دست میکروپلاستیک‌ها در لخته شدن خون در کار است!

اوایل امسال، از یک مطالعه مهم خبری دریافت کردیم که میکروپلاستیک‌ها، تکه‌های ریز پلاستیکی که از تکه‌های بزرگ‌تر جدا شده‌اند، در بیش از ۵۰ درصد از رسوبات چربی ناشی از گرفتگی شریان‌ها پیدا شده‌اند. این اولین داده در نوع خود بود که بین میکروپلاستیک‌ها و تأثیر آنها بر سلامت انسان ارتباط برقرار کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حال حاضر، یک مطالعه جدید از محققان در چین گزارش می‌دهد که میکروپلاستیک‌ها در لخته‌های خونی که با جراحی از شریان‌های قلب و مغز و سیاهرگ‌های عمقی در ساق پا برداشته می‌شوند، کشف شده است.

این فقط یک مطالعه کوچک است که روی ۳۰ بیمار انجام شده است؛ نه تقریباً به اندازه ۲۵۷ بیمار که به مدت ۳۴ ماه در مطالعه پلاک شریانی که در ماه مارس منتشر شد، پیگیری شدند. اما تیم چینی ارتباط بالقوه‌ای بین سطوح میکروپلاستیک در لخته‌های خون و شدت بیماری پیدا کرد.

۳۰ بیمار شرکت کننده در این مطالعه پس از تجربه سکته مغزی، حمله قلبی یا ترومبوز ورید عمقی، شرایطی که در آن لخته‌ها در وریدهای عمقی، به طور معمول در پاها یا لگن، تشکیل می‌شوند، جراحی برای برداشتن لخته‌های خون انجام دادند.

دست میکروپلاستیک‌ها در کار لخته شدن خون!

به طور متوسط در سن ۶۵ سالگی، بیماران دارای تاریخچه سلامت و سبک زندگی مختلفی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، فشار خون بالا یا دیابت بودند. آنها روزانه از محصولات پلاستیکی استفاده می‌کردند. میکروپلاستیک‌ها با اشکال و اندازه‌های مختلف با استفاده از تکنیک‌های آنالیز شیمیایی در ۲۴ لخته از ۳۰ لخته خون مورد مطالعه، در غلظت‌های مختلف شناسایی شدند.

آزمایش همچنین انواع پلاستیک‌ها را شناسایی کرد که عبارتند از پلی وینیل کلراید (PVC) و پلی اتیلن (PE). این تعجب آور نیست زیرا PVC (اغلب در ساخت و ساز استفاده می‌شود) و پلی اتیلن ( عمدتاً در بطری‌ها و کیسه‌های خرید استفاده می‌شود) دو مورد از رایج ترین پلاستیک‌های تولید شده هستند.

مطالعه جدید همچنین پلی آمید ۶۶ را در لخته‌ها شناسایی کرد، یک پلاستیک معمولی که در پارچه و منسوجات استفاده می‌شود. از ۱۵ نوع شناسایی شده در این مطالعه، پلی اتیلن متداول‌ترین پلاستیک بود که ۵۴ درصد از ذرات مورد تجزیه و تحلیل را تشکیل می‌داد.

محققان همچنین دریافتند افرادی که سطوح میکروپلاستیک بالاتری در لخته‌های خونی داشتند، سطح D-dimer بالاتری داشتند.

D-dimer یک قطعه پروتئینی است که هنگام شکستن لخته‌های خون آزاد می‌شود. به طور معمول در پلاسمای خون وجود ندارد. بنابراین سطوح بالای D-dimer در آزمایش خون می‌تواند نشان‌دهنده وجود لخته‌های خون باشد، که باعث می‌شود محققان مشکوک شوند که میکروپلاستیک‌ها ممکن است به نحوی در خون جمع شوند تا لخته شدن خون را بدتر کنند.

اما تحقیقات بیشتری برای بررسی آن مورد نیاز است. این مطالعه میکروپلاستیک‌ها را در خون بیماران اندازه‌گیری نکرده است.

منبع: science alert