غوغای ستارگان، شهاب‌باران و ردپای دنباله‌دار هالی

تا چند روز دیگر، یکی از معروف‌ترین بارش‌های شهابی سالانه به اوج فعالیت خواهد رسید و بقایای دنباله‌دار هالی در برخورد به جو زمین، نمایش شهاب‌باران اتا-دلوی را به راه خواهند انداخت.

غزال زیاری: در روز شانزدهم آوریل (۲۸ فروردین) یکی از بهترین بارش‌های شهابی سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد و در شب‌های ۴و ۵ ماه می (۱۵ و ۱۶ اردیبهشت) به اوج خود خواهد رسید.

طبق گزارش انجمن شهاب سنگ آمریکا، در بارش شهابی اتا دلوی ( Aquariids) که از ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین) تا ۲۷ می ( ۷ خرداد) ادامه خواهد یافت، تقریبا در هر ساعت می‌توان بین ۱۰ تا ۳۰ شهاب متحرک را رویت کرد و گاهی ممکن است این تعداد به ۵۰ ستاره در ساعت برسد.

اگر شما جزو علاقمندان به نجوم هستید و اخبار کسوف کامل اخیر را با دقت دنبال کردید، حالا یک ماجراجویی نجومی دیگر در انتظار شماست و بهترین کار این است که به یک کمپ بروید تا بتوانید در آسمانی کاملا تاریک، این بارش‌ها را تماشا کنید.

بارش-شهابی.jpg

آسمان بدون ماه

بارش شهابی اتا دلوی  در پی گرد و غبار و زباله‌های باقی‌مانده در منظومه شمسی از دنباله‌دار معروف هالی ایجاد می‌شود؛ هرچند این دنباله‌دار هر ۷۶ سال یک‌بار از نزدیک‌ترین فاصله با خورشید می‌گذرد، اما آثارش به شکل ۳ شهاب‌باران در طول سال دیده می‌شوند. خوشبختانه، اوج شهاب‌باران امسال در شب‌های ۴و ۵ ماه می (۱۵ و ۱۶ اردیبهشت) و درست قبل از ماه نو (هلال شب اول) خواهد بود؛ دقیقا در زمانی که ماه، قمر طبیعی ما، تقریباً بین زمین و خورشید قرار دارد. در نتیجه در هنگام اوج بارش شهابی برای چند شبی ماه را در آسمان نخواهیم داشت و ساعاتی قبل از سحرگاه ۱۶ اردیبهشت، هلال پیر ماه در آسمان ظهور خواهد کرد.

چه زمانی و کجا و چطور ببینیم؟

برای تماشای بارش شهابی اتا دلوی نیازی نیست که به بخش خاصی از آسمان نگاه کنید؛ چرا که در گوشه گوشه آسمان شب، می‌توانید باران شهاب‌ها را ببینید. البته از آنجا که کانون این شهاب‌باران (نقطه‌ای که به نظر می‌رسد امتداد شهاب‌ها به آن می‌رسد) در صورت فلکی دلو واقع شده، منطقی است که اگر در نیمکره شمالی هستید، به سمت جنوب شرقی نگاه کنید. از آنجا که دلو در بالاترین سطح آسمان قرار دارد، می‌توان انتظار داشت که در هر ۵ دقیقه، دست‌کم ۲ شهاب درخشان را ببینید.

بارش-شهاب.jpg

بلافاصله بعد از تاریک شدن هوا، می‌توانید به آسمان نگاه کنید؛ از آنجا که در نیمه‌های شب، آسمان تاریک‌تر می‌شود، طبیعتا می‌توانید شهاب‌های بیشتری را ببینید و تعداد بیشتری از ستاره‌های کم نورتر هم دیده خواهند شد.

ترجیحا برای تماشای این اتفاق جذاب، زمانی نزدیک به زمان اوج بارش‌ها در اواسط اردیبهشت را انتخاب کنید. یک صندلی تاشو یا پتو به همراه داشته باشید و ۳۰ دقیقه تا یک ساعت به چشمانتان فرصت دهید تا به تاریکی عادت کنند. در طول این مدت به موبایلتان نگاه نکنید؛ چرا که نور آن، بلافاصله دید در شب شما را از بین می‌برد.

بارش-شهاب-سنگ.jpg

بارش‌های شهابی بعدی

شهاب‌باران اتا-دلوی، یکی از سه بارش شهابی سالانه جذاب در سال ۲۰۲۴ میلادی خواهد بود. بارش بعدی شهاب‌باران برساووشی در ماه آگوست (مرداد) است و درنهایت در ماه دسامبر (آذر)، شهاب‌باران جوزایی را پیش رو خواهیم داشت.

اوج بارش شهابی برساووشی در روزهای ۱۲ و ۱۳ آگوست سال ۲۰۲۴ (۲۲ و ۲۳ مرداد) اتفاق خواهد افتاد. این بارش شهابی به دلیل بقایای باقی‌مانده در بخش درونی منظومه شمسی توسط دنباله‌دار سویفت-تاتل (Swift-Tuttle) ایجاد می‌شود و در اوج بارش، می‌توان هر ساعت حدود ۱۰۰ شهاب پرنور و سریع را در آسمان دید.

منبع: forbes

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1893930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • به تو ربطی نداره IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
    0 0
    اصلانم خوب نبود