جشن امضای کتاب گلیچ استان سمنان برگزار می‌شود

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از برگزاری آئین جشن امضای کتاب گلیچ استان سمنان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، سمانه سلطانی پور روز شنبه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۲ ضمن دعوت از تمامی هنرمندان صنایع‌دستی و علاقه‌مندان گفت: آئین امضای کتاب و گفت‌وگو پیرامون کتاب گلیچ استان سمنان با حضور مؤلف این کتاب سرکار خانم فاطمه شاهی در شهر سمنان برگزار می‌شود.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: این کتاب باهدف معرفی و توسعه، دست بافته‌ای کهن که در کارگاه‌های خانگی توسط زنان بافته می‌شود در ۱۲۶ صفحه توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به نشر رسیده است.

سمانه سلطانی پور گفت: این مراسم روز یکشنبه ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۷ الی ۲۱ در شهر کتاب سمنان واقع در بلوار ولیعصر (عج)، روبروی پارک سنگی برگزار می‌شود.

او افزود: گلیچ‌بافی، یکی از رشته‌های نساجی سنتی ایران و رشته بومی استان سمنان است که در آن، با استفاده از دستگاه پارچه‌بافی دو- وردی، منسوج نقش‌دار از جنس الیاف پشم و یا الیاف پشم‌ و پنبه تولید می‌شود.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: درگذشته، تولید منسوج گلیچ بیشتر در روستاهای شمالی استان سمنان (روستاهای پرور، کُلیم، کاورد، اُروست، فولادمحله، رضاآباد و چاشم، خطیرکوه، بادله‌کوه، ابرسج، دشت شاد و دروار) رواج داشت و با ابعاد و نام‌های گوناگون مانند زیرانداز، خورجین، حمام‌سری، آینه‌کیسه، گلیچ تابلونما، اسب‌سری، پادری، کج‌کیسه و کُرسی‌سَری و پتو برای مصارف مختلف تولید می‌شد

سمانه سلطانی بابیان اینکه امروزه نیز این منسوج در چند اندازه مشخص به‌عنوان زیرانداز، پادری و سجاده به‌کار می‌رود، افزود: ‌ تألیف و نشر این کتاب می‌تواند ضمن جلوگیری از منسوخ شدن این هنر، موجب تقویت و توسعه این رشته در استان سمنان شود.

او بابیان اینکه استاندارد گلیچ بافی استان نیز در سال ١٣٩۶ تدوین‌شده و این هنر در فهرست میراث ملی ناملموس به ثبت رسیده است، گفت: تاکنون ۶ اثر هنرمندان استان سمنان در رشته گلیچ موفق به دریافت مهر اصالت ملی شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1882524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =