مشابه اتفاقی که برای رئیسی افتاد، قبلا هم وجود داشته/ آیا امروز می توانیم این حادثه را با وحدت ملی به فرصت تبدیل کنیم؟

پس از سال ۱۳۶۰ که بسیاری از مقامات اصلی کشور از جمله رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و رئیس شورایعالی قضایی و ده‌ها مقام دیگر ترور شدند تاکنون مواجه با چنین عارضه‌ای در این سطح نبوده‌ایم، که رئیس‌جمهور در اثر حادثه و در دوره خدمت خود چنین شود.

به گزارش خبرآنلاین روزنامه هم میهن نوشت:

فراموش نکنیم که اتفاق سال ۶۰ همچنان درس‌آموزی خوبی برای ما بوده است و می‌تواند باشد. در آن مقطع، کشور درگیر جنگی تمام‌عیار با صدام حسین بود و بخش مهمی از خاک میهن در اشغال ارتش متجاوز بود. همزمان نیز شاهد یک جنگ داخلی گسترده با انواع نیروهای گوناگونِ در جریان بودیم و ترورهای عجیب مقامات بالا بخشی از این جنگ داخلی و گسترده بود.

یک رئیس‌جمهور برکنار و دیگری انتخاب شده بود. بعلاوه زمان زیادی از پیروزی انقلاب نمی‌گذشت و تمام تبعات انتقال ساختار و بی‌ثباتی پس از انقلاب بر جامعه و دولت بار شده بود. با این حال همه کسانی که آن مقطع زمانی را به یاد دارند می‌دانند که یک اصل در ذهن اغلب مردم وجود داشت؛ اینکه از همه این مشکلات و موانع عبور خواهیم کرد.

همه متحد و یکپارچه بودند. یک سال نگذشته بود که پیروزی‌های پیاپی در جنگ رخ داد و کمتر از ۹ ماه بعد از ترور مقامات عالی دولت، خرمشهر نیز آزاد شد. تمام نهادهای قانونی بازسازی و احیا شدند. تروریست‌ها فرار را بر قرار ترجیح دادند. سال بعد چنان بود که گویی آن ترورها و شکست‌ها به تاریخ پیوسته بود.

علت چنین وضعی، وحدتی بود که همه نیروها در التزام به اصلی‌ترین مبنای انقلاب و قدرت، یعنی مردم دیده می‌شد. اکنون نیز با وضعیتی مواجه هستیم که می‌توانیم هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کنیم همچنان که در نقطه مقابل و در اثر ناتوانی بارها فرصت‌ها را تبدیل به تهدید کرده‌ایم.

این اتفاقات رخ می‌دهد و شاید گریزی از آنها نباشد ولی قدرتمندی ساختارهای سیاسی داخلی است که نشان می‌دهد آیا قادریم به سوی وحدت و یگانگی و بازگشت به‌سوی مردم حرکت کنیم، یا در مسیری متفاوت گام خواهیم برداشت؟

با توجه به این سخنان مقام رهبری که «ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید» باید امیدوار بود.

21302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1908911

برچسب‌ها