تأثیر کمک‌های نظامی کره شمالی به روسیه بر سرنوشت جنگ اوکراین/ دو متغیری که به ایالات متحده بستگی دارد

در شرایط برتری نظامی روسیه به اوکراین، ارتش روسیه از کمبود مهمات رنج می‌برد و کره شمالی در برابر تضمین غذا و فناوری حاضر به ارسال مهمات به مسکو شده است. اما کمک کره شمالی چه میزان بوده و چه تأثیری بر سرنوشت جنگ اوکراین خواهد داشت؟

رسول سلیمی: کره جنوبی می‌گوید کره شمالی از ماه سپتامبر تاکنون ۶۷۰۰ کانتینر حامل بیش از سه میلیون گلوله توپخانه به روسیه فرستاده است. شین وون سیک، وزیر دفاع کره جنوبی به خبرنگاران گفته که این کانتینرها ممکن است بیش از سه میلیون گلوله توپخانه ۱۵۲ میلی متری یا ۵۰۰ هزار گلوله ۱۲۲ میلی متری را حمل کنند. وزیر دفاع کره جنوبی اذعان کرده صدها کارخانه مهمات کره شمالی به دلیل کمبود مواد خام و برق با حدود ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند، اما کسانی که گلوله‌های توپخانه ای برای روسیه تولید می‌کنند "با ظرفیت کامل" کار می‌کنند.

او گفته که روسیه در ازای مهمات ارسالی کره شمالی به این کشور غذا، مواد خام و قطعات مورد استفاده در تولید سلاح ارسال می‌کند. شین گفته: "به نظر می‌رسد که مواد غذایی بیشترین حجم محموله‌ها از روسیه را تشکیل دهد که اعتقاد بر این است که قیمت مواد غذایی را در کره شمالی تثبیت کرده است و سایر ضروریات را نیز شامل خواهد شد. وی افزوده که به نظر می‌رسد حجم کانتینرهای حمل شده از روسیه به کره شمالی حدود ۳۰ درصد بیشتر از کانتینرهای حمل شده از پیونگ یانگ به مسکو در همان دوره باشد. پیش از این ناظران سیاسی گفته بودند که کره شمالی از زمان شیوع ویروس کرونا از ناامنی غذایی در تنگنا قرار دارد.

تأثیر کمک‌های نظامی کره شمالی به روسیه بر سرنوشت جنگ اوکراین/ دو متغیری که به ایالات متحده بستگی دارد

وال‌استریت ژورنال نیز در ماه ژانویه با استناد به داده‌های یک اندیشکده بریتانیایی، گزارش داد که روسیه روزانه از ۱۰،۰۰۰ گلوله توپخانه علیه اوکراین استفاده می کند. این پنج برابر حجمی است که در حال حاضر توسط اوکراین علیه روسیه استفاده می‌شود. تحلیلگران سیاسی می‌گویند مسکو کمبود گلوله‌های توپخانه خود را از تابستان گذشته حل کرده است، زمانی که اوکراین از ۷۰۰۰ گلوله در روز در مقابل ۵۰۰۰ گلوله روسیه استفاده می‌کرد. موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، یکی دیگر از اندیشکده‌های بریتانیایی است که نیز معتقد است که گلوله‌های توپخانه کره شمالی از روسیه حمایت می‌کنند. این حمایت‌ها درست از زمانی آغاز شد که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ماه سپتامبر با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کرد.

در همین راستا سی‌ان‌ان با استناد به یک سند اطلاعاتی گزارش داد که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که کره شمالی از ماه سپتامبر بیش از ۱۰۰۰۰ کانتینر مهمات به روسیه تحویل داده است.

روابط روسیه و کره شمالی در سال‌های اخیر نزدیک‌تر از هر زمانی شده است. وقتی در ماه سپتامبر، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به روسیه سفر کرد، مذاکراتی را در مورد همکاری نظامی و کمک احتمالی روسیه به برنامه ماهواره‌ای پیونگ‌یانگ برگزار کرد.

کره جنوبی و امریکا از آن زمان کره شمالی و روسیه را به تجارت سلاح و نقض تحریم‌های سازمان ملل متهم و پیونگ‌یانگ را به دلیل تأمین سلاح به مسکو محکوم کرده‌اند. این در حالی است که هر دو کشور، این اتهامات را رد کرده‌اند. چه آنکه وزیر دفاع کره جنوبی در اظهارات خود به خبرنگاران گفته بود که روسیه احتمالاً فناوری مربوط به ماهواره را به کره شمالی ارائه می‌دهد، تا این کشور بتواند اولین ماهواره جاسوسی خود را در ماه نوامبر در مدار قرار می‌دهد. زیر امور خارجه کره شمالی در تأیید این گزاره گفته که کره شمالی ممکن است اوایل ماه آینده یک ماهواره دیگر را شلیک کند و پیونگ‌یانگ همچنین خواستار کمک در زمینه فناوری هواپیما و تجهیزات لجستیکی زمینی شده است. ناظران سیاسی می‌گویند مشخص نیست که روسیه چقدر کمک خواهد کرد، اما هر چه روسیه بیشتر به گلوله‌های توپخانه کره شمالی وابسته شود، میزان انتقال فناوری روسیه بیشتر خواهد بود.

روسیه پس از دو سال تحمل تلفات نیروی انسانی و تجهیزات، به منابع تازه مهمات و گلوله برای ادامه تلاش‌های جنگی فرسایشی خود نیاز دارد. هر دو طرف به تبادل آتش سنگین به‌صورت روزانه ادامه می‌دهند و مهمات یکدیگر را خنثی می‌کنند؛ اما پیشروی اخیر مسکو در آودیئیفکا، شهری که از زمان شورش جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه علیه کیف در سال ۲۰۱۴ در خط مقدم بوده است، نشان‌دهنده توانایی روسیه در ازبین‌بردن نیروهای اوکراینی است. این موضوع از آنجا اهمیت دارد که روسیه حتی پس از موج نیروها از این شهر و برتری هوایی نسبت به اوکراین، در چندین جبهه با چالش‌هایی از جمله مقابله با محدودیت نیروی انسانی و عرضه مهمات از غرب به اوکراین مواجه است.

آن‌چنان که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز با تأیید ارسال مهمات از کره شمالی به روسیه به خبرنگاران گفته بود که کره شمالی موافقت کرده است حدود ۱.۵ میلیون گلوله توپخانه به روسیه عرضه کند. او گفت که انتظار ندارد حمل و نقل پیونگ یانگ در اینده از این رقم فراتر رود. زلنسکی افزود که ارتش روسیه همچنین از موشک‌های کره شمالی برای انجام حملات به اوکراین استفاده کرده است اما تعداد انها را نمی‌داند. ناظران سیاسی می‌گویند اوکراین ممکن است در اواخر سال گذشته تنها ۳۰۰ هزار گلوله توپخانه از اتحادیه اروپا دریافت کرده باشد که تنها یک سوم یک میلیون گلوله ای است که در مارس ۲۰۲۳ وعده داده شده بود.

کارشناسان روابط بین‌الملل معتقدند سرنوشت جنگ اوکراین به دو متغیر در ایالات متحده بستگی دارد. نخست بودجه کنگره برای کمک به اوکراین که تحت‌تأثیر کارشکنی‌های جمهوری‌خواهان متأثر از فشار ترامپ قرار گرفته و دوم سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری در امریکا که در صورت برآمدن ترامپ، به‌احتمال زیاد اوکراین حمایت امریکا را از دست خواهد داد و اروپا تنها تکیه‌گاه اوکراین برای مقابله با روسیه خواهد بود.

۳۱۱۲۱۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1881744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =