۰ نفر
۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۲

کتاب «سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(ع)» به تبیین ریشه های تاریخی و اعتقادی سنت سیاه پوشی در عزای ائمه نور(ع) بویژه سالار شهیدان(ع) می پردازد و مباحث علمی - اعتقادی این مبحث را تشریح می​کند.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «سیاه پوشی در سوگ ائمه نور (ع) ـ ریشه های تاریخی، مبانی فقهی» نوشته علی ابوالحسنی(منذر) در 592 صفحه به قیمت 10 هزار تومان به کوشش موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر روانه بازار نشر شد. نویسنده در 15 فصل به بررسی ریشه های تاریخی و مبانی فقهی سیاه پوشی برای سوگواری ائمه (ع) می پردازد.

 

در مقدمه این کتاب می خوانیم: «کتاب سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(علیهم السلام) به تبیین ریشه های تاریخی و اعتقادی یکی از همین سنتها ـ سنت سیاه پوشی در عزای ائمه نور(ع) بویژه سالار شهیدان(ع) ـ می پردازد و شیوه تدوین و نگارش آن، چنان انتخاب شده که در عین بهره مندی خواص، عوام را نیز سودمند افتد. همچنین، اگرچه موضوع آن بحث در باب سیاه پوشی است و نویسنده بر بحث حول این موضوع، ثاب و استوار مانده است؛ اما خواننده تیزبین با نکته های بسیار دیگری نیز ـ در طول کتاب ـ آشنا می شوند.»

 

«طرح مسئله»، «رنگ سیاه؛ رنگ پوشش، هیبت، اعتراض و عزا»، «رمز انتخاب رنگ سیاه در ایام عزا»، «سیاه پوشی در ملل و اقوام جهان»، «سیاه پوشی در عرب»، «سیاه پوشی در سوگ آل الله؛ رسم جاری اهل بیت(ع) و دوستان آنان در تاریخ»، «رنگ سیاه، در نخستین عزاداری آشکار و عمومی شیعیان (بغداد، عاشورای 352 هجری»، «سیاه پوشی بنی عباس؛ تمسک به شعار شیعه برای دستیابی به قدرت!»، «نتیجه مباحث گذشته»، «دلایل جواز و استحباب سیاه پوشی در سوگ ائمه اطهار(ع)»، «فتاوی علما در استحباب سیاه پوشی (در سوگ سالار شهیدان(ع)»، «سیاه پوشی عرشیان در عزای سالار شهیدان(ع)» و «سیاه پوشی جنیان در عزای سالار شهیدان(ع)» برخی از مطالب این کتاب را تشکیل می دهد.

 

از دیگر فصول این کتاب می توان به «نهم ربیع و عید غدیر؛ روز کندن جامه های سیاه» و «پایان سخن (خلاصه و جمع بندی نظر اسلام در باب سیاه پوشی)» و 5 ضمیمه به نام های: «سیاه پوشی پیامبر(ص) در آستانه رحلت (یک بحث علمی ـ انتقادی)»، «سیاه پوشی زنان پیامبر(ص) در سوگ آن حضرت»، «قصیده شیوا و سوزناک سیف بن عمیره (صحابی بزرگ امام صادق و کاظم(ع) در سوگ سالار شهیدان(ع) و ترغیب شیعیان به پوشیدن لباس سیاه در عزای آن حضرت»، «آل بویه؛ اعتقاد به تشیع اثنی عشری، ترویج شعائر شیعی و ارتباط قوی با فقهای امامیه» و «بنی عباس؛ تمسک به شعارها و شعائر شیعه برای دستیابی به حکومت» اشاره کرد.

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب‌‌‌ کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. سایر هموطنان نیز با پرداخت هزینه ارسال پستی، می توانند تلفنی سفارش کتاب دهند.

 

291/60

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابوالحسنی IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    1 0
    باتشکر از اطلاع رسانی شما این کتاب ارزنده همزمان با محرم 91 مجددا زیر نظر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ شده و خود پژوهشگاه در تهران (خیابان احمد قصیر)و قم (چهارراه بیمارستان) و نمایندگی سایر شهرستانها عهده دار آن است. سایت مجمع ناشران هم چاپ جدید آن را اعلام کرده و شما هم میتوانید درج کنید. متشکرم