یونیفل اعلام کرد تانک اسرائیلی تصویربردار رویترز را در حالی به قتل رساند که شناسایی هویت او به عنوان خبرنگار آسان بود.

به گزارش خبرآنلاین، تحقیقی که نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفل) انجام دادند، حاکی از این است که یک دستگاه تانک ارتش رژیم صهیونیستی در اقدامی ناقض قوانین بین‌المللی، تصویربردار خبرگزاری رویترز را با شلیک ۲ گلوله به سمت گروهی از خبرنگارها که به آسانی قابل شناسایی بودند، به قتل رساند.

یونیفل در گزارش خود شرح داد که نیروهایش بیش از ۴۰ دقیقه بود هیچ تبادل آتشی را در مرزها میان لبنان و اراضی فلسطین اشغالی گزارش نکرده بودند تا اینکه یک دستگاه تانک مدل مرکاوای ارتش رژیم صهیونیستی شروع به شلیک کرد.

یونیفل در ادامه نیز تاکید کرد: شلیک به غیرنظامی‌ها و در این مورد به سمت خبرنگارانی که به وضوح قابل شناسایی بودند، به منزله نقض قطعنامه شماره ۱۷۰۱ سال ۲۰۰۶ شورای امنیت و قوانین بین‌المللی است.

به گزارش ایسنا، طبق نتایج تحقیقی که نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان انجام دادند، این تانک اسرائیلی «عصام عبدالله» تصویربردار تلویزیون رویترز در لبنان را ۱۳ اکتبر گذشته با شلیک ۲ گلوله ۱۲۰ میلیمتری به سمت گروهی از خبرنگارها که هویتشان مشخص بود، به قتل رساند.

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد در زمان وقوع این حادثه هیچ‌گونه تبادل آتش در خط آبی رخ نداده و هیچ دلیل موجهی برای حمله به خبرنگاران‌ها وجود نداشته است.

در این حمله ۶ خبرنگار دیگر نیز زخمی شدند.

یونیفل: تانک اسرائیلی تصویربردار رویترز را به قتل رساند

طبق اعلام وب‌سایت ارتش رژیم صهیونیستی، تیم حقیقت‌یاب بررسی‌های خود را به بخش امور حقوقی ارتش ارائه می‌کند تا آن مشخص کند آیا این موضوع نیاز به انجام تحقیقات جنایی دارد یا خیر.

خبرنگارها تقریبا یک ساعت پیش از این حمله در حال رصد و ثبت بمباران در مرزها از فاصله دوری در منطقه بازی مشرف به تپه‌ای در نزدیکی روستای لبنانی «علما الشعب» بودند.

ارتش رژیم صهیونیستی روز بعد اعلام کرد که تصاویری از این حادثه در اختیار داشته و در حال انجام تحقیقی در این رابطه است اما تا این لحظه گزارشی از نتایج تحقیق خود ارائه نکرده است.

بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت در سال ۲۰۰۶ که به توقف حملات رژیم صهیونیستی به لبنان منجر شد، نیروهای یونیفل برای نظارت بر این آتش‌بس در طول ۱۲۰ کیلومتر مرز تعیین شده میان دو طرف موسوم به خط آبی مستقر شدند.

«الساندرا گالونی» سردبیر رویترز از رژیم صهیونیستی خواست درباره چگونگی وقوع این حمله که به کشته شدن عصام عبدالله ۳۷ ساله منجر شد، توضیح داد و مسوولان آن را محاکمه کند.

۲ فرد آگاه اعلام کردند که گزارش یونیفل ۲۸ فوریه به دفتر سازمان ملل در نیویورک ارسال شد سپس برای دو ارتش لبنان و رژیم صهیونیستی فرستاده شد.

در این گزارش تاکید شده که ارتش رژیم صهیونیستی باید تحقیقی را درباره این حادثه انجام داده و تمام اقداماتش در آن زمان را به طور کامل مورد بازنگری قرار دهد تا دیگر تکرار نشود، همچنین این ارتش باید نتایج تحقیقات خود را با نیروهای یونیفل در میان بگذارد.

سخنگوی سازمان ملل نیز در این خصوص تاکید کرد که گزارش نیروهای یونیفل با دو طرف در میان گذاشته شد، ما تاکید می‌کنیم همه طرف‌ها باید به تعهدات خود در قوانین بین‌المللی متعهد باشند و غیرنظامیان از جمله خبرنگارها هرگز نباید هدف قرار بگیرند بلکه باید از جان خبرنگارها و اهالی رسانه حفاظت شود.

نتایج تحقیق نیروهای یونیفل با تحقیقی که خبرگزاری رویترز انجام داد و نتایج آن را هفتم دسامبر منتشر کرد، مطابقت دارد. رویترز در گزارش خود اعلام کرد که هفت خبرنگار از خبرگزاری فرانسه، الجزیره و رویترز در اثر شلیک دو گلوله ۱۲۰ میلیمتری توسط تانکی واقع در فاصله ۱.۳۴ کیلومتری در داخل اراضی فلسطین اشغالی زخمی شدند.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1884129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =