لیبل جهاد کشاورزی از پالیز نهال» به بررسی کیفیت نهال مدرن و حرفه‌ای خواهیم پرداخت. امروزه اکثر نهال‌ها بر پایه پیوندی و ژنوتیپ تکثیر می‌شوند، انواع نهال های میوه مانند نهال سیب، نهال هلو، نهال گلالی و... بر پایه پیوند هستند و ارقام نهال گردو نیز بر پایه اصلاح شده و پیوندی تولید می‌شوند. بنابراین حداکثر زمان برای اولین باروری آنها ۳ سال است. اگر باردهی باغ شما بیشتر از ۳ سال طول کشید، مطمئن باشید مشکلی وجود دارد و حتما از یک کارشناس گیاهپزشکی یا مهندسین پالیز نهال کمک بخواهید.

عوامل مؤثر بر کیفیت نهال میوه

در این محتوا می‌خواهیم به مشکل یکی از باغداران شمال غرب کشور بپردازیم که به خاطر تاخیر در میوه‌دهی دچار چالش شده است. ابتدا از کشاورز عزیز درخواست کردیم تا آنالیز خاک و آنالیز برگ درختان را برای ما بفرستد چرا که در اکثر مواقع، بیماری یا کمبود عنصر خاصی در خاک باعث تاخیر در باردهی درختان میوه می‌شود. کشاورز عزیز خود بر این باور بود که تمامی روتین‌های آبیاری، سمپاشی، کوددهی را به خوبی انجام داده است. برگه آنالیز نیز چیزی غیر عادی را نشان نمی‌داد. پس برای فهمیدن موضوع باید به باغ مراجعه می‌کردیم تا شرایط نورگیری درختان را نیز بررسی کنیم.

میزان باردهی درخت گردو رابطه مستقیمی با کیفیت نهال میوه دارد، ولی عوامل موثر بر کیفیت نهال میوه چیست؟

  • انتخاب مناسب گونه و نژاد نهال بسیار مهم است، زیرا تأثیر زیادی بر عملکرد و کیفیت محصولات دارد. باید انواع درختان و نژادهایی که با شرایط آب و هوایی و خاکی منطقه سازگاری دارند، انتخاب شده و به ویژگی‌های مورد نیاز مصرف‌کنندگان نیز توجه شود.
  • محل تولید نهال باید دارای شرایط زیستی مناسب باشد تا نهال‌ها به درستی رشد کرده و کیفیت بالایی داشته باشند. عواملی مانند نور، آب، خاک، دما و هوا باید با شرایط مورد نیاز گیاهان سازگاری داشته باشند. از لحاظ علمی شمال غرب کشور ایران، مخصوصاً شهر میاندوآب در آذربایجان غربی بهترین شرایط محیط زیستی را برای رشد و تکثیر نهال دارد. در این شهر نهالستان‌های بزرگی از جمله نهالستان پالیز نهال، نهال‌هایی با کیفیت را با تضمین رشد عرضه می‌کنند.
  • فرآیند تولید نهال باید با روش‌های به‌روز و علمی صورت بگیرد تا نهال‌ها بهترین کیفیت را داشته باشند. این روش ها شامل انتخاب پایه و پیوندک با کیفیت؛ استفاده از روش‌های پیوندی، قلمه و پایه رویش؛ تغذیه و مدیریت بیماری‌ها و آفات می‌شود.
  • برای تولید نهال‌های با کیفیت، استفاده از منابع آبی و تغذیه‌ای مناسب بسیار اهمیت دارد. تأمین آب کافی و بهینه، استفاده از کودها و مواد تغذیه‌ای مورد نیاز گیاهان، و کنترل بهینه نیازهای گیاه در طول فرآیند رشد و توسعه نهال‌ها از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. البته کارشناسان نهالستان پالیز آموزش‌های لازم و کافی را در این زمینه دارا بوده و همگی تحصیل مرتبط داشته و دارای تجربه کافی در تولید و نگهداری نهال میوه هستند.

تأثیر کیفیت نهال بر عملکرد محصولات کشاورزی

سپس به بررسی سابقه باغ کشاورز عزیز پرداختیم. تقریبا ۱۰ سال پیش، باغدار زیرساخت باغ خود را برای کاشت نهال گردو آغاز کرده بود و در بهار سال ۹۵ بعد از تهیه نهال گردو، آنها را در باغ کاشته بود. نهالستانی که او نهال هایش را از آن خریداری کرده بود، مدعی بود که این نهال‌ها زود بازده هستند؛ پس وی بعد از ۳ سال منتظر باردهی آنها بود. نژاد نهال‌ها فرنور فرانسوی است و معمولاً این نهال‌ها جزء نهال‌های زودبازده هستند اما این مسئله که بعد از ۵ سال باردهی خود را آغاز نکرده بودند، جای سوال و کنکاش را داشت!

خرید نهال با لیبل جهاد کشاورزی از پالیز نهال

تأثیر کیفیت نهال بر عملکرد محصولات کشاورزی بر کسی پوشیده نیست. باغدارانی که به دنبال باردهی بالای درختان و کسب درآمد سالانه بیشتری هستند، باید نهال را از نهالستان‌های معتبر خریداری کنند. هر کشاورز هنگام خرید نهال از نهالستان خواهان موارد زیر است:

  1. رشد و توسعه بهتر درخت میوه
  2. مقاومت بیشتر در برابر آفات و بیماری‌ها
  3. حجم و کیفیت بالاتر محصولات تولید در سال
  4. افزایش بهره‌وری و کاهش هدررفت منابع

راهکارهای تأمین نهال‌های با کیفیت

در مرحله بعدی از کشاورز عزیز درخواست کردیم تا عکس لیبل نهال و کارت سلامت نهال‌ها را ارائه دهد تا بر اساس آن بتوانیم شناسنامه نهال را مطالعه کرده و ویژگی‌های خاص آن را بدانیم. متاسفانه تمامی نهال‌ها متفرقه بوده و از مراکز متفرقه خریداری شده بودند. در واقع ما در این مرحله نیز هیچ اطلاعات خاصی در مورد نهال کاشته شده نداشتیم.

باغداران عزیز بهتر است برای خرید نهال حتماً نهالستان‌های معتبر و شناخته شده‌ای را انتخاب کنند که تمامی نهال‌ها را با تضمین کیفیت و تضمین قیمت ارائه دهد. فراموش نکنید نهال‌های خریداری شده دارای کارت گارانتی و کارت سلامت باشند. نهالستان نیز نه تنها گواهینامه رسمی خود را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کرده باشد بلکه نهال هم لیبل رسمی از این وزارتخانه را داشته باشد. برای خرید نهال به موارد زیر توجه کنید:

  • انتخاب مراکز تولید نهال معتبر و با سابقه
  • استفاده از روش‌های به‌روز و علمی در تولید نهال
  • کنترل کیفیت و صدور گواهینامه‌های استاندارد
  • آموزش کشاورزان درباره اهمیت کیفیت نهال

خرید نهال با لیبل جهاد کشاورزی از پالیز نهال

تأثیر اقتصادی کیفیت نهال در درآمد کشاورزان

طبق بررسی انجام شده توسط کارشناس ما در باغ؛ هیچ اثری از پیوندک بر روی نهال گردو وجود نداشت. در واقع نهال‌های گردو به روش سنتی و قدیمی و به روش بذری تکثیر شده بودند. درختان سنتی معمولاً ۱۰ سال زمان می‌برند تا اولین باروری خود را آغاز کنند حتی نهال گردو فرنور که کلا جزء درختان زودبازده است، به شرطی زودبازده خواهد بود که به صورت ژنوتیپ و پیوندی تکثیر شده باشد. وقتی یک جوان سرمایه اولیه خود را صرف خرید نهال و احداث باغ مدرن و حرفه‌ای می‌کند، باید قبل از خرید اطلاعات کافی در مورد روش تکثیر و نگهداری نهال‌های مدرن و حرفه‌ای کسب کند. چون درآمد او به موارد زیر بسته است:

  • افزایش قیمت محصولات با کیفیت بالا
  • افزایش تقاضا و بازارپسندی محصولات
  • کاهش هزینه‌های تولید و تأمین نهال

نتیجه‌گیری

با توجه به بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت نهال و تأثیر آن در عملکرد و درآمد کشاورزان، می‌توان نتیجه گرفت که تأمین نهال‌های با کیفیت و استفاده از روش‌های علمی در تولید آن‌ها، می‌تواند بهبود قابل توجهی در عملکرد محصولات کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان داشته باشد. بنابراین، توجه به این مسئله و ارتقای کیفیت نهال‌ها در سیاست‌ها و رویکردهای کشاورزی اهمیت بسیاری دارد. در واقع می توان گفت «هر نهالی، نهال نیست».

وب سایت: bartarnahal.ir

تماس با پالیز نهال:

09141832393 – 09144501003 – 09144501007 – 09144501008 – 09144501009

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1878641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =