آمار باورنکردنی از بارندگی / در این منطقه سالی ۱۲ متر باران می‌بارد / نمودار

از جنگل‌های بارانی استوایی گرفته تا بیابان‌های شنی شمال آفریقا و خاورمیانه، کره زمین متضادترین مکان‌های منظومه را در خود جای‌داده است. با فهرستی از ده کشور مرطوب و ده کشور خشک جهان آشنا شوید.

تینا مزدکی: برنامه «Voronoi» که به‌صورت رایگان روی سیم‌عامل‌های iOS و اندروید قابل‌نصب است، نمودارهای باورنکردنی مبتنی بر داده را از منابع مختلف در اختیار شما می‌گذارد. به کمک همین برنامه کشورهایی که بیشترین و کمترین میانگین بارندگی سالانه را برحسب میلی‌متر دریافت می‌کنند، بر اساس آخرین داده‌های بانک جهانی، نقشه‌برداری و رتبه‌بندی شده‌اند.

مرطوب‌ترین کشورهای جهان، با بالاترین میانگین بارندگی در سال

کلمبیا با ۳۲۴۰ میلی‌متر بارندگی در سال، بالاترین میانگین بارندگی را از آن خود کرده و صدر جدول قرار گرفته است. منطقه توتونندو در کلمبیا، مرطوب‌ترین مکان جهان است و به‌طور متوسط سالانه نزدیک به ۱۲۰۰۰ میلی‌متر (۱۲ متر) باران را از سر می‌گذراند.

درعین‌حال در سواحل آفریقا، سائوتومه و پرینسیپ که از کلمبیا فاصله چندانی ندارد، با توجه به آمار سال ۲۰۲۰ حدود ۳۲۰۰ میلی‌متر باران می‌بارد. در پاپوآ گینه‌نو و جزایر سلیمان نیز به‌طور متوسط بیش از ۳۰۰۰ میلی‌متر باران در سال می‌بارد و پاناما با ۲۹۲۸ میلی‌متر بارش در رتبه پنجم قرارمی‌گیرد.

۱۰ کشور پربارش جهان در جدول زیر فهرست شده است.

رتبه

کشور

میانگین بارندگی در سال (میلی‌متر)

۱

کلمبیا

۳,۲۴۰

۲

سائوتومه و پرینسیپ

۳۲۰۰

۳

پاپوآ گینه نو

۳,۱۴۲

۴

جزایر سلیمان

۳,۰۲۸

۵

پاناما

۲,۹۲۸

۶

کاستاریکا

۲,۹۲۶

۷

ساموآ

۲,۸۸۰

۸

مالزی

۲,۸۷۵

۹

برونئی

۲,۷۲۲

۱۰

اندونزی

۲,۷۰۲

آمار باورنکردنی از بارندگی / در این منطقه سالی ۱۲ متر باران می‌بارد / نمودار

البته قابل‌توجه است که هر ۱۰ کشور با بالاترین میانگین بارش سالانه در مجاورت استوا و نزدیک اقیانوس‌ها قرار دارند، درست جایی که افزایش هوای گرم و مرطوب منجر به بارندگی فراوان می‌شود.

خاورمیانه خشک‌ترین کشورهای جهان را در خود جای داده است!

مصر با ۱۸ میلی‌متر بارش، کمترین میانگین بارندگی سالانه را بین همه کشورها ثبت کرده است؛ با این اوصاف جالب است بدانید که بارندگی کلمبیا تقریباً ۱۸۰ برابر میزان بارندگی مصر است. بنابراین می‌توان گفت کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه، برترین رتبه‌ها در فهرست ‌خشک‌ترین کشورهای جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

رتبه

کشور

میانگین بارندگی در سال (میلی‌متر)

۱

مصر

۱۸

۲

لیبی

۵۶

۳

عربستان سعودی

۵۹

۴

قطر

۷۴

۵

امارات متحده عربی

۷۸

۶

بحرین

۸۳

۷

الجزایر

۸۹

۸

موریتانی

۹۲

۹

اردن

۱۱۱

۱۰

کویت

۱۲۱

شایان ذکر است میانگین بلنددوره بارش در کشور ایران کمتر از ۲۵۰ میلی‌متر در سال است و از این منظر جزو سه دهک پایینی کشورهای جهان از منظر سطح نزولات آسمانی قرار می‌گیرد.

منبع: visualcapitalist

۵۴۳۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1911334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =