پیش بینی نوع کنشگری امضاکنندگان بیانیه روزنه گشایی در انتخابات ۱۴۰۴

علی باقری گفت: نوع کنشگری بیانیه روزنه گشا در انتخابات ریاست جمهوری ۱۵ ماه آینده منوط به این است که شرایط انتخابات چگونه باشد و در آن شرایط نیز کنشگران اصلی، یعنی احزاب، گروه‌های سیاسی و شخصیت‌های سیاسی، تاثیرگذار خواهند بود و وارد میدان می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی باقری، دبیر سابق جبهه اصلاحات، در تحلیل بیانیه روزنه گشایی گفت: این بیانیه در قالب سیاست ورزی و کنشگری سیاسی داده نشد. این بیانیه یک حزب نبود و صرفاً، بیانیه تعدادی از دغدغه‌مندان کشور در بخش‌های مختلف، اعم از دانشگاهی، فعال سیاسی و رسانه‌ای بود، که در آن به یک دغدغه، موضوع و اندیشه پرداخته شده بود.

وی در گفتگو با فارس، ادامه داد: اینکه بگوییم امضا کنندگان این بیانیه، در قالب ۱۱۰ نفره به دنبال انجام کنش سیاسی هستند، به نظر می‌رسد که منتفی است. زیرا همانطور که در انتخابات یازدهم اسفند ملاحظه شد، خود امضا کنندگان بیانیه، به صفت امضا کننده بودن، کنش و عملی سیاسی نداشتند؛ یعنی لیستی به جامعه عرضه نکردند و کاندیدایی معرفی ننمودند.

باقری با اشاره به این نکته که این جمع ١١٠ نفره، یک مجموعه منسجم حزبی کنشگر سیاسی نیستند، بیان داشت: با این وجود، این اندیشه که معتقد به استفاده از ظرفیت انتخابات، ولو اینکه کاهش یافته، تضعیف شده و فرو کاسته شده باشد، برای گشایش سیاسی در کشور و حل مسائل انباشته شده جامعه و کشور، همچنان تداوم خواهد داشت و توسط کنشگران سیاسی کشور، که اعتقاد به چنین عملکردی دارند، دفاع خواهد شد.

این فعال اصلاح طلب افزود: این ایده، امروز وجود داشته است، فردا وجود خواهد داشت و در سال آینده نیز تداوم خود را حفظ خواهد کرد، اما عملیاتی شدن آن در کف بازار سیاست، مناسبت‌های مختلف و انتخابات ادوار مختلف، متناسب با فضای هر انتخابات خواهد بود و جلوه‌های آن، می‌تواند شامل ارائه یک کاندید مشخص برای انتخابات ریاست جمهوری، ارائه یک لیست کامل برای کشور در انتخابات مجلس، ارائه یک لیست ناقص برای رقابت، و یا دادن رأی اعتراضی باشد.

باقری در توضیح نوع کنشگری اعضای این بیانیه، در انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠۴، گفت: نوع کنشگری این بیانیه روزنه گشا در انتخابات ریاست جمهوری ۱۵ ماه آینده منوط به این است که شرایط انتخابات چگونه باشد و در آن شرایط نیز کنشگران اصلی، یعنی احزاب، گروه‌های سیاسی و شخصیت‌های سیاسی، تاثیرگذار خواهند بود و وارد میدان می‌شوند. عملیاتی کردن ایده این بیانیه، بر عهده این ۱۱۰ نفر به عنوان امضا کنندگان نیست و خود این ۱۱۰ نفر، ممکن است در قالب احزاب سیاسی کنشگری داشته باشند و بخواهند آن را در قالب حزب خود پیگیری کنند.

دبیر سابق جبهه اصلاحات تصریح کرد: مسلماً جوهره این ایده در انتخابات ۱۴۰۴ با قطعیت مطرح خواهد بود، اما همانطور که گفته شد، اینکه چه شکل عملیاتی به خود خواهد گرفت، تابع شرایط انتخابات ۱۴۰۴ است.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1883484

برچسب‌ها