ترس اروپایی‌ها از محک زدن پوتین/ هراس بریتانیا از چیست؟

بریتانیا و کل کشورهای عضو ناتو میدانند که اعزام نیروی نظامی به اوکراین برای کمک به این کشور می تواند منجر به منازعه نظامی مستقیم روسیه و ناتو و بالا گرفتن احتمال وقوع جنگ هسته ای بین طرفین شود.

به گزارش خبرآنلاین، دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس با اعزام نیروی خارجی به اوکراین حتی برای انجام ماموریت‌های آموزشی نظامی مخالفت کرد.

کامرون در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی «زوددویچه سایتونگ» گفت: «اعزام نیروی خارجی به اوکراین باعث می‌شود که روسیه اهداف تازه‌ای برای آماج قرار دادن پیدا کند و حتی ماموریت‌های نظامی آموزشی باید در خارج از این کشور انجام شود».

پیش تر نیز سخنگوی ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا گفته بود که این کشور هیچ برنامه ای برای استقرار نظامی در مقیاس بزرگ در اوکراین، فراتر از تعداد کمی از پرسنل که از قبل نیروهای اوکراینی را آموزش می دهند، ندارد.

این موضع گیری های مقامات بریتانیا در واقع پاسخی است به سخنان اخیر امانوئل مکرون در مورد اعزام نیرو از جانب ناتو به اوکراین. مکرون در نشستی درباره اوکراین در پاریس به خبرنگاران گفت: «امروز هیچ اتفاق‌نظری برای اعزام نیروها، به شیوه‌ای رسمی، وجود ندارد. اما از نظر پویایی، ما نمی‌توانیم گزینه‌ای را حذف کنیم. ما هر کاری که لازم است انجام خواهیم داد تا از پیروزی روسیه در این جنگ جلوگیری کنیم». وی ادامه داد: «ما باید وضعیت را بررسی کنیم و متوجه باشیم که امنیت‌جمعی ما در خطر است. ما باید سریع‌تر عمل کنیم. روسیه نباید پیروز شود، نه فقط به خاطر اوکراین، بلکه به این خاطر که ما با انجام این کار، امنیت‌جمعی خود را برای امروز و آینده تضمین می‌کنیم».

این سخنان مکرون به سرعت با واکنش سایر اعضای ناتو روبرو شد و مقامات این کشورها در سخنانی اعلام کردند که کمک به اوکراین تنها از طریق ارسال کمک های نظامی خواهد بود.

ترس اروپایی‌ها از محک زدن پوتین/ هراس بریتانیا از چیست؟

کمک های مالی بریتانیا به اوکراین

بریتانیا در کنار ایالات متحده و آلمان یکی از کمک کنندگان اصلی به اوکراین است. بریتانیا از فوریه ۲۰۲۲ متعهد شد که تقریباً ۱۲ میلیارد پوند در حمایت از اوکراین به این کشور پرداخت کند که ۷.۱ میلیارد پوند آن برای کمک های نظامی است. ۲.۳ میلیارد پوند در سال های مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ و ۲۰۲۳- ۲۰۲۴ به اوکراین پرداخت شد و در ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴، دولت بریتانیا متعهد شد که ۲.۵ میلیارد پوند دیگر را برای سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵ به اوکراین پرداخت کند.

تسلیحاتی که بریتانیا به اوکراین ارسال کرده است

  • هواپیمای بدون سرنشین Malloy T۱۵۰ برای حمل و نقل دارو، مواد غذایی و تجهیزات مهمات

  • یک اسکادران از تانک های چلنجر ۲ با خودروهای زرهی بازیابی و تعمیر

  • صدها وسیله نقلیه زرهی و محافظت شده دیگر از جمله بولداگ و ماستیف

  • ده ها سامانه هوایی بدون سرنشین به ارزش ۲۰ میلیون پوند برای پشتیبانی از توپخانه اوکراینی

۱۰۰۰۰۰ – گلوله توپ

  • صدها موشک از جمله موشک های GMLRS، موشک های دفاع هوایی Starstreak و برد متوسط

  • بیش از ۱۰۰۰۰ موشک ضد زره شامل Javelin، Brimstone و Nlaw

  • موشک‌های پیشرفته میان‌برد هوا به هوا (AMRAAM) که می‌توانند موشک‌های کروز را ساقط کنند.

  • تقریبا ۳۰۰۰۰۰۰ گلوله مهمات اسلحه کوچک و ۴.۵ تن مواد منفجره

  • بیش از ۸۲۰۰۰ کلاه ایمنی، ۸۴۵۰ مجموعه زره بدن و بیش از ۵۰۰۰ دستگاه دید در شب.

  • بیش از ۲۸ اسلحه خودکششی M۱۰۹ ۱۵۵ میلی متری و ۳۶ قبضه توپ

  • شش وسیله نقلیه خودکار شکار مین زیر آب

  • تجهیزات ارتباطی و جنگ الکترونیکی از جمله مسدود کننده های GPS و سیستم های رادار

  • بیش از ۱۲۰ خودروی لجستیکی

همچنین گرانت شاپس وزیر دفاع انگلیس پنجشنبه گذشته اعلام کرد که این کشور ۱۰ هزار فروند پهپاد در اختیار اوکراین قرار می‌دهد تا کی‌یف در مبارزه با روسیه از آنها استفاده کند.

آموزش پرسنل اوکراینی

بریتانیا میزبان یک برنامه آموزشی -عملیات Interflex- است که توسط چندین متحد پشتیبانی می شود. بیش از ۳۰۰۰۰ پرسنل اوکراینی تاکنون آموزش دیده اند و هدف آن آموزش ۱۰۰۰۰ نفر دیگر تا اواسط سال ۲۰۲۴ است. در کنار بریتانیا، هلند، کانادا، سوئد، فنلاند، نروژ، دانمارک، لیتوانی، نیوزلند و استرالیا در این برنامه آموزشی شرکت دارند. این آموزش ها شامل مهارت های رزمی، آموزش های اولیه پزشکی، تاکتیک های گشت زنی و قوانین درگیری مسلحانه است. در فوریه ۲۰۲۳، دولت بریتانیا تأیید کرد که به برنامه های آموزشی خود، آموزش به خلبانان جت سریع و تفنگداران دریایی اوکراینی را هم اضافه کرده است.

دلایل عدم حمایت بریتانیا از اعزام نیرو به اوکراین

بریتانیا و کل کشورهای عضو ناتو میدانند که اعزام نیروی نظامی به اوکراین برای کمک به این کشور می تواند منجر به منازعه نظامی مستقیم روسیه و ناتو و بالا گرفتن احتمال وقوع جنگ هسته ای بین طرفین شود. روسیه دارای بیشترین تسلیحات هسته‌ای در جهان -۴۳۰۰سلاح- است و تحریک این کشور می تواند عواقب بسیار وخیمی برای کشورهای غربی بخصوص کشورهای اتحادیه اروپا که در تیررس مسکو هستند داشته باشد. پوتین قبلا احتمال وقوع یک جنگ هسته ای در صورت اعزام نیرو به اوکراین را صریحا مطرح کرده است. وی در سخنرانی خود در پارلمان روسیه گفت: «گفت‌وگوهایی درباره اعزام نیروهای ناتو به اوکراین وجود داشته است. عواقب چنین اقدامی برای مداخله‌گران بسیار غم‌انگیزتر خواهد بود». او افزود: «ما سلاح هایی داریم که می توانند اهدافی را در قلمرو آنها هدف قرار دهند. این مسئله احتمال درگیری با سلاح های هسته ای و در نتیجه نابودی تمدن را فراهم می کند». درست است که اوکراین از آنجا که مانند دروازه ورود روسیه به قاره اروپا است برای ناتو دارای اهمیت است اما این مسئله آنقدر مهم نیست که ناتو به خاطر آن تن به یک جنگ وسیع با روسیه بدهد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1882855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =