برنامه‌ریزی ۵ مرحله‌ای برای اینکه خانه‌تکانی را سریع انجام دهیم

این روزها بیشتر مردم مشغول خانه‌تکانی هستند تا خود را برای عید و فصل بهار آماده کنند. اما اگر خانه‌تکانی به نظرتان سخت و طاقت‌فرسا می‌آید، با چند مرحله‌ای که اینجا به آنها اشاره کرده‌ایم می‌توانید خانه‌تکانی‌تان را سریع انجام دهید.

نادیا زکالوند: خانه‌تکانی و تمیز کردن خانه،‌ چنانچه با اصول انجام شود، سخت نخواهد بود و خیلی سریع انجام می‌شود. با راهنمایی‌هایی که در این مقاله شده است، می‌توانید این کار سخت آخر سال را راحت انجام دهید.

مرحله پیش از خانه‌تکانی‌؛ برنامه‌ریزی

برای شروع خانه‌تکانی، ابتدا برنامه‌ریزی صحیحی انجام دهید. در این برنامه باید فهرستی از کارهایی تهیه کنید که باید انجام شوند. سپس درباره روش تمیزکاری‌تان تصمیم بگیرید. مثلا از کجای خانه می‌خواهید کار را شروع کنید و چه ابزارها و لوازمی برای تمیز کردن نیاز دارید. دست‌تنها هستید یا می‌توانید از کسی کمک بگیرید. توصیه می‌کنیم هرگز به‌تنهایی تمام بار مسئولیت را به دوش خود نگذارید. از اعضای خانواده کمک بگیرید یا اگر توان مالی دارید، از نیروی حرفه‌ای استفاده کنید.

برنامه‌ریزی ۵ مرحله‌ای برای اینکه خانه‌تکانی را سریع انجام دهیم

مرحله اول خانه‌تکانی؛ سرویس بهداشتی

پس از برنامه‌ریزی و تهیه فهرست دقیق کارها، خانه تکانی را شروع کنید. برای اینکه کارهایتان سریع‌تر پیش رود، ابتدا به سراغ سرویس بهداشتی بروید. تمیز کردن این قسمت از خانه معمولا کار سختی است و وقتی آن را انجام دهید، کلی از کارهایتان پیش می‌رود.

سرویس بهداشتی از شستشوی توالت، حمام، سینک دستشویی و آینه‌ها تشکیل شده است. هر کدام از آنها را با لوازم مخصوص به خود تمیز کنید. مثلا، برای از بین بردن جرم‌ها می‌توانید از محصولات مخصوص پاک کردن جرم و رسوب استفاده کنید.

البته یادتان باشد، برای پیشگیری از تماس آلودگی‌ و باکتری‌ها به دست‌هایتان، دستکش پلاستیکی به دست کنید.

موقع تمیز کردن حمام، دوش را فراموش نکنید. مقداری ماده شوینده به دوش بزنید و با یک برس تمام جرم‌های آن را تمیز کنید.

مرحله دوم خانه‌تکانی؛ آشپزخانه

برای ادامه خانه‌تکانی بهترین کار تمیز کردن آشپزخانه و متعلقات آن است. وقتی این بخش از خانه تمیز شود، می‌توان گفت بیشتر از نیمی از کار انجام شده است.

در آشپزخانه معمولا باید ظروف، اجاق گاز، مایکروویو، سینک ظرفشویی، یخچال و فریزر تمیز شوند. شستن ظروف خیلی دردسر ندارد اما تمیز کردن باقی موارد نیاز به مواد شوینده نسبتا قوی دارد. البته می‌توانید برای از بین بردن برخی لکه‌ها، از سرکه یا محلول آب و آبلیمو استفاده کنید.

همچنین برای پاک کردن راحت جرم مایکروویو، یک کاسه از ترکیب سرکه و آب یا آب و آبلیمو پر کرده و درون مایکروویو بگذارید و دستگاه را روشن کرده و آن را بعد از چند دقیقه خاموش کنید. سپس با دستمالی تمیز، تمام جرم‌ها را از میان بردارید.

یکی دیگر از کارهای آشپزخانه، تمیز و مرتب کردن قفسه‌های موجود در آن است. معمولا بعد از مدتی استفاده از وسایل داخل قفسه‌ها، آنها جابه‌جا و حتی ناپدید می‌شوند. در خانه‌تکانی تمام این قفسه‌ها را مرتب کنید.

برنامه‌ریزی ۵ مرحله‌ای برای اینکه خانه‌تکانی را سریع انجام دهیم

مرحله سوم خانه‌تکانی؛ اتاق‌ خواب‌ها

اکنون که کارهای سخت خانه را تمام کرده‌اید، به سراغ اتاق خواب‌ها بروید. ابتدا همه خرده‌ریزها را جمع کنید. هر وسیله‌ای که دیگر لازم ندارید، دور بریزید. در واقع اگر وسیله‌ای دارید که چند ماه یا یک سال از آن استفاده نکرده‌اید، مسلما آن به کارتان نمی‌آید، بنابراین بهتر است آن را دور بریزید یا اگر قابل اهدا هست، هدیه دهید.

سپس به سراغ تختخواب و هروسیله‌ای که به آن مرتبط است، مانند ملحفه،‌ روکش تخت، بالش، تشک و پتوها بروید و آنها را تمیز کنید.

بعد از تختخواب‌ها، کمد لباس‌ها و دراورهای موجود در اتاق را تمیز و مرتب کنید.

در پایان،‌ اتاق‌ها و کف آنها را جارو تمیز کنید و پنجره‌ها را هم از یاد نبرید.

مرحله چهارم خانه‌تکانی؛ سالن پذیرایی

برنامه‌ریزی ۵ مرحله‌ای برای اینکه خانه‌تکانی را سریع انجام دهیم

پس از تمام شدن تمیزکاری اتاق‌ها به سراغ سالن پذیرایی بروید. خاک روی صندلی و مبلمان را تمیز کنید. می‌توانید با استفاده از واکس، مبل‌ها را تمیز و براق کنید. البته واکسی که استفاده می‌کنید باید با جنس مبل و چوبی که در آن به‌کار رفته است، سازگاری داشته باشد.

مرحله پنجم خانه‌تکانی؛ بیرون از خانه

فقط به تمیز کردن داخل خانه اکتفا نکنید، به سراغ بیرون از خانه، مانند حیاط خانه، باغچه و جلوی درب خانه‌تان رفته و آنجا را هم به‌خوبی تمیز کنید. برگ‌های ریخته‌شده روی حیاط یا مقابل خانه‌تان را جارو و تمیز کنید.

در انتها در فرآیند خانه‌تکانی مسلما کلی زباله جمع می‌شود. همه آنها را به‌موقع به سطل زباله شهری منتقل کنید.

با توجه به مراحل فوق می‌توانید به‌راحتی و با سرعت خانه‌تان را برای سال نو تمیز و آماده کنید.

منبع:

wikihow

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1884011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =