۵ نفر
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
جمشید عندلیبی درگذشت

جمشید عندلیبی، نوازنده پیشگام ساز نی در ۶۶ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزای خبرآنلاین از خانه موسیقی، جمشید عندلیبی، نوازنده عرصه نی نوازی امروز ۱۵ اسفندماه در ۶۶ سالگی براثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

جمشید عندلیبی فقید از جمله نوازندگان شناخته شده نی نوازی بود که نواختن ساز نی را ابتدا بدون استاد فرا گرفت و سپس با حضور در دانشگاه تهران و آشنایی با حسین عمومی به ادامه فراگیری تکنیک‌های این ساز پرداخت.

او ردیف موسیقی ایرانی را نزد هنرمندانی همچون چون نصرالله ناصح پور، نورعلی برومند و محمدرضا لطفی فرا گرفت و در سال ۱۳۶۰ بود که برای تکمیل تکنیک‌های پیشرفته نوازندگی نی به نزد حسن کسایی در اصفهان رفت.

این هنرمند فقید موسیقی ایرانی در طول زندگی خود علاوه برتولید چندین اثر موسیقایی در پروژه‌هایی مانند «بیداد»، «نوا»، «دستان»، «دود عود»، «آسمان عشق»، «یاد ایام»، «رسوای دل»، «پیام نسیم»، «دل مجنون»، «سروچمان» همکاری داشته است. او علاوه بر نوازندگی در کار آهنگسازی هم فعال بود و آلبوم‌های «میهمان تو»، «پاییز نیزار» و «مونس جان» از فعالیت‌های او در زمینه آهنگسازی است.

عندلیبی قطعات ابوالحسن صبا را با نی و به صورت ردیف آموزشی تنظیم و نواخته‌ است. این در حالی است که تک نوازی نی پروژه ماندگار «نی نوا» اثر حسین علیزاده هم به عهده مرحوم عندلیبی بوده که بسیاری از مخاطبان موسیقی این هنرمند را با چنین اثر معتبری می‌شناسند.

موسیقی «نی نوا» از جمله ملودی‌های معتبر و ارزشمند تاریخ موسیقی ایران زمین است که به واسطه حضور هنرمندانی چون حسین علیزاده با خلاقیت و استادی منحصر به فرد و جمشید عندلیبی با تک نوازی سحرانگیزی که در حوزه نی نوازی انجام داده و همچنین جمعی دیگر از نوازندگان شاخص موسیقی کشورمان توانست جایگاه رفیعی میان مخاطبان پیدا کند.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1880851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    1 0
    روحش شاد. واقعاً متاسف شدم . یکی از اساتید بنام نی بود. چه سرمایه هایی را از دست میدهیم
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    1 0
    خدایش رحمت کند چه خاطرات زیبایی داشتم با میهمان تو وچه حال خوبی داشتم با پاییز نیزار
  • موسی IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    1 0
    روحش شاد و یادش پاینده باد!
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 0
    روحش شاد ‌..چرا این همه هنرمندان .دچار سکته نیشوند .از بسکه استرس ونگرانی .مرپم ایران زیاد شده .فقط یک عده هستند .لسترس ونگرانی ندارند تا 9097عمر میکنند .وپن پولدار عستند وغم وغصه ندارند .طفلک جامعه هنری مرپم ایران ...وجوانهایمان ...‌‌حیف حیف .همه متخصص .کاردان ...‌حیف
  • محمد زارع IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    1 0
    روحت شاد استاد گرامی و بزرگوار 🖤🖤🖤🖤🖤
  • محمد IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    1 0
    روحش شاد،هنرمندقهاری بود
  • اسرافیل IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    1 0
    حیف شد🖤😔 روحش شاد