فارس نوشت:

 نشریه تحلیلی "امریکن اسپکتیتور" نوشت که درخواست باراک اوباما از ایرانی‌ها برای برگرداندن هواپیما مضحک و خنده دار است و احتمالا این سخن اوباما حسابی موجب خنده مقامات سپاه ایران شده است.

 

 

 

 نشریه تحلیلی "امریکن اسپکتیتور" در گزارشی به قلم "جان تابین" نوشت:  مسئله توقیف هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکایی RQ170 توسط ایران چقدر ناگوار و مضر است؟ این سوال خیلی بدتر و سخت‌تر از آن است که شما فکر می‌کنید، و پاسخ دادن به آن بستگی به یافتن پاسخ چندین سوال دیگر دارد.  سوال نخست این است که آیا این هواپیما توسط ایرانیان به زمین نشانده شده است؟ دولت آمریکا مدعی شده است که این هواپیما قبل از فرود از کنترل سیا خارج شده است، اما دولت ایران اعلام کرده که این هواپیما را با استفاده از تجهیزات ارسال پارازیت فرود آورده است. بیایید امیدوار باشیم که ایرانیان در مورد این مسئله دروغ گفته‌اند. اگر آن‌ها واقعا امکانات و قابلیت پایین آوردن این پرنده جاسوسی را داشته باشند، پس احتمالا می‌توانند مشکلات بیشتری برای بخش گسترده ای از تسلیحات و سیستم‌های ارتباطی آمریکا نیز ایجاد کنند.
 
 اوباما به خاطر سهل انگاری خود در این حادثه شرمنده خواهد شد
 
و سوال آخر این که چرا اوباما دستور نداد هواپیما پیش از آن که ایرانیان آن را در اختیار خود بگیرند، منهدم و یا پس گرفته شود؟ ما این مسئله را می‌دانیم که پنتاگون به اوباما چندین گزینه برای جلوگیری از بروز بحران در این زمینه ارائه کرد (برای مثال پیشنهاد بمباران هوایی و یا فرستادن یک نیروی ویژه برای باز پس گرفتن هواپیما). اما رییس جمهور با هیچ یک از این پیشنهادها موافقت نکرد. اگر اوباما از این بابت مطمئن بود که پاسخ‌های کمتر هراس آور به دو سوال قبلی پاسخ‌های درستی است، این کار او درست بود. اما اگر ایرانیان حقیقتا بتوانند مقدار قابل توجهی از اطلاعات هواپیما را که برای آمریکا آسیب پذیر باشد، به دست آورند، آنگاه می‌توان گفت که اوباما از اقدام خود برای نپذیرفتن ریسک روبرو شدن با این مسئله و برداشتن گام‌های لازم برای جلوگیری از وقوع این حادثه شرمگین خواهد بود، که این مسئله باعث تاسف است.
 
* درخواست اوباما خنده دار بود

در پایان باید اشاره شود که ما از بابت یک مسئله به طور کامل اطمینان داریم. این که سخنان اوباما در کنفرانس خبری مشترک خود با نخست وزیر عراق مبنی بر اینکه که از ایرانی‌ها خواسته است هواپیما را برگردانند و ما منتظر پاسخ ایرانی‌ها هستیم  مضحک و خنده دار است و احتمالا این سخن اوباما حسابی موجب خنده مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شد./27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =