پوتین همه را غافلگیر کرد/ وزیر دفاع جدید و اقتصاددان کیست؟

تغییر ناگهانی وزیر دفاع روسیه و تصدی یک غیرنظامی و اقتصاددان در این پست مهم، تحلیل آینده جنگ اوکراین را پیچیده کرده است. روسیه در حال آماده‌شدن برای اجرای چه برنامه‌ای است و پوتین چه در سر دارد؟ گزارش خبرآنلاین را بخوانید.

رسول سلیمی: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه باگذشت بیش از دو سال از جنگ اوکراین که تلفات سنگینی برای هر دو طرف به بار آورده، آندری بلوسوف ۶۵ساله را که متخصص اقتصاد است، برای جایگزینی سرگئی شویگو، ۶۸ساله، در جایگاه وزیر دفاع منصوب کرد. احتمال جابه‌جایی شویگو از زمانی قوت گرفت که معاونش تیمور ایوانف به اتهام فساد دستگیر شد.

آندری بلوسوف که پیش‌ازاین معاون سابق نخست‌وزیر روسیه بود روز یکشنبه گفت بود که وزیر دفاع جدید خواهد شد. این تغییر در حالی رخ می‌دهد که پوتین پنجمین دوره ریاست‌جمهوری خود را آغاز می‌کند. بر اساس قانون روسیه، کل کابینه پس از تحلیف پوتین در کرملین استعفا خواهند داد. این در حالی است که نامزدی بلوسوف باید توسط مجلس عالی پارلمان شورای فدراسیون روسیه تایید شود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز روز یکشنبه گفت که پوتین تصمیم گرفته تا فعالیت‌های دفاعی را به یک غیرنظامی بدهد؛ زیرا این وزارتخانه باید "برای نوآوری و ایده‌های پیشرفته" باز باشد و بلوسوف برای این کار مناسب است.

پوتین همه را غافلگیر کرد/ وزیر دفاع جدید و اقتصاددان کیست؟

به گفته کرملین، پوتین می‌خواهد شویگو که از سال ۲۰۱۲ در وزارت دفاع ایفای مسئولیت داشته به‌عنوان دبیر شورای امنیت روسیه به‌کارگیری کند تا جایگزین نیکولای پاتروشف شود. سخنگوی کرملین گفته که این تغییر منطقی است؛ زیرا روسیه در حال نزدیک‌شدن به وضعیتی مانند اتحاد جماهیر شوروی در اواسط دهه ۱۹۸۰ است و بلوسوف همچنین وظیفه تسهیل ادغام اقتصاد دفاعی در اقتصاد کشور را بر عهده خواهد داشت.

بر اساس بیوگرافی این سیاستمدار، او از اواخر دهه ۱۹۹۰، زمانی که مشاور نخست‌وزیر پریماکوف شد، در سیستم دولت بوده است. او در سال ۲۰۰۶ معاون وزیر توسعه اقتصادی شد و از آن زمان تاکنون رده‌های بالای دولت روسیه را ترک نکرده است. در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳، او برای مدت کوتاهی ریاست وزارت توسعه اقتصادی روسیه را بر عهده داشت و پس از آن به مدت هفت سال مشاور پوتین شد.

ناظران سیاسی می‌گویند بلوسوف همچنین وزیر اقتصاد سابق بوده و با دیدگاه پوتین برای بازسازی یک دولت قوی هم نظر است. او همچنین با تکنوکرات‌های پوتین که خواهان نوآوری بیشتر در اقتصاد هستند و برای ایده‌های جدید تلاش می‌کنند، کارکرده است. اما این تغییر که نخبگان سیاسی را غافلگیر کرده نشان می‌دهد که پوتین در حال دوبرابر کردن محیط اقتصاد جنگ اوکراین است و می‌خواهد سهم بیشتری از اقتصاد روسیه را برای جنگ گسیل کند.

این در حالی است که وزیر دفاع روسیه در زمان جنگ باید بر جریان‌های مالی گسترده و اقتصاد و صنعت روسیه نظارت کند و مدیریت میدان جنگ را به دیگران واگذار کند. توانایی بلوسوف برای انجام سیاست‌های اقتصاد در جنگ روسیه اعم از جمع‌آوری حدود ۳۰۰ میلیارد روبل (۳ میلیارد دلار) با مالیات احتمالاً ولادیمیر پوتین را تحت‌تأثیر قرار داده است.

پوتین همه را غافلگیر کرد/ وزیر دفاع جدید و اقتصاددان کیست؟
آندری بلوسوف وزیر جدید دفاع روسیه

پیشنهاد انتصاب یک از اقتصاددان به ریاست وزارت دفاع ممکن است به این معنی باشد که پوتین در حال برنامه‌ریزی برای تقویت کارخانه‌های صنایع دفاعی روسیه است. کارشناسان مؤسسه مطالعات جنگ (ISW) بر این باورند که پوتین در حال جایگزینی مقامات ارشد، به‌ویژه در وزارت دفاع روسیه و آماده‌سازی برای یک جنگ طولانی در اوکراین و احتمالاً در حال آماده‌سازی برای رویارویی با ناتو در آینده است. این انتصاب نشان می‌دهد که پوتین نه‌تنها می‌خواهد مجتمع‌های نظامی - صنعتی روسیه را در یک مسابقه تسلیحاتی تکنولوژیکی علیه اوکراین و غرب تقویت کند، بلکه می‌خواهد اقتصاد بزرگ‌تری را برای این هدف در نظر بگیرد.

به گفته تحلیلگران، این تغییرات سطح بالا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه، نشان می‌دهد که پوتین گام‌های مهمی برای بسیج اقتصاد و صنایع دفاعی روسیه برداشته است. ناظران سیاسی معتقدند تصدی نزدیک به یک دهه بلوسوف به‌عنوان وزیر اقتصاد در دولت فدرال روسیه و مشارکت اخیر او در مدیریت پروژه‌های مختلف نوآورانه داخلی در زمینه دفاع و فناوری هواپیماهای بدون سرنشین، او را به‌خوبی برای رهبری وزارت دفاع روسیه آماده کرده است. این در شرایطی است که برخی فعالان اجتماعی امیدوارند مهارت‌های او به ریشه‌کن‌کردن فساد در ارتش و صنایع دفاعی کمک کند.

311213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1906781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =