ماجرای سفر سیدمحمد خاتمی به روسیه و توافقات نظامی و هسته ای بین دو کشور / رهبری نگران وضع اقتصادی کشور هستند

آیت الله هاشمی رفسنجانی روز بیست و سوم اسفند سال ۷۹ در مورد دیدار با رهبری، برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری و برخی اخبار جاری کشور نوشته‌ است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در خاطرات آیت الله هاشمی در تاریخ ۲۳ اسفندماه سال ۷۹ آمده است:

جمعی از صاحبان و رؤسای اتحادیه دامداران استان تهران آمدند. از بی‌توجهی وزارت جهاد کشاورزی به امور دام و مشکلاتشان در تأمین وام و علوفه گفتند و از من خواستند برای تداوم پیشرفت وضع دام که در دوران سازندگی به دست آمد، کمکشان کنم. با اعلان واگذاری نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی به مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، این گونه توقعات زیاد شده است.

آقای [غلامعلی] کوهساری، نماینده آزادشهر آمد. با اینکه از جناح دوم خردادی است، از وضع سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور گفت، نمایندگان دچار حسرت‌اند، از اینکه شما در مجلس نیستی و خواست برای کم شدن تشنج کمک کنم و از بروز ضعف‌های جدید در امور کشاورزی، با ادغام دو وزارت جهاد [سازندگی] و کشاورزی، اظهار نگرانی کرد.

آقای [کاظم] میرولد، رئیس دیوان محاسبات، همراه معاونان آمدند. گزارش تفریغ بودجه را دادند و از مشکلاتشان در کنترل اعتبارات متفرقه و خارج از شمول و از تداخل وظایف دیوان با سازمان بازرسی کل کشور در امور مالی گفتند و پیشنهاد داشتند که امور مالی منحصراً در اختیار دیوان باشد. دربارۀ نحوه کار نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی مشورت کردیم.

عصر، عقد ازدواج بستگان [آقای علی مددی]، یکی از محافظان را بستم. مهندس [سید هادی] طباطبایی، معاون وزارت جهاد کشاورزی آمد. از اشکالات وزارت، به خصوص پس از ادغام گفت و از وضع کشور، اظهار نگرانی کرد و خواست که من، حضور بیشتری داشته باشم و در خصوص اختلافاتش با آقای [مهدی] مفیدی، مدیرعامل طرح نیشکر اهواز توضیح داد. گفتم که حضورش را در امور شرکت، حفظ کند. با اینکه از اول در طرح، مسئولیت مهم داشته، در مراسم افتتاح کارخانه نیشکر امیرکبیر حضور نداشت؛ به عنوان اعتراض به عمل آقای مفیدی، ولی من اسم ایشان را بردم و از این جهت ممنون هست. آقای [عبدالمجید] معادیخواه [رئیس بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی] آمد. راجع به بنیاد تدوین تاریخ انقلاب، مذاکره شد.

شب میهمان رهبری بودم. در مورد اظهارات ایشان در دانشگاه امیرکبیر صحبت شد. گفتند، طرح مسئله براندازی و اطلاق محاربت بر آنها به منظور اخطار بوده و دانشجویان به خاطر اعلان قبلی، از دانشگاه‌های دیگر هم آمده بودند و جمع بسیار خوبی بود و دو سه نفر عکس علی افشاری [دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت] را بلند کرده بودند و چون به خاطر رسیدن وقت نماز ظهر، صحبت ناتمام ماند؛ جلسه پاسخ به سؤالات را دیروز در حسینیه امام خمینی برگزار کرده‌اند. در مورد انتخابات [ریاست‌جمهوری] صحبت شد. گفتند، آقای [سیدمحمد] خاتمی، تاکنون دربارۀ حضور در انتخابات با ایشان صحبت نکرده است. از وضع اقتصادی کشور نگران‌اند.

امشب، چهارشنبه‌سوری است و صدای انفجار ترقه‌ها و آتشبازی به صورت مداوم شنیده می‌شود. با بوی باروت، با اینکه مکرراً اخطار شده، ولی باز هم اقدامات خودسرانه زیاد است و ده‌ها مورد آتش‌سوزی و صدمات جانی پیش‌ آمده؛ در خیلی از شهرها و شهرستان‌ها هم وضع چنین است. با اینکه ستاد مراسم غدیر، ده‌ها مورد ترتیب جشن و نورافشانی در پارک‌ها و میدان‌ها ترتیب داده بود تا مردم را از آتش‌سوزی چهارشنبه سوری منصرف کنند، تأثیری نداشته است.

رسانه‌های غربی، از سفر آقای خاتمی [رئیس‌جمهور] به روسیه و توافقات نظامی و هسته‌ای، اظهار ناراحتی می‌کنند و در داخل، انتقاد از قوه قضائیه، به خاطر بازداشت‌ها، زیاد است. امروز رسماً بازداشت ۲۱ نفر از ملی مذهبی‌ها و نیز آزادشدن ۱۰ نفر از آنها، اعلان شد. ۱۵۲ نفر از نمایندگان مجلس و تعدادی از احزاب، اقدام قوه قضائیه را محکوم کردند.

در پاکستان، موج تروریسم بعد از اعدام حق‌نواز [قاتل شهید صادق گنجی، رئیس خانه فرهنگ ایران در لاهور پاکستان]، شدت یافته و تاکنون بیش از ۵۰ نفر از این رهگذر، جان باخته‌اند. در اندونزی، فشاری روی [عبدالرحمن] وحید، رئیس‌جمهور، برای استعفا زیادتر شده است.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1884030

برچسب‌ها