۰ نفر
۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
خبر خوب برای دانشجو معلمان

طی بخشنامه‌ای از سوی رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان لغو شده است.

به گزارش خبرآنلاین، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در دیماه سال گذشته بود که مجوز کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو - معلمان بابت دریافت خدمات خوابگاهی و غذا در ایامی که این دانشجویان در دانشگاه حضور ندارند را ابطال کرد و حال وزیر آموزش و پرورش بخشنامه این امر را به دانشگاه‌های فرهنگیان، تربیت دبیر شهید رجایی و همچنین مدیران کل آموزش و پرورش‌ استانها ابلاغ کرده است.

ایسنا در خبری نوشت: هیئت عمومی دیوان عدالت اداری براساس شکایت یکی از دانشجو معلمان، مجوز کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو - معلمان بابت دریافت خدمات خوابگاهی و غذا در ایامی که این دانشجویان در دانشگاه حضور ندارند را در زمستان سال گذشته ابطال کرد.

در بخشی از این شکایت آمده بود: «در مصوبه هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان ذکر شده است که کسر حقوق دانشجویان بابت هزینه‌های شبانه‌روزی، خوابگاه و خدمات حضوری است بنابراین کسورات دریافتی در فصل تابستان و ایامی که دانشجویان در دانشگاه حضور فیزیکی ندارند مانند ایام تعطیل طولانی مدت دانشگاه به سبب شیوع کرونا و فرجه تعطیلات میان ترم خلاف قانون است.»

هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۱ مصوب کرد که ۴۵ درصد حقوق متعهدین خدمت جهت هزینه خوابگاه (۱۰ درصد) و غذا (۳۵ درصد) به حساب متمرکز دانشگاه واریز شود.

در آخرین رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری که دیماه سال گذشته صادر شد آمده است: جواز کسر از حقوق متعهدین خدمت، درصورت بهره مندی آنان از خدمات رفاهی است و بر همین اساس، مجوزی مبنی بر کسر مبالغ درصورت استفاده نشدن از این خدمات، قابل استنتاج نیست.

اکنون طی بخشنامه‌ای از سوی رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان لغو شده است.

در این بخشنامه آمده است: «به منظور تمهید مقدمات اجرای تکلیف قانونی مقرر در تبصره ذیل ماده ۶ قانون متعهدین خدمت و ایجاد رویه واحد و پرهیز از ایجاد تبعیض ناروا و رعایت عدالت در کسورات ناظر بر هزینه‌های شبانه‌روزی و خوابگاه دانشجویان متعهد خدمت این وزارت، با لحاظ رأی وحدت رویه شماره ۹۱۲۶ مورخ بیست و پنجم مهر ۱۴۰۲ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، دستورالعمل اصلاحی جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

«اصلاحیه تبصره‌های ۱ و ۲ بند ۱۳ بخش دوم دستورالعمل ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ وزارتی»

تبصره زیر جایگزین تبصره‌های ۱ و ۲ بند ۱۳ بخش دوم دستور العمل ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ می‌شود:

تبصره: ضمن الغای کلیه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های قبلی، مربوط به تعیین هزینه‌های شبانه‌روزی و هزینه خوابگاه دانشجویان متعهد خدمت، مطابق تبصره ذیل ماده ۶ قانون، از وجوه پرداختی به دانشجو متعهدین خدمت شاغل به تحصیل [بعد از کسر کسور قانونی]حداکثر تا ۲۸ درصد برای یک ماه (به شرح جداول مندرج در بخشنامه)، به عنوان هزینه‌های شبانه‌روزی و هزینه خوابگاه و با انتخاب و درخواست دانشجو (انتخاب یکی از جداول بخشنامه) کسر خواهد شد.

بر این اساس نظر به اینکه کسر مبلغ مزبور، منوط به درخواست و استفاده دانشجو متعهدین خدمت از خدمات شبانه‌روزی و خوابگاه است؛ لذا دانشگاه‌های وابسته، مکلف به رعایت این بند و اطلاع رسانی موضوع به دانشجومعلمان ذی‌نفع و اخذ درخواست دانشجویان متقاضی استفاده از خدمات فوق و ارسال آن به اداره کل سهمیه خدمتی دانشجو متعهد خدمت بوده و امور مالی اداره کل نیز مکلف به رعایت این بند در کسر هزینه‌های مزبور می‌باشد.

الف: کسر هزینه‌های شبانه روزی و خوابگاه دانشجویان متعهد خدمت حسب تقاضا و انتخاب نوع خدمات مورد استفاده صرفاً از طریق کسر از حقوق و مزایای پرداختی به آنان امکان پذیر است.

در ایام تابستان حقوق و مزایای دانشجویان متعهد خدمت به طور کامل بدون کسر هر گونه وجهی تحت عنوان هزینه‌های شبانه‌روزی و خوابگاه از حقوق و مزایای افراد مزبور پرداخت خواهد شد.

رونوشت کامل این بخشنامه را اینجا می‌توانید بخوانید.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1895435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =