۰ نفر
۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۰
استارلینک در خط مقدم روسیه/ عکس

در پی بازار سیاهی که برای ارائه دهندگان اینترنت ماهواره‌ای شکل گرفته است، این بار گزارشات حاکی از آن است که استارلینک توسط نیروهای روسی در اوکراین با وجود ممنوعیت استفاده می‌شود. این در حالی است که در ابتدای درگیری‌های روسیه و اوکراین، اوکراین از استفاده استارلینک محروم شده بود.

تینا مزدکی: طبق گزارش وال استریت ژورنال، استارلینک به طور گسترده توسط نیروهای روسی در اوکراین استفاده می‌شوند. این به این معنی است که دستگاه‌هایی که توسط اسپیس ایکس ایلان ماسک توسعه داده شده‌اند، برای هماهنگی حملات در شرق اوکراین و کریمه استفاده می‌شوند. علاوه بر این، استارلینک را می‌توان در میدان جنگ برای کنترل هواپیماهای بدون سرنشین و سایر اشکال فناوری نظامی استفاده کرد.

تجهیزات استارلینک از طریق شبکه پیچیده‌ای از فروشندگان بازار سیاه به نیروهای روسیه می‌رسند. این در حالی است که دستگاه‌های استارلینک در این کشور ممنوع هستند. حتی WSJ برخی از این فروشندگان را هنگام قاچاق ترمینال‌ها به روسیه دنبال کرد و مطمئن شد که تحویل‌ها این دستگاه‌ها در خط مقدم است. گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که برخی از پایانه‌ها در اصل در eBay خریداری شده‌اند.

ظاهراً این بازار سیاه پایانه‌های استارلینک فراتر از اوکراین و تا سودان هم کشیده شده است. بسیاری از این دلالان سودانی در حال فروش مجدد واحدها به «نیروهای پشتیبانی سریع سودان»، یک گروه شبه نظامی که متهم به ارتکاب جنایاتی مانند قتل با انگیزه قومی، سوء استفاده هدفمند از فعالان حقوق بشر، خشونت جنسی و... است. WSJ خاطرنشان می‌کند که صدها پایانه راه خود را به اعضای «نیروهای پشتیبانی سریع سودان» پیدا کرده‌اند.

استارلینک در خط مقدم روسیه/ عکس

در ماه فوریه، ایلان ماسک به گزارش‌های قبلی مبنی بر استفاده از استارلینک توسط سربازان روسی در جنگ علیه اوکراین پرداخت. او در X نوشت: «تا جایی که می‌دانیم، هیچ استارلینکی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به روسیه فروخته نشده است.» به گفته رویترز، کرملین نیز این گزارش‌ها را رد کرد.

ظاهرا پس از گزارش‌ها دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا خاطرنشان کردند که استفاده نظامی روسیه از این فناوری نقض تحریم‌های ایالات متحده و کنترل‌های صادراتی است. استارلینک در واقع توانایی غیرفعال کردن استارلینک‌های افراد را دارد و هر مورد شامل فناوری geofencing است که قرار است از استفاده در کشورهای غیرمجاز جلوگیری کند، اگرچه مشخص نیست که فروشندگان بازار سیاه بتوانند با وجود چنین موانعی از استفاده استارلینک محروم شوند یا نه.

ایلان ماسک اقداماتی را برای محدود کردن استفاده اوکراین از این فناوری به این دلیل انجام داد که استارلینک هرگز برای استفاده در درگیری‌های نظامی در نظر گرفته نشده بودند. ماسک همچنین در اوایل درگیری روسیه و اوکراین، استفاده اوکراین از استارلینک در نزدیکی کریمه را مسدود کرد و به برنامه‌های این کشور برای حمله به ناوگان دریایی روسیه پایان داد.

با این حال، ماسک پاسخ داد و گفت که استارلینک هرگز در منطقه نزدیک کریمه فعال نبود، بنابراین چیزی برای غیرفعال کردن وجود نداشت. وی همچنین گفت که سیاست مورد بحث قبل از حمله برنامه‌ریزی شده اوکراین به ناوگان دریایی تصمیم‌گیری شده است. اوکراین در روزهای ابتدایی درگیری دسترسی به بیش از 1300 پایانه استارلینک را به دلیل مشکل پرداخت از دست داد.

اسپیس ایکس برای عملیاتی نگه داشتن هر واحد، ماهانه ۲۵۰۰ دلار از اوکراین دریافت کرد که این مبلغ به ۳.۲۵ میلیون دلار در ماه افزایش یافت. این قیمت‌گذاری با طرح حق بیمه هزینه بالای شرکت مطابقت دارد. البته باید بدانید که اسپیس ایکس بیش از 3600 پایانه را به اوکراین اهدا کرده است. با این حال هنوز در مورد WSJreport و در رابطه با گسترش بازار سیاه پایانه‌های استارلینک اظهار نظر نکرده است.

منبع: engadget

۲۲۷۳۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1893458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =