جلسه اضطراری شورای حکام درباره حمله پهپادی اوکراین به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی حمله پهپادی اوکراین به نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرآنلاین طبق بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این جلسه قرار است روز پنجشنبه در مرکز بین‌المللی وین، پشت درهای بسته برگزار شود. در بیانیه آژانس آمده است که روسیه و اوکراین طی ۲ نامه جداگانه به رئیس شورای حکام خواستار تشکیل این جلسه شدند.

نیروگاه زاپروژیا که تحت کنترل روسیه است دیروز (دوشنبه) با انتشار تصویری از رآکتور شماره ۶ این نیروگاه، از سرنگونی یک پهپاد کامیکازه اوکراینی (پهپاد انتهاری) بر فراز این رآکتور خبر داد. مسکو همچنین اوکراین را به حملات دیگری در روز یکشنبه نیز متهم کرده و خواستار مداخله غرب برای توقف این حملات شده است.

وزارت امور خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی به ویژه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید اوکراین را از داشتن هرگونه فرصت و امکانات برای حمله به تاسیسات هسته‌ای محروم کند.

به گزارش ایرنا، این بیانیه می‌افزاید: اوکراین با فعالیت‌های جنایتکارانه خود که با حمایت آمریکا و حامیان غربی آن انجام می شود، در واقع در مسیر حملات تروریستی هسته ای قرار گرفته است.

سازمان ملل متحد از این رویداد ابراز نگرانی کرده و گفته است که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره مواضع مشترکی دارند. رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم حمله پهپادی اوکراین به نیروگاه زاپروژیا را «نقض آشکار اصول اولیه حفاظت از بزرگترین نیروگاه برق هسته‌ای اروپا» خواند و خواستار توقف سریع این حملات شد.

نیروگاه برق هسته‌ای زاپروژیا بعد از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ تحت کنترل روسیه در آمد. مسکو و کی‌یف بارها یکدیگر را به حمله به این نیروگاه متهم کرده‌اند.

رآکتور شماره ۶ این نیروگاه طبق اعلان مسکو در حال حاضر تعطیل است. در عین حال، هرگونه حمله نظامی به این نیروگاه می‌تواند یک فاجعه هسته‌ای به‌دنبال داشته باشد.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1893364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =