۷ نفر
۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
هرآنچه باید از سلاح جدید ترکیه بدانیم!

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های مینی پهپاد بیرقدار خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین و براساس گزارش رویداد۲۴، بیرقدار (Bayraktar) یک پهپاد کوچک است که توسط شرکت بایکار ماکینا برای نیروهای مسلح ترکیه تولید شده است. بیرق دار که برای ماموریت های شناسایی و نظارت برد کوتاه طراحی شده است، در حال حاضر با نیروی زمینی ترکیه عملیاتی است.

این مینی پهپاد توسط سرمایه گذاری مشترک بایکار ماکینا و گروه کاله ساخته شده است. این پهپاد دستی پرتاب و کاملاً خودمختار برای اولین بار در اکتبر 2005 روانه آسمان شد. ناوگان بیرق دار بیش از 20000 ساعت پرواز را تکمیل کرده است.

در آگوست 2006، ارتش ترکیه قراردادی با سرمایه گذاری مشترک کاله-بایکار برای تحویل 19 سامانه مینی پهپاد دست پرتاب بیرقدار منعقد کرد.

اولین آزمایش های پذیرش سیستم های پهپاد با موفقیت انجام شد و نمونه اولیه این هواپیمای بدون سرنشین در دسامبر 2007 تحویل شد. نمایش های پروازی در سال 2009 به پایان رسید و پهپاد در سال 2010 توسط فرماندهی نیروی زمینی ترکیه پذیرفته شد.

هرآنچه باید از سلاح جدید ترکیه بدانیم!

طراحی پهپاد بیرقدار

اجزای بدنه مینی پهپاد بیرقدار از کامپوزیت هایی شامل فیبر کربن و فیبر شیشه، کولار، فوم و مواد اپوکسی ساخته شده است. بخش جلویی محموله های مدولار مانند ماژول دوربین حرارتی یا ماژول دوربین روز را در خود جای داده است که می توان آنها را قبل از پرواز نصب کرد. طول بیرق دار 1.2 متر و طول بال آن 2 متر است.

مجموعه بال از بال راست، بال میانی و بال چپ تشکیل شده است. V-Tails به بوم دم مجهز شده است که به بدنه اصلی متصل است. بدنه اصلی بیشتر با یک لمینت کولار پوشانده شده است تا شوک ناشی از فرود با شکم را جذب کند. قطعات ساختاری اصلی پهپاد قابل تعویض هستند. این پهپاد توسط یک موتور الکتریکی که با باتری کار می کند به حرکت در می آید.

بیرقدار دارای یک سیستم چتر نجات منحصر به فرد برای بازیابی است. سیستم چتر نجات پهپاد را قادر می سازد در مناطقی با ناهموار فرود بیاید. با این حال این پهپاد دارای ویژگی فرود خودکار شکم نیز می باشد.

ظرفیت ترابری مینی پهپاد بیرقدار

پهپاد مینی بیرقدار با محموله الکترواپتیکی / مادون قرمز آزمایش و نمایش داده شد. می توان آن را برای حمل دوربین حرارتی یا دوربین روزانه پیکربندی کرد.

جهت یابی مینی پهپاد بیرقدار

مینی پهپاد بیرقدار را می توان به صورت دستی از ایستگاه کنترل زمینی یا از طریق سیستم خلبان خودکار کنترل کرد. این پهپاد مجهز به الگوریتم‌های نرم‌افزاری پیشرفته، سیستم خلبان خودکار این پهپاد کوچک را قادر می‌سازد تا به‌عنوان یک پلت‌فرم قابل اطمینان پرواز برای مأموریت‌های شناسایی مورد استفاده قرار گیرد. سیستم پهپاد از لینک داده دیجیتالی طیف گسترده پرش فرکانس برای انتقال داده استفاده می کند.

این پهپاد می تواند به طور مستقل عملیات تاکسی، برخاستن و فرود را با کمک سنسورهای داخل هواپیما انجام دهد. در صورت قطع ارتباط، می تواند به طور خودکار به خانه بازگردد و با خیال راحت فرود بیاید. از این رو در محیط های فاقد GPS مفید است. این پهپاد همچنین مجهز به مکانیزم کنترل استال و چرخش برای عملیات پروازی ایمن است.

ایستگاه کنترل زمینی مینی پهپاد بیرقدار

ایستگاه کنترل زمینی قابل حمل داده های بی درنگ ارائه شده توسط پهپاد کوچک را بازیابی، پردازش و ذخیره می کند. ایستگاه کنترل زمینی قابل حمل دارای یک لپ تاپ / رایانه شخصی با صفحه لمسی ناهموار برای برنامه ریزی / کنترل ماموریت و کنترل محموله / بررسی تصویر است.

صفحه کنترل برای نمایش داده های وضعیت پرواز و همچنین تغییر پهپاد از حالت دستی به حالت خودکار استفاده می شود. اپراتور ایستگاه کنترل زمینی هنگام جمع آوری اطلاعات از میدان جنگ، محموله ها و حسگرها را کنترل می کند.

ایستگاه کنترل همچنین دارای یک سیستم مبتنی بر میکروکنترلر بلادرنگ، پانل دکمه غشایی، جوی استیک صنعتی، منبع تغذیه و واحد باتری قابل شارژ (سه ساعت زمان کار) است. ایستگاه کنترل زمینی برای کار با پهپاد به دو خدمه نیاز دارد.

کارایی مینی پهپاد بیرقدار

طول پهپاد بیق دار 1.2 متر و طول بال آن 2 متر است. حداکثر وزن برخاست این پهپاد 4.5 کیلوگرم است. استقامت اعلامی آن 60-80 دقیقه است. این پهپاد می تواند در ارتفاع عملیاتی 4000 متر پرواز کند. سرعت کروز 60 کیلومتر بر ساعت و حداکثر برد آن 150 کیلومتر است و می تواند در دماهای بین 20- تا 55+ درجه سانتی گراد پرواز کند.

مشخصات مینی پهپاد بیرقدار

اولین پرواز: اکتبر 2005

سازنده: بایکار ماکینا

اپراتور: نیروی زمینی ترکیه

طول: 1.2 متر

دهانه بال: 2 متر

سرعت کروز: 60 کیلومتر در ساعت

ارتفاع عملیاتی: 1000 متر

حداکثر ارتفاع: 4000 متر

استقامت پروازی: 60-80 دقیقه

دامنه: 15 کیلومتر

نوع برخاست: پرتاب دستی (برخاست خودکار)

نحوه فرود: با چتر نجات / فرود شکمی

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1888884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =