انجمن تهیه‌کنندگان سینمای ایران در تازه‌ترین جلسه خود اعلام کرد عامل پخش فیلم‌‌های ایرانی در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای شناسایی شده و به زودی دستگیر خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین،‌ آخرین وضعیت تعاونی مسکن، بررسی مشکلات تولید، توزیع و نمایش، شکایت از مالک یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان در امارات متحده عربی و جایگزینی رابطه به جای ضابطه در ارائه امکانات به تهیه‌کنندگان از جمله مباحث مطرح شده در شورای مرکزی انجمن بود.
در تازه‌ترین نشست شورای مرکزی که با حضور پنج تن از اعضای انجمن از جمله فریال بهزاد، امین تارخ، اصغر توسلی، شروین امیرصادقی و سعید تهــرانی به عنوان میهمانان نشست برگزار شد، عبدالله اسفندیاری ، یوسف صمدزاده و غلامرضا گمرکی آخرین وضعیت تعاونـی مسکن به حاضران ارائه شد.
مرحله خرید کامل زمین در منطقه شهر زیبای تهران پایان یافته و زمین کاملاً به تصـرف تعــاونی در آمده است. کلیه اعضای تعاونی که تا این مقطع تسویه حساب کرده‌اند، سند مربوط به مشارکت و مالکیت زمین را دریافت کرده‌اند. تعاونی در حال حاضر مذاکره با شهرداری تهران را برای ادامه فعالیت و دریافت پروانه ساخت بلند مرتبه سازی ادامه می‌دهد.
نمـایندگان انجمن در تعــاونی مسکن اظهار داشتند مسـائل به گونه‌ای قابل مـلاحظه و روی روال صحیح در حال انجام است.
در ادامه نشست غلامرضا موسوی رئیس انجمن گزارشی از وضعیت تولید در شرایط حاضر سینمای ایران ارائه کرد. در گزارش رئیس انجمن آمده بود که متــاسفانه و به تدریج رابطه جایگزین ضابطه در ارائه امکانات به تهیه‌کنندگان شده است.
موسوی در این زمینه گفت:‌ «تهیه‌کنندگان بخش خصوصــی در اکثر موارد از حداقل امکانات و از جمله وام کم بهره محروم هستند، آن هم در شرایطی که جماعتی فقط به خاطر رابطه، امکانات گسترده‌ای را برای ساخت آثار بعضاً بی‌ارزش و کم‌ارزش دریافت می‌کنند.
رئیس شــورای مرکزی در گزارش خود اظهار امیدواری کرد با تعریف برنامه از سوی مسئـولان دولتـی سینما، سینمای ایران بتواند به ضابطه برگردد وگرنه همچنان غیرحرفه‌ای‌های سینما به خاطر رابطه بیشترین سهم را از تولید خواهند داشت و نتیجه آن کاهش سطح فیلم‌ها و در نتیجه گریز مخاطب خواهد بود.
در این نشست محمد بانکی گزارشی از آخرین وضعیت و شرایط پخش فیلم‌ها در تهران و شهرستان‌ها ارائــه کرد. او گفت: «در این زمینه نیازمند برنامـه‌ریزی و کار بیشتر هستیم تا بتـوانیم مشکلات توزیع فیلم را در تهران و شهرستان‌ها کم کنیم.»
در ادامه اعضای شورا و مهمانان نظرهای خود را برای تدوین برنامه کاری جهت رفع مشکلات و نیاز به هماهنگی با آحاد تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان برای رفع بحران موجود بیان کردند.
در بخش دیگری از جلسه منیژه حکمت از نبود تحرک در برخی از تهیه‌کننــدگان سخن گفت و اعلام کرد: «بعضی به جای اینکه مشکلات و راهکارها را بیان کنند، با علم کردن «مافیای خیالی» سعـی می‌کنند، نبود تحرک خود و یا نبود تسلطشان را به روند تولید و توزیع با حمله به مافیای پخش و تولید چاره کنند.»
او ادامه داد: «واقعیت این است که برخی از تهیه‌کنندگان با رابطه‌های شخصــی از سرمایه‌گذاران دولتی پول دریافت می‌کنند و در همان مرحله تولید علاوه بر دستمزد، به سود نسبتاً قابل قبولی نیز دست پیدا می‌کنند. طبیعتاً چون اینگونه از فیلم‌ها فقط به فکر تولید هستند، نه تماشگر هنگام اکران با مشکل نمایش روبرو می‌شوند و مخاطب نیز از چنین فیلم‌هایی استقبال نمی‌کند، اما کارگردانان این گونه فیلم‌ها بعداً با شعار مافیا و امثال آن می‌خواهند کم‌توانی خودشان و مسلط نبودن تهیه‌کننده‌شان را توجیه کنند.»
حکمت گفت:‌ «گروه دیگری اگرچه در بخش خصــوصی فعالیت می‌کنند، اما به دلیل جذب نکردن سرمایه گذار اعم از دولتی یا بخش خصوصی با علم کردن «مافیای خیالی» کار نابلدی خود را توجیه می‌کنند. این هر دو گروه ، دو روی یک سکه هستند که باید نسبت به واکنش‌های هر دو با احتیاط بر خورد کرد و متوجه بود چرا آدرس‌های غلـط می‌دهند و چرا نسبت به تهیه‌کنندگان فعال، کاربلد و موفق آن هم در شرایط بحرانی کنونی با عقده و حسد و آدرس غلط دادن برخورد می‌کنند.»
علی واجدسمیعی عضو دیگر شورای مرکزی انجمن با بررسی مشکلات نمایش و کمبود سالن سینماها گزارشی از آغاز فعالیت شورای عالی تهیه‌کنندگان در استان البرز و مرکز آن کرج ارائه داد. او اظهار داشت: «متــاسفانه از نظر سرقت فیلم ویـدئو، کرج بیشترین سهم را دارد. به همین جهت نمایندگان شورای عالـــی و مسئـولان ستاد مبارزه با سرقت کالاهای فرهنگــی در ابتدا نشست مشترکی با مدیرکل و معاونان فرهنگ و ارشاد اسلامـی این استان برگزار کردند که امیدواریم بتوانیم با مســاعدت مسئـولان استان و فعــالیت نمایندگان، این معضل را در کرج سر و سامان دهیم .»
عبدالله اسفندیاری مسئول کمیته فرهنگی انجمن نیز ازفعالیت‌های این کمیته برای ارتقای کیفی فیلمنامه گزارشی ارائه کرد. او با اشاره به اهمیت فیلمنامه در سینمای ایران ، لزوم کار بیشتر روی فیلمنامه‌ها و مشورت‌پذیری تهیه‌کنندگان، فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان را مورد تاکید قرار داد و گفت: «همـکاران تهیه‌کننده باید به فیلمنامه اهمیت بیشتری بدهند و عملاً این اعتقاد را از قوه به فعل در آورند که با فیلمنامه خوب، فیلم خوب متولد می‌شود.»
غــلامرضا آزادی عضو دیگر شورای مرکزی انجمن از آخرین اقدامات فنی برای ارتقـای کیفی فیلم‌های سینمایی صحبت کرد و لزوم تشکیل کار گروهی برای افزایش دانش فنی همکاران را بیان داشت.
آزادی که یکی از نمایندگان شورای عالی تهیه کنندگان برای بازسازی کیفی فیلم‌های تولیدی سال‌های گذشته است، گفت: «در تعاملی که با یکی از شبکه‌های رسانه ملی داشته‌ایم، به توافقاتی برای همکاری مشترک جهت بازسازی این فیلم‌ها رسیده‌ایم و امیدواریم به زودی این طرح با هدف بازسازی کیفی فیلم‌های قدیمی شویم.»
خسرو امیر صادقــی عضو دیگر شورا نیز آخرین فعالیت‌های کمیته مبارزه با سرقت فیلم‌های سینمـایی از سوی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان را ارائه داد. او گفت: «علاوه بر شکایت از شبکه‌های ماهواره‌ای سارق فیلم‌های سینمـایی، کمیته با توجه به اصــرار شبکه موسوم به دیدار متعـلق به شخصی بنام مورتون مظاهری، مقدمات شکایت از او را که حتی فیلم‌های دارای شماره ثبت و اخطار پلیس را نیز پخش می‌کند فراهم کرده است.»
او ادامه داد: «وکیل کمیته در نظر دارد هنگام حضــور این شخص در امارات متحده عربی، او را جلب و به خاطــر سرقت فیلم‌های سینمایی به دادگاه بکشاند.»
عضو شورای مرکزی انجمن همچنین اعلام کرد: «کمیته شکایت از سـارقان فیلم را به طور جدی پیگیری خواهد کرد و در صورت لزوم و با توجه به شـرایط ویژه هر کدام در سفر به کشورهای همجوار، آنان را به جرم سرقت و دزدی فیلم‌های ایرانی به دادگاه‌های صالحه خواهد کشاند.»
او افـزود: «با توجه به ثبت فیلم‌ها قبل از ورود به شبکه ویدئو و اخطارهای لازم به سارقان، وکلا می‌توانند با دست پُر وارد عمـل شوند.»

شـورای مرکزی در پایان از تصمیم سازمان صدا و سیمای جمهـوری اسلامی در مورد کنترل دستمزدهای عوامل سریال‌ها و تله‌فیلم‌ها استقبال کردند و آن را اقدامی مثبت ارزیابی دانستند که می‌تواند به افزایش کیفیت تولید منجر شود.»
57243
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =