۲ نفر
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱
نیپل لوله در فیتینگ ها چه کاربردی دارد؟

قطعه های کوچک لوله که به طور گسترده ای در پایپینگ و تاسیسات استفاده می شوند، نیپل لوله (pipe nipple) نامیده می شوند.

نیپل در پایپینگ چیست؟ تکه های کوتاهی از لوله با رزوه های نر در هر دو انتها هستند که برای اتصال دو نوع مختلف از اتصالات یا لوله های دارای رزوه ماده به کار میروند. نیپل لوله به عنوان آداپتور بین انواع مختلف اتصالات استفاده می شوند. آنها بیشتر در سیستم های لوله کشی کم فشار دیده می شوند. فشار کاری نیپل لوله بسته به اندازه و طراحی لوله و همچنین دما و سیال در حال انتقال تغییر می کند. نیپل لوله در گسترده ترین طیف ضخامت و متریال در صنعت ارائه میشود. این نوع فیتینگ با برش دادن یک لوله و اتصال انتهای رزوه دار ساخته می شوند. استاندارد ASME B16.11 ابعاد و متریال نیپل را تعیین می کند. آنها میتوانند بدون درز، رزوه دار، شیاردار، جوشی و.. باشند.

کاربرد نیپل در لوله کشی

نیپل ها در طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی از جمله صنعت نفت و گاز، پالایشگاه ها، پتروشیمی، صنایع دارویی، غذایی، کشتی سازی و ماشین سازی کاربرد دارند.

انواع نیپل در پایپینگ

چندین نوع نیپل وجود دارد که در پایپینگ بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند، عبارتند از:

سوئیچ نیپل

سوئیچ نیپل (Swage Nipple) نوعی فیتینگ فورج شده است که به عنوان نیپل کاهنده (Reducer) نیز شناخته می شود. معمولا طبق استاندارد MSS SP-95 طراحی می شوند و متریال رایج آنها کربن استیل، استنلس استیل و فولادی آلیاژی است.

نیپل بسته

نیپل لوله یک قطعه کوتاه از لوله است که در هر دو انتهای آن دارای رزوه نر برای اتصال به سایر فیتینگ هاست. بسته به اینکه فیتینگ های متصل شده چقدر از هم فاصله دارند، ممکن است فاصله کمی از نیپل بین دو انتهای رزوه دار وجود داشته باشد، اما اگر این فاصله وجود نداشته باشد، به آن نیپل بسته گفته می شود. در این حالت، بعد از اتصال نیپل به سختی قابل مشاهده است. کار با نیپل بسته دشوار است. فقط با گرفتن انتهای رزوه دار با آچار میتوان آن را جدا کرد که این کار ممکن است به رزوه ها آسیب برساند.

نیپل شش ضلعی

اگر نیپل لوله فاصله کمی در مرکز داشته باشد، میتواند دارای یک قسمت شش ضلعی باشد که مانند یک مهره عمل کند و بتوان آن را با آچار گرفت. به این نوع فیتینگ، نیپل شش ضلعی گفته می شود.

نیپل کاهنده

نیپل کاهنده یا نیپل غیرمساوری برای سیستم های پایپینگ که نیاز به تغییر در ابعاد لوله دارند، استفاده می شود. هنگام استفاده از این نیپل، احتیاط کنید چون قطر کمتر لوله میتواند به معنای فشار بیشتر سرعت جریان بالاتر در فیتینگ کوچکتر است.

نیپل جوشی

برای اتصال نیپل جوشی از جوش لب به لب استفاده می شود. یک طرف این نیپل دارای اتصال رزوه ای و انتهای دیگر دارای برش مورب استاندارد برای جوشکاری است. در انتهای بدون رزوه نیپل سطح مقطع برای اعمال مواد جوشکاری کمی افزایش می یابد تا اتصال محکم تری ایجاد شود. یکی از مزایای نیپل جوشی این است که پس از اتصال انتهای بدون رزوه، اتصال آن به سایر فیتینگ ها از انتهای رزوه دار آسان است.

نیپل لوله در فیتینگ ها چه کاربردی دارد؟

انواع اتصال نیپل

اتصالات انتهای نیپل لوله با توجه به سیستم لوله کشی در آن نصب می شود، میتواند به چند صورت باشد:

  • نیپل دو سر صاف و بدون رزوه: برای ایجاد اتصال جوشکاری سوکتی استفاده می شود.
  • نیپل دو سر رزوه دار: این نوع نیپل برای اتصال به اتصالات رزوه دار ماده استفاده می شود. این نوع رایج ترین نیپل در لوله کشی است.
  • نیپل دو سر شیب دار: این نوع نیپل توسط جوشکاری لب به لب متصل می شود.

اندازه گیری صحیح نیپل لوله

موارد با اهمیت در اندازه گیری و انتخاب نیپل لوله مناسب عبارتند از:

  • طول نیپل: صرف نظر از اینکه نیپل دو سر رزوه دار، یک سر رزوه دار یا ساده باشد، طول نیپل از یک سر تا سر دیگر اندازه گیری می شود.
  • قطر داخلی و خارجی: با استفاده از کولیس اندازه گیری می شود.
  • جنس نیپل: میتواند آلومینیوم، برنج، فولادی و.. باشد.
  • ساختار انتهایی: ساده، رزوه دار، مورب و..

قبل از خرید نیپل، باید از سایز مناسب پروزه خود مطمئن شوید، این کار از خرابی خط لوله جلوگیری می کند و هزینه های تعمیر و تعویض قطعات غیرضروری به دنبال نخواهد داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1880864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =