واکنش سخنگوی حزب اعتدال و توسعه به احتمال کاندیداتوری واعظی، نوبخت، محسن هاشمی و جهانگیری /نگران عملکرد شورای نگهبان هستیم

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه می‌گوید: احزاب بابت عملکرد شورای نگهبان نگران هستند و این نگرانی منجر به این می‌شود که در این فاصله کوتاه احزاب هنوز به میدان نیامدند، تصمیم‌گیری‌ها هنوز راکد ماندند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «منتظر سیگنال شورای نگهبان هستیم.»، « احزاب نگران عملکرد شورای نگهبان هستند.» اینها مواردی است که از طرف سخنگوی جریان‌ها و احزاب طیف‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی مطرح می‌شود.

چنانچه جواد هروی که در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین به محور جلسه صبح یکشنبه این حزب پرداخت، می‌گوید اگر شورای نگهبان فضا را باز کند، آماده برگزاری انتخابات پرشور با مشارکت حداکثری در سراسر کشور هستیم.

صدا و سیما به جای ترغیب احساسات پاک مردم به دنبال جلب مشارکت سیاسی برای انتخابات پیش‌رو باشد

جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین پیرامون محورهای جلسه روز گذشته حزب اعتدال و توسعه گفت: امروز جلسه دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه برگزار شد و آخرین موارد و نظراتی که نسبت به انتخابات پیش‌رو مطرح است را در این جلسه به گفتگو گذاشتند. در این جلسه ۴ موضوع مورد بررسی قرار گرفت که اولین مورد همان اتفاقی است که کام مردم را تلخ کرده، همه ناراحت شدند و جامعه حساس شده، لذا برای برون رفت از این تلخ کامی به خواست جامعه تن داد. همه دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌های دولتی ظاهراً به جای تشویق مردم به مشارکت مدنی سرتا پا در مباحث عزاداری و احساسی فرورفتند، در حالی که فرصت حدود یک ماهه باید تغییر ذائقه سیاسی را در جامعه به وجود آورد، متأسفانه صدا و سیما به جای ترغیب احساسات پاک مردم باید به دنبال جلب مشارکت سیاسی برای انتخابات پیش‌رو باشد.

وی افزود: کارنامه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در انتخابات ۱۴۰۲ قابل قبول نیست، مردم شاهد بودند که دستگاه‌های مذکور بد عمل کردند و نتیجه خوشایند مردم و حاکمیت نبود و آمار پایین مشارکت کارنامه جمهوریت نظام را مخدوش و زشت کرد. به همین دلیل اعتماد عمومی جریحه‌دار شده و آسیب دیده و باید اخلاق سیاسی به جامعه برگردد و جمهوریت تقویت شود. لذا در مرحله اول حزب اعتدال و توسعه تاکید دارد دستگاه‌های اجرایی و همه احزاب وارد میدان شوند و مشارکت حداکثری را افزایش دهند. نکته دوم فرآیند مسیر معرفی داوطلبان در حال حاضر است که متأسفانه اشتباه است و به صورت خطا صورت می‌گیرد.

هروی ضمن تأکید بر اینکه بهتر است احزاب داوطلبین را معرفی کنند، تصریح کرد: انتخابات ریاست جمهوری نباید محک اشخاص باشد بلکه باید تابلوی احزاب باشد، اینکه هر کسی از راه برسد، ثبت‌نام کند، نادرست است. احزاب باید به میدان بیایند و افراد خاص خود را با شاخصه‌ها به مردم معرفی کنند و پس فردا بتوانند پاسخگوی مردم در قبال رئیس جمهور بعدی باشند. البته این واقعیت است که احزاب بابت عملکرد شورای نگهبان نگران هستند و این نگرانی منجر به این می‌شود که در این فاصله کوتاه احزاب هنوز به میدان نیامدند، تصمیم‌گیری‌ها هنوز راکد ماندند و این راکد ماندن و نگرانی شادی بازگشت به این می‌کند که احزاب تصمیم بر ورود به انتخابات و یا معرفی افراد نگرفتند، لذا در حال حاضر افراد به صورت خودمختار وارد عرصه شدند و در حال رایزنی هستند.

شورای نگهبان در معرض امتحان مدنی قرار دارد

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: نکته سوم درباره شورای نگهبان است. به این ترتیب که در این دوره از انتخابات با توجه به شرایط ناگواری که برای جامعه به وجود آمد و در غم از دست دادن رئیس جمهور سوگوار است، شورای نگهبان در معرض امتحان مدنی قرار دارد که به جای رضایت جناح‌ها به دنبال رضایت مردم برود و فضای باز سیاسی ایجاد کند. متأسفانه شور سیاسی جریان‌های احزاب با برخورد و عملکرد شورای نگهبان معین می‌شود و این مایه نگرانی است. اگر خواهان شور انتخاباتی و مشارکت حداکثری هستیم باید نرمش قابل قبولی از طرف شورای نگهبان مشاهده کنیم، حرکت‌های تندی که این شورا تاکنون داشته هم احزاب را از خود رمانده و نگران کرده و هم اعتماد عمومی را جریحه‌دار کرده است. از این‌رو مردم باید مشاهده کنند که تایید صلاحیت‌ها بیش از سلایق جناحی مبتنی بر اصول قانونی و منصفانه است.

هروی با اشاره به محور دیگر جلسه دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه اظهار کرد: چهارمین و آخرین مسئله مربوط به حضور و مشارکت حزب اعتدال و توسعه در انتخابات ریاست جمهوری است. براساس ملاک‌های فراگیر سیاسی و مبتنی بر تشویق مشارکت مدنی و حداکثری، حزب اعتدال و توسعه اگر کاندیدای هم فکر خودش را به صورت مستقیم یا ائتلافی پیدا کند، وارد عرصه گسترده انتخابات ریاست جمهوری ۸ تیر ماه می‌شود، اما در مجموع حزب اعتدال و توسعه به جمع‌بندی برای معرفی کاندیدا نرسیده، لیکن رایزنی خود را با افراد و احزاب همسو آغاز کردیم و آمادگی خود را برای ائتلاف و هم‌سویی با سایر احزاب با این هدف که بتوانیم به نتیجه یا فرد واحد برسیم، اعلام می‌کنیم.

طی روزهای آینده دفاتر استانی حزب در کل کشور راه‌اندازی شود

وی همچنین ابراز کرد: دو شاخصه اساسی که مورد تایید دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه قرار گرفتند، عبارتند از اینکه فرد مدنظر همسو با جریان اعتدال‌گرایی باشد و احتمال رأی‌آوری داشته باشد. بر همین اساس حزب اعتدال و توسعه آمادگی لازم را پیدا کرده که بتوانیم دفاتر استانی خود را آماده کنیم، در حال حرکت به این سمت هستیم که طی روزهای آینده دفاتر استانی حزب در کل کشور راه‌اندازی شود و آماده می‌شویم برای مشارکت حداکثری در کل کشور وارد میدان شویم. همه این موارد در شرایطی مطرح است که بتوانیم کاندیدای هم فکر خود را پیدا و مشخص کنیم و از طرفی تاییدیه شورای نگهبان را داشته باشیم.

هروی در پاسخ به اینکه حزب اعتدال و توسعه درباره انتخابات ریاست جمهوری با چه گروه‌ها و احزابی رایزنی کرده است؟ گفت: حزب اعتدال و توسعه رایزنی با طیف‌های مختلف اصولگرا، اعتدالگرایان و اصلاح‌طلب آغاز کرده و با افراد مختلف و کسانی که امکان رأی‌آوری دارند، شروع کرده است.

درون حزب اعتدال و توسعه افرادی داریم که در قامت یک رئیس جمهور هستند

وی در واکنش به اینکه روز گذشته اسامی احتمالی داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد، آیا حزب اعتدال و توسعه با افرادی نظیر محسن هاشمی، جهانگیری، عارف و ... رایزنی کرده است؟ وا ینکه امکان دارد یکی از اعضای حزب نظیر واعظی و یا نوبخت داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شود؟ خاطرنشان کرد: در حزب اعتدال و توسعه نیروهای توانمندی داریم که با آنها هم صحبت شده و قرار شده بر روی این موضوع فکر کنند و براساس آن نگرانی که در بحث صلاحیت‌ها، رأی‌آوری، امکانات و شرایط وجود دارد، فرد سنجیده شود، سپس اعلام شود. درون حزب اعتدال و توسعه افرادی داریم که در قامت یک رئیس جمهور هستند و از آنها خواستیم که خودشان را آماده کنند. البته با افراد خارج از حزب که با اعتدال‌گری همسو هستند، صحبت شده اما به دلیل اینکه هنوز به نتیجه نرسیدیم، فعلاً اسامی اعلام نمی‌شود.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1911890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =