اردوغان درباره گسترش جنگ اوکراین به ناتو هشدار داد

رئیس‌جمهور ترکیه گفت باید از هرگونه اقدامی که جنگ در اوکراین را تشدید می‌کند و احتمالا درگیری را به ناتو گسترش می‌دهد، پرهیز کرد.

به گزارش خبرآنلاین، ترکیه به عنوان عضوی از ناتو از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند اما هم‌چنین روابط صمیمانه‌ای با روسیه دارد و مرتبا با هر دو طرف درگیری گفت‌وگو و رایزنی می‌کند. این کشور از اوکراین حمایت نظامی و سیاسی کرده اما با تحریم مسکو نیز مخالف است.

به نقل از ایسنا «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در جریان سخنرانی خود به مناسبت ضیافت شام ماه مبارک رمضان با سفرای خارجی در آنکارا گفت: آنکارا به کار خود برای احیای قرارداد غلات دریای سیاه که بین روسیه و اوکراین با میانجیگری سازمان ملل منعقد شده بود، ادامه خواهد داد.

او با اشاره به نشست برنامه‌ریزی شده صلح اوکراین در سوئیس در سال جاری میلادی که روسیه در آن شرکت نخواهد کرد، گفت: در حالیکه حمایت خود را از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین اعلام می‌کنیم، قبلا هم گفته‌ایم که طرح‌های صلح بدون حضور روسیه هیچ نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: ما در تلاش هستیم تا امنیت ناوبری را در دریای سیاه دوباره برقرار کرده و اطمینان حاصل کنیم که تجارت غلات می‌تواند با خیال راحت انجام شود. ما معتقدیم از اقداماتی که درگیری‌ها را در منطقه تشدید و به ناتو نیز سرایت می‌کند، باید خودداری شود.

کرملین پیشتر اعلام کرد که سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به ترکیه پس از انتخابات روسیه که قرار است در تاریخ ۱۵ الی ۱۷ مارس (۲۴ الی ۲۶ اسفند) برگزار شود، انجام خواهد شد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1883796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =