نمایندگان مجلس به دولت اختیار دادند تا تنها در شرایط وقوع حوادث غیرمترقبه یا بروز خطری که جان شهروندان را به خطر می اندازد، روزهای کاری سال را تعطیل نمایند.

به گزارش خبرآنلاین،در ادامه بررسی طرح بهبود فضای کسب و کار، ماده ۲۷ این طرح را با ۱۲۷ رای موافق ۱۲ رای مخالف ۱۰ رای ممتنع به تصویب رسید.
براساس این ماده اعلام تعطیلی روزهای کاری سال توسط دولت، فقط در شرایط وقوع حوادث غیرمترقبه یا بروز خطری که جان شهروندان را به خطر اندازد مجاز است و در غیر این موارد، دولت مجاز نیست روزهای‌کاری سال را تعطیل اعلام کند. مرجع تعیین شرایط غیرمترقبه سازمان‌های تخصصی نظیر هواشناسی و محیط‌زیست، و مرجع تشخیص شرایطی که جان شهروندان را به خطر می‌اندازد، شورای تأمین استان‌ محل ایجاد اضطرار می‌باشد.
 این ماده موجب بحث های زیادی در بین نمایندگان شد و برخی از نمایندگان چون هدایت خواه و قاضی پور در اخطار قانون اساسی نسبت به اختیار دولت در تعیین روزهای تعطیل اعتراض کردند. هدایت خواه  تاکید بر این موضوع که  موارد تعطیلی تنها براساس  وقوع حوادث غیرمترقبه یا بروز خطری برای جان شهروندان را نشانه سکولار بودن این قانون دانست.
 ستار هدایت خواه نماینده مردم کهکیلویه و بویر احمد در جلسه علنی امروز که پیشنهاد حذف 6 سطر اول ماده 27 را ارائه داده بود، افزود: نگاه حاکم بر این قانون سکولار است و تنها به جنبه های اقتصادی توجه کرده است؛ در حالی که ما یک کشور اسلامی و انقلابی هستیم و گاه نیاز است یک حرکت عمومی در کشور شکل بگیرد، اما در این قانون تنها به این موضوع اشاره شده که این تعطیلات تنها در شرایطی که برای جان شهروندان ضرری وارد باشد، درست است.
 محمد رضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی دولت هم که می گفت دولت با حذف این ماده موافق است، افزود: در غیر موارد غیر مترقبه نیز مواردی پیش می آید که دولت باید زمانی را تعطیل کند اما با تصویب این ماده، دولت نمی تواند تعطیلی را اعلام کند.
رئیس اتاق بازرگانی هم که در مجلس حضور داشت به صورت شفاهی اعلام کرد که اتاق با حذف این مواد مخالف است.
هادی قوامی سخنگوی کمیسیون اصل 44 هم با که می گفت این طرح در راستای کمک به فضای کسب و کار است و استقلال کشور است، گفت: ما چه زمانی می توانیم اهداف انقلاب را پیاده کنیم؟ وقتی که اقتصاد کشور در حال فعالیت باشد.
وی با انتقاد از طرح موضوع سکولا ر بودن این قانون، اظهار داشت: طرح این گونه بحث ها به اصل طرح آسیب می زند.
 پیشنهاد حذف 6 سطر اول ماده 27 بود در نهایت تصویب نشد.
/27212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    0 1
    چه عجب بعد از شش سال جلوی این کار رو گرفتن