۰ نفر
۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۲۲:۳۸

محسن پاک آیین رئیس ستاد افغانستان در یادداشت زیر از تبدیل شدن شهر بگرام به یک تهدید تازه آمریکا برای منطقه خبر می دهد.

محسن پاک آیین

بَگرام یک شهری باستانی در استان پروان در کشور افغانستان است که در نزدیکی آن یک پایگاه نظامی به همین نام قرار دارد. این پایگاه که یکی ازعمده‌ترین پایگاه های آمریکایی‌ها در افغانستان است، بسیار مجهز و پیشرفته بوده و بیش از 20 هکتار وسعت دارد . هزینه ساخت پایگاه بگرام بیش از دویست میلیون دلار بوده و میلیون ها دلار دیگر نیز برای تجهیز آن هزینه شده است .مشخصه مهم این پایگاه وجود یک زندان مخوف است که نزدیک به 700 زندانی را در خود جای داده و شکنجه متهمان در این زندان همواره مورد اعتراض مقامات افغانی و نهادهای حقوق بشری بوده است. زندانیان در این محل، با شیوه های گوناگون مانند ریختن آب یخ بر بدن زندانیان در زمستان و ریختن آب داغ در تابستان، انداختن سگ های وحشی به جان زندانیان، محروم شدن از خواب، تهدید با سلاح و آزارهای جنسی مورد شکنجه قرار می گیرند.
زندانیان آزاد شده از بگرام درباره شکنجه در این پایگاه نظام جواب مثبت داده اند.دکتر میرکی یک استاد دانشگاه آمریکا یک بار افشا نمود که همه 15 مترجمی که در پایگاه نظامی بگرام آمریکا در شمال کابل، فعالیت می‌کردند، مورد تجاوز نیروهای حاضر در این پایگاه قرار گرفته اند.وی در اظهارات خود به یکی از این مترجمان اشاره می‌کند که گفته بود: حدود 25 الی 30 سرباز آمریکایی وارد مکانی شدند که ما خواب بودیم و به ما تجاوز کردند. آمریکا با اهداف فرا افغانستانی از این پایگاه برای اجرای سیاست های خود در قبال کشورهای منطقه استفاده می کند.برای مثال جسد بن لادن در مسیر انتقال به آمریکا در این پایگاه نگهداری شد یا شاهد عینی ترور استاد شهید برهان الدین ربانی نیز برای فرار از بازجوئی از سوی نیروهای آمریکائی به پایگاه بگرام انتقال یافت.
پس از اینکه یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا توسط نیروهای امنیتی ایران به زمین نشانده شد،مشخص گردید که این هواپیما از یکی از پایگاههای نظامی آمریکا در افغانستان پرواز کرده و در روزهای اخیر نیز یک جاسوس آمریکا که سابقه حضور در پایگاه نظامی بگرام دارد، با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان عج شناسایی و دستگیر شد. منابع خبری در پاکستان،گزارش کرده اند که بعد از این حادثه، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا" طی 72 ساعت ، 3 بار به پایگاه نظامی آمریکا در بگرام سفر کرده است. وقوع این حوادث نشان می دهد که پایگاه های نظامی آمریکا در افغانستان نه تنها کمکی به حفظ و تقویت امنیت در این کشور نکرده بلکه به یک تهدید جدی امنیتی-اطلاعاتی برای کشورهای منطقه بخصوص همسایگان افغانستان تبدیل شده اند. بدون تردید نیروهای نظامی- اطلاعاتی آمریکا برای انجام عملیات بر علیه کشورهای منطقه نه تنها از دولت افغانستان اجازه نمی گیرند بلکه آنان را در جریان امر نیز قرار نمی دهند که البته این رویه،نقض آشکار حاکمیت ملی یک کشور مستقل تلقی می گردد. تجاوز هواپیمای جاسوسی و دستگیری مامور اطلاعاتی آمریکا، دیدگاه همیشگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه پایگاههای نظامی آمریکا در افغانستان یک تهدید جدی برای امنیت منطقه است را مورد تائید قرارداده است.
این اقدام دولت آمریکا یکی از مصادیق نقض قوانین و مقررات بین المللی است و ثابت کرد که بدون برچیده شدن پایگاههای نظامی آمریکا در افغانستان،امنیت و آرامش در منطقه در معرض تهدید خواهد بود.جمهوری اسلامی ایران تهدید پایگاههای آمریکا نسبت به کشورهای منطقه را بارها در مجامع مختلف از جمله کنفرانس بن دوم،مطرح و تاکید نموده که هر تلاش بین المللی برای ایجاد امنیت در افغانیتان،نخست باید تکلیف پایگاه های نظامی بیگانگان در افغانستان را روشن کند. اینک جامعه بین الملل و بخصوص کشورهای منطقه که در معرض تهدید این پایگاهها هستند، باید طی مخالفت با حضور پایگاههای آمریکا در افغانستان، تدابیر لازم را برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه اتخاذ نمایند.البته دولت افغانستان و مجلس این کشور که قرار است امضای پیمان استراتژیک افغانستان با آمریکا را مورد بررسی قرار دهد، نیز وظیفه ای سنگین برای دفاع از حاکمیت ملی خود و جلب اعتماد کشورهای منطقه بر عهده دارند. 26349

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =