موشک پنهان‌کار روسیه دوباره وارد میدان شد/ عکس

گزارش‌ها حاکی از آن است که روس‌ها استفاده مجدد از موشک کروز Kh-۶۹ را در برنامه خود قرار داده‌اند و در نبرد اوکراین، آن را با هواپیماهای پنهان‌کار سوخ ۵۷ شلیک کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طبق اعلام منابع خبری اوکراینی، روس‌‎ها مدتی پیش با استفاده از موشک کروز Kh-۶۹، نیروگاه تولید برق تریپیل را که بیشترین میزان تولید برق را در میان نیروگاه‌‎های استان کیف داشت، مورد هدف قرار داده بودند.

براساس گزارش کانال خبری پارتیزان، موشک کروز Kh-۶۹ در حقیقت نسخه نسل پنجم موشک کروز Kh-۵۹MK۲ است که طبق اطلاعات به‎ دست آمده توسط اوکراینی‎‌ها، برد آن افزایش یافته‌است. همانطور که می‌‎دانید برد نسخه صادراتی این موشک ۲۹۰ کیلومتر بوده که اوکراینی‎‌ها مدعی شده‌‎اند در حمله به نیروگاه تریپیل، موشک‎‌های کروز Kh-۶۹ از فاصله حدود ۴۰۰ کیلومتر پرتاب شده بودند.

طبق اطلاعات موجود، اصلی‎‌ترین حامل موشک کروز، جنگنده چندمنظوره نسل پنجمی سوخو Su-۵۷ فلون است و این جنگنده می‎‌تواند تا ۴ تیر از این موشک کروز را دهلیزهای داخلی خود حمل کند؛ اگرچه بعید است که جنگنده‎‌هایی مانند سوخو Su-۳۵S فلانکر-E و یا سوخو Su-۳۴ فولبک مشکلی برای حمل آن داشته باشند. اگر مشخص شود که این موشک توسط فلون شلیک شده باشد، سند دیگری از حضور عملیاتی جنگنده نسل پنجم سوخو Su-۵۷ روس‎‌ها در طول جنگ اوکراین خواهد بود.

موشک مخوف روسیه دوباره وارد میدان شد/ عکس

موشک کروز پنهان‎کار Kh-۶۹، علاوه‌‎بر برد حداقل ۴۰۰ کیلومتری، همچنان دارای سرجنگی ۳۱۰ کیلوگرمی است. نسخه صادراتی این موشک کروز، دارای برد ۲۹۰ کیلومتر و سرجنگی ۳۱۰ کیلوگرمی است.

نکته قابل توجه دیگر مربوط به موشک کروز Kh-۶۹، نصب ماژول مکان‌یابی Kometa-M برروی این موشک است که مشابه موشک کروز Kh-۱۰۱ است. همچنین یکی از نکات قابل توجه مربوط ‎به موشک کروز Kh-۶۹، پرواز در ارتفاع کمتر نسبت به موشک کروز Kh-۱۰۱ است که این موشک را تبدیل به موشک کروز خطرناکی کرده است.

این مورد اولین مورد استفاده از موشک کروز Kh-۶۹ نیست و روس‌‎ها بارها از این موشک در طول جنگ اوکراین استفاده کرده‎‌اند.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1896367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =