نیجر توافقنامه نظامی با آمریکا را لغو کرد/ واشنگتن به دست و پا افتاد

پس از تصمیم نیجر مبنی بر تعلیق توافقنامه نظامی با آمریکا که اجازه حضور نیروهای آمریکایی در این کشور آفریقایی را می‌دهد، واشنگتن با حکومت نظامی حاکم بر نیجر در تماس است.

به گزارش خبرآنلاین یک مقام نظامی به اسپوتنیک گفت: ما با شورای ملی حفاظت از میهن نیجر در تماس هستیم و به روز رسانی‌های بیشتری را در صورت لزوم ارائه خواهیم کرد.

روز شنبه، رسانه‌ها به نقل از آمادو آبدرامانه، سخنگوی دولت انتقالی نظامی نیجر، گزارش دادند که دولت نیجر تصمیم به فسخ قرارداد نظامی با ایالات متحده گرفته است.

حکومت نظامی نیجر پس از گفتگوهای سطح بالا با مقامات دیپلماتیک و نظامی آمریکا در روزهای جاری اعلام کرد که حضور نظامی آمریکا در این کشور دیگر موجه نیست.

به گزارش ایسنا ، این هیات آمریکایی با چند تن از مقام‌های نیجر از جمله «علی مهمن لامین زین»، نخست‌وزیر این کشور دیدار کردند که با هدف مذاکره برای تجدید توافق امنیتی بین دو کشور بود اما هیات مذکور نتوانست با ژنرال «عبدالرحمن شیانی»، رهبر این کشور دیدار کند.

یکی از مقام‌های نظامی نیجر گفت: نیجر از قصد هیات آمریکایی برای سلب حق حاکمیت مردم نیجر برای انتخاب شرکای خود و انواع مشارکت‌هایی که قادر به کمک واقعی به آنها در مبارزه با تروریسم هستند، متاسف است. هیات آمریکایی برخلاف پروتکل های دیپلماتیک رفتار کرده و حتی به میزبانان از دستور کار و تاریخ ورودشان اطلاعی نداده است.

نیجر نقش اصلی را در عملیات ارتش ایالات متحده در منطقه ساحل آفریقا ایفا می‌کند و پایگاه هوایی بزرگی را در خود جای داده است. ایالات متحده نگران گسترش خشونت‌ها در منطقه است، جایی که گروه‌های محلی با القاعده و گروه‌های افراطی داعش بیعت کرده‌اند. سرهنگ آمادو آبدرامانه، سخنگوی حکومت نظامی، ضمن خواندن بیانیه در تلویزیون دولتی، از گفتن اینکه نیروهای آمریکایی باید خارج شوند، خودداری کرد و گفت که نیجر همکاری نظامی با واشنگتن را تعلیق می‌کند و افزود که پروازهای ایالات متحده بر فراز خاک این کشور در هفته های اخیر غیرقانونی بوده است.

ارتش آمریکا در سال‌های اخیر عملیات یک پایگاه هوایی بزرگ را در شهر آگادز نیجر، در حدود ۹۲۰ کیلومتری (۵۵۰ مایلی) پایتخت نیامی آغاز کرد و از آن برای پروازهای نظارتی هواپیماهای سرنشین دار و بدون سرنشین و سایر عملیات‌ها استفاده کرد. واشنگتن همچنین طی سال‌ها صدها میلیون دلار برای آموزش ارتش نیجر سرمایه گذاری کرده است.

برخی از این نیروها در سرنگونی محمد بازوم، رئیس جمهور منتخب دموکراتیک نیجر در ژوئیه نقش داشتند.

در ماه اکتبر، واشنگتن رسماً تسلط نظامی را به عنوان یک کودتا نامید، که باعث شد حمایت نظامی و کمکی را که می تواند به نیجر ارائه دهد محدود کند. اما در ماه دسامبر، مولی فی، فرستاده ارشد ایالات متحده در آفریقا، گفت که ایالات متحده مایل است در صورتی که نیجر شرایط خاصی را برآورده کند، کمک ها و روابط امنیتی را بازگرداند.

سخنگوی حکومت نظامی نیجر گفت که لحن آمریکا تحقیرآمیز است و حاکمیت نیجر را تهدید می‌کند. از زمان کودتای ژوئیه، این کشور به مشارکت امنیتی خود با اتحادیه اروپا پایان داد و فرانسه نیز نیروهای خود را از این کشور خارج کرد.

فی و ژنرال نیروی دریایی مایکل لنگلی، رئیس فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا، این هفته در نیامی بودند تا با مقامات ارشد دولت نیجر دیدار کنند.

بر اساس گزارش کاخ سفید به کنگره، ارتش آمریکا در ماه دسامبر حدود ۶۵۰ پرسنل در نیجر داشت.

دولت جدید نیجر که از زمان برکناری محمد بازوم، رئیس‌جمهور طرفدار غرب در ژوئیه گذشته، در قدرت بوده اقداماتی را برای قطع روابط با شرکای نظامی سابق انجام داده است.

رهبران کودتا شکست ادعایی دولت بازوم در مبارزه با تروریست‌ها در منطقه ساحل را با وجود حضور نیروهای خارجی از جمله نیروهای فرانسوی، دلیل تسلط نظامیان عنوان کرده‌اند.

پس از آنکه مقام‌های ارشد نیجر روابط خود را با حاکمان استعماری سابق قطع کردند و به نیروهای آنها دستور خروج داد، فرانسه خروج نیروهای خود از نیجر را در ماه دسامبر به پایان رساند.

واشنگتن گفته که لغو توافق‌های همکاری نظامی از نیجر یک گزینه برای ایالات متحده نیست و مدعی شد که با وجود پیوستن به فرانسه و سایر متحدان غربی در تعلیق کمک به نیامی، روابط عملی با مقامات نظامی جدید این کشور غرب آفریقا ایجاد خواهد کرد.

آمریکا در حال حاضر ۶۴۸ نیرو در نیجر دارد که بیشتر آنها در یک پایگاه پهپادی «اغادیز» مستقر هستند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1885169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =