شاهکار عجیب در جدول‌های بودجه درباره مستمری بگیران

در جدول شماره ۱۴ بودجه که به «منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها» اختصاص دارد، میزان بودجه پیش‌بینی شده برای «پرداخت مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)»، ۴۲هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و برای «پرداخت مستمری خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور»، ۲۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «مابه‌ازای بودجه‌های میلیاردی؟»، نگاهی به جدول «سنجه عملکردی» در بودجه ۱۴۰۳ داشته است که بخشی از این گزارش را در ادامه می‌خوانید؛

از جمله پیش‌بینی‌هایی که انجام شده، برای کمیته امداد امام‌خمینی و سازمان بهزیستی است؛ از این جهت که چه تعداد خانوار در ۱۴۰۳ از این دو نهاد کمک‌کننده، مستمری دریافت خواهند کرد.

طبق این جدول، پیش‌بینی شده که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار، شامل «مستمری مددجویان تحت پوشش» کمیته امداد خواهند بود.

در رابطه با سازمان بهزیستی هم، یک میلیون و ۴۵۰ هزار خانوار، پیش‌بینی شده که شامل «پرداخت مستمری خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور» قرار بگیرند.

مجموع این دو سنجه عملکردی ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار خانوار ایرانی مشمول دریافت مستمری از سوی دو نهاد حامی اقشار ضعیف می‌شوند. باتوجه به اینکه طبق اعلام آمارها از سوی برخی مسوولین، ۲۶ میلیون خانوار در حال حاضر در ایران مشغول زندگی هستند، بیش از ۲/۱۵درصد خانوارهای ایرانی در سطحی از فقر و ضعف مالی به سر می‌برند که نیازمند دریافت مستمری از دو نهاد عام‌المنفعه حاکمیتی هستند.

متوسط مستمری؛ یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان در ماه!

در جدول شماره ۱۴ بودجه که به «منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها» اختصاص دارد، میزان بودجه پیش‌بینی شده برای «پرداخت مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)»، ۴۲هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و برای «پرداخت مستمری خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور»، ۲۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است؛ یعنی مجموعا ۶۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای مستمری ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار خانوار ایرانی تحت پوشش این دو نهاد کنار گذاشته شده است؛ به طور متوسط یعنی هر خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال مستمری دریافت می‌کنند که معادل یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان در ماه می‌شود؛ رقمی که در شرایط تورم‌های سرسام‌آور و جابه‌جایی رکوردهای تورم و گرانی توسط دولت، مشخص نیست یک خانواده از قشر محروم جامعه چگونه باید حداقل‌های زندگی را برای خود تامین کند.

این درحالی است که مجموع بودجه‌های عمومی و اختصاصی و کمکی برای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، رقمی حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان می‌شود و به عبارت دیگر، بودجه صدا و سیما از بودجه‌ای که برای پرداخت مستمری به مستمری‌بگیران سازمان بهزیستی تخصیص یافته، کمتر است. البته صدا و سیما تنها دستگاه و نهادی نیست که بودجه‌ای بیش از بودجه مستمری‌بگیران دارد؛ هستند نهادهایی که بودجه‌شان از مجموع بودجه پرداخت مستمری توسط کمیته امداد و بهزیستی بیشتر است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1906238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =