مولفه های سلامت و امنیت انتخابات از نگاه سلیمی نمین /هرچه فرآیند انتخابات «شفاف‌تر» باشد، اعتماد مردم بیشتر می شود

سلیمی نمین گفت: مولفه ای که در ارتباط با سلامت انتخابات مهم است، پایبندی جریانات متعدد به قانون است، یعنی موجب ترویج بی قانونی در ارتباط با انتخابات نشوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتظارات بالاخره به پایان رسید و صبح امروز فرآیند آغاز رای گیری در انتخابات مجلس دوازدهم و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان آغاز شد. در همین راستا، بنابر اظهارات سید محمدتقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات کشور؛ «حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رای در ۳۱ استان تعبیه شده است که ۱۵ هزار شعبه سیار و ۴۴ هزار شعبه ثابت هستند. ۳۵ هزار شعبه شهری و ۲۴ هزار شعبه روستایی هستند.»

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره سلامت و امنیت انتخابات گفت: «از گذشته تا به اکنون آرای صندوق ها به صورت شفاف و مجزا شمارش شده و در روی تابلوها در وزارت کشور اعلام می شود. طبیعتا هر چه مسائل انتخابات شفاف تر باشد، اعتماد جامعه بیشتر خواهد بود.»

مشروح گفتگوی عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا را در ادامه بخوانید؛

********

* آقای سلیمی‌نمین! مهمترین مولفه‌های سلامت انتخابات از نگاه شما چیست و چگونه می‌توان احساس سلامت و امنیت در بین مردم قوت بخشید؟

مولفه های متعددی در ارتباط با دادن آرامش به جامعه برای انتخابات وجود دارد. مولفه اول وجود یک فضای سالم و رقابتی است؛ یعنی افرادی که در مقام دستیابی به این جایگاه قرار گرفته اند، از طریق اثبات شخصیت و توانمندی های خودشان به این امر به پردازند نه از طریق تخریب، زیرا تخریب به انتخابات لطمه جدی زده و باعث می شود که بسیاری از انسان های وارسته به میدان رقابت نیایند. یعنی حاضر نیستند که وارد فضایی شوند که در آن اخلاق حاکم نیست.

مولفه دیگری که در ارتباط با سلامت انتخابات مهم است، پایبندی جریانات متعدد به قانون است، یعنی موجب ترویج بی قانونی در ارتباط با انتخابات نشوند. عدم پایبندی به قانون هم متوجه کسانی است که خودشان را عرضه می دارند و هم در ارتباط با دستگاه هایی که جایگاه قانونی رسمی برای صلاحیت ها را بررسی می کنند، اصلا نباید سلیقه در این قضیه دخیل باشد.

اگر جایگاه هایی که وظیفه قانونی دارند، خدایی ناکرده به فضای قانونی خودشان پایبند نبوده و سلیقه خودشان را اعمال کنند، امنیت انتخابات مخدوش می شود. همچنین کسانی که طرفدار نامزدها هستند، باید به قانون پایبند باشند تا یک فضای سالم انتخاباتی شکل بگیرد. طرفداران کاندیداها می تواند به گونه ای عمل کنند که سلامت انتخابات به طرق مختلف مخدوش شود.

* اعلام آراء صندوق‌ها به تفکیک و شفاف چقدر می‌تواند این حس سلامت را تقویت کند؟

از گذشته تا به اکنون آرای صندوق ها به صورت شفاف و مجزا شمارش شده و در روی تابلوها در وزارت کشور اعلام می شود، بازرسان کاندیداها و احزاب سیاسی هم که در ستاد انتخاباتی در وزارت کشور مستقر هستند، شاهد این امر بوده و هستند که در یک حوزه انتخابیه، چند نفر در انتخابات شرکت کردند، به کاندیداها چقدر رای دارند یا آرای باطله و سفید چقدر بوده است. طبیعتا هر چه مسائل انتخابات شفاف تر باشد، اعتماد جامعه بیشتر خواهد بود.

عمده مجریان انتخابات در هر حوزه انتخابیه، الگوهای فرهنگی هستند که در پای صندوق آرا مستقر بوده و کارهای اجرایی صندوق ها را از ابتدا تا به انتها انجام می دهند که به بحث اعتماد عمومی کمک می کند. به دلیل اینکه عمدتا این نیروها، از کادر آموزش و پرورش و معلمانی هستند که وجه فرهنگی دارند، در سلامت انتخابات و افزایش آرامش به جامعه موثر هستند. همچنین در هر حوزه انتخابیه، نمایندگان جریانات سیاسی و نامزدهای کاندیداها می تواند حضور داشته باشند که این از موارد صیانت از انتخابات به شمار رفته و از گذشته تا به اکنون اجرا می شود.

با شناسنامه امکان تقلب وجود داشت اما با کد ملی نه

* آقای سلیمی‌نمین! چندگانه شدن مدارک رای دادن می‌تواند شائبه برانگیز باشد؟

از طریق کدملی نظارت می شود. در این زمینه ورودی ندارم اما اگر کدملی مبنا باشد، افراد نمی توانند دوبار رای بدهند. چنانچه ممکن بود فردی دو شناسنامه داشته و درخواست المثنی کرده بود، شاید می توانست مجدد رای بدهند اما درباره کارت ملی نمی تواند مجدد رای بدهند و مبنا قرار دادن کد ملی کار درستی بود. نیاز به مدرک دیگری ندارد و مسئولان صندوق ها می تواند به رای دادن افراد اشراف داشته باشند.

شائبه ها درباره صندوق های سیار کم بوده است

* صندوق‌های سیار در هر انتخابات محل شائبه هستند، پیشنهاد شما برای اطمینان بخشی به مردم درباره این صندوق ها چیست؟

صندوق های سیار یک امر منطقی در انتخابات است که افرادی که در بیمارستان یا محیطی مانند پادگان هستند نمی‌توانند به خارج از محیط خود رفته تا رای بدهند، از طریق صندوق های سیار با همرانی ناظران می توانند در انتخابات حضور داشته باشند. اما بر اساس آنچه در آمارها در این زمینه شاهد بودیم شائبه ها درباره صندوق های سیار کم بوده است و اگر خدایی ناکرده شائبه ای وجود داشت باید درصد آن افزایش پیدا نمی کرد. همچنین در صورت وجود شائبه باید ناظران صندوق ها را تقویت کرد ولی از گذشته تا حال هم روی این مسئله بحثی وجود نداشته و ندارد و همچنین باید ناظران ذی نفع توضیح بدهند.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1878816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =