قاب های ماندگار از افتتاحیه پارلمان دوازدهم؛ از ۱۲ توصیه کلیدی رهبری به منتخبان جدید تا ریاست سنی یک «نماینده مستقل»

مجلس دوازدهم امروز درحالی آغاز به کار کرد که فضای سیاسی کشور تحت تاثیر درگذشت شهادت‌گونه رئیس جمهور و همراهانش بوده و رقابت‌ها بر سر صندلی کرسی ریاست مجلس بالا گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ساعت ۸ و ۲۰ دقیقه صبح امروز (۷ خرداد ماه) زنگ آغاز به کار مجلس دوازدهم به صدا درآمد تا مراسم افتتاحیه پارلمان جدید، در روزی که شهید ابراهیم رئیسی، «غایب بزرگ» این مراسم بود برگزار شود.

تکلیف ۲۹۰ کرسی پارلمان دوازدهم طی دو مرحله در تاریخ‌های ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ و ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ مشخص و بنابر گفته وزارت کشور با ۴۱ درصد مشارکت مردم در پای صندوق‌های آرا، رکورد مشارکت حداقلی زده شد.

جای خالی رئیسی در مجلس /ناطق نوری با سیدحسن آقا آمد، مخبر با سرلشکر باقری

اما افتتاحیه مجلس دوازدهم درحالی به مثابه ادوار گذشته در موعد مقرر شده، برگزار شد که حال و هوای سیاست کشور همچنان تحت تاثیر شهادت رئیس جمهوری از یک سو و برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم از سوی دیگر قرار داد. تحت تاثیر همین فضا لباس مشکی هنوز بر تن برخی مهمانان مراسم افتتاحیه بود و از سوی دیگر دوربین عکاسان و نگاه خبرنگاران بر روی چهره هایی زوم شده بود که این روزها نامشان به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری مطرح است؛ از قالیباف اصلی ترین کاندیدای احتمالی این انتخابات تا مخبر، لاریجانی و ...

سرپرست ریاست جمهوری و رئیس قوه قضائیه، دولتمردان سیزدهم، علی لاریجانی، علی اکبر ناطق‌نوری، حدادعادل، سیدحسن خمینی، سردار قاآنی، سرلشکر باقری، فرماندهان کل ارتش و سپاه، سردار رادان، آیت الله جنتی، و جمعی دیگر از مقامات کشور و لشکری در این مراسم حضور پیدا کرده بودند.

ورود سید حسن خمینی به همراه علی اکبر ناطق نوری، مخبر در کنار سرلشکر باقری و البته حدادعادل و لاریجانی از جمله تصاویر ثبت شده از زمان ورود مهمان به صحن مجلس بود.

همچنین جایگاه ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان دو شهید سانحه سقوط بالگرد به قاب عکس هایی از آنها مزین شده بود.

قاب های ماندگار از افتتاحیه پارلمان دوازدهم؛ همه آمده بودند به جز «یک نفر»

قاب های ماندگار از افتتاحیه پارلمان دوازدهم؛ همه آمده بودند به جز «یک نفر»

یک «نماینده مستقل» زنگ آغاز مجلس را به صدا در آورد

در ابتدای جلسه، مهدی عبدالملکی، معاون قوانین مجلس شورای اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و در مورد شیوه کار هیئت رئیسه سنی مجلس دوازدهم توضیحاتی ارائه داد. براساس گفته او، علاءالدین بروجردی به عنوان رئیس سنی، حسینعلی شهریاری به عنوان نایب رئیس سنی، عبدالحسین همتی سراپرده به عنوان دبیر اول و عباس قدرتی زورم به عنوان دبیر دوم هیأت رئیسه سنی مجلس انتخاب شدند.

سپس علاءالدین بروجردی به عنوان رئیس سنی مجلس دوازدهم ریاست این جلسه را بر عهده گرفت و مجلس با حضور هیأت رئیسه سنی در جایگاه آغاز به کار کرد.

بعد از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، علیرضا شریفی، معاون اجرایی مجلس با دعوت رئیس سنی هم با حضور در پشت تریبون مجلس، خطاب به هیأت رئیسه سنی، منتخبان مجلس، مهمانان این مراسم، گفت: «به استحضار می رساند حوزه اداری و اجرایی مجلس شورای اسلامی با بهره‌مندی از تجربه گرانقدر یازده دوره پیشین، نسبت به اتخاذ تمهیدات شایسته و بایسته به منظور آغاز به کار مجلس دوازدهم اقدام کرده که در این فرصت کوتاه نمای مختصری از اقدامات را خدمت عزیزان بیان می کنم.»

وی ادامه داد: «مدیریت دانش و توانایی به منظور دسترسی به تجربه ها و آموزه های آزموده شده در ادوار گذشته که با بهره گیری از ابزار و شیوه های نوین صورت گرفته با قابلیت های جدید در راستای کارآمدسازی، شفاف سازی، هوشمندسازی و مردمی سازی در دسترس نمایندگان محترم قرار داشته است. برگزاری نشست های آشنایی منتخبین با فرایندهای قانونگذاری و نظارت با حضور فعال و مشتاقانه ایشان، افزون بر اینکه با تعاملات برقرار شده، موضوعات متنوع اداری این عزیزان نیز قبل از شروع افتتاحیه تسهیل شد.»

قاب های ماندگار از افتتاحیه پارلمان دوازدهم؛ همه آمده بودند به جز «یک نفر»

۱۲ توصیه مهم رهبر انقلاب به بهارستانی‌ها

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی پیام رهبر انقلاب به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را قرائت کرد. در بخشی از پیام رهبر انقلاب به منتخبان جدید مجلس دوازدهم آمده است: «نکته‌ای که همواره بر آن تأکید میکنم آن است که مجلس باید آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده‌ همّت ها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. در خود مجلس نیز مسابقات بی‌فایده‌ی رسانه‌ای و مجادلات مضرّ سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیّت را به خود مصروف نسازد؛ وگرنه ظرفیّت ارزشمند حضور نمایندگان در این جایگاه والا ضایع خواهد شد و این خسارت بزرگی است.»

همچنین در این پیام آمده است: «نکته‌ دیگر درباره‌ی سوگند نمایندگی است. این سوگند، نمایشی و تشریفاتی نیست؛ سوگندی حقیقی و مسئولیّت‌زا است که در دنیا و آخرت گریبان‌گیر خواهد بود. نمایندگان محترم، ناگزیر باید در همه‌ی مدّت نمایندگی، بندبندِ این سوگند شرعی را در پیش چشم داشته باشند و پایبندی به آن را معیار قضاوت درباره‌ی عملکرد خویش بدانند.»

سوگند نمایندگان بر حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم

آیین افتتاح مجلس دوازدهم با ادای سوگند نمایندگان ادامه پیدا کرد. پارلمان نشینان مجلس دوازدهم، طبق اصل ۶۷ قانون اساسی متن سوگند نمایندگی را قرائت کردند. آنها سوگند یاد کردند که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشند.

قاب های ماندگار از افتتاحیه پارلمان دوازدهم؛ همه آمده بودند به جز «یک نفر»

اولین نطق از تریبون ریاست مجلس دوازدهم

اما در ادامه مراسم افتتاحیه علاءالدین بروجردی، رئیس سنی مجلس در نطق خود در آیین افتتاحیه مجلس دوازدهم، تاکید کرد: « مجلس دوازدهم در شرایطی کار خود را آغاز می‌کند که ملت ایران در سوگ و غم از دست دادن رئیس جمهور پرتلاش و امین و وزیر خارجه، امام جمعه محبوب تبریز و استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و دیگر همراهان هستند؛ هرگز متصور نبودیم که این اجلاس بدون حضور رئیس جمهور شهید برگزار شود.»

وی همچنین با بیان اینکه آن چه موجب تسلی خاطر است، وجود مبارک رهبری حضرت آیت الله خامنه ای است که در همان ساعت نخست ضایعه غمبار به مردم ایران اطمینان داد که خللی در امور کشور وارد نمی‌شود و مجلس دوازدهم در مسیر حرکت به سمت قله پیشرفت رفته آن هم در شرایطی که منطقه در مسیر تحولات حساس قرار دارد و ما وظیفه خطیر داریم، گفت: «کشور ما در عرصه اقتدار ملی فراتر از سند چشم انداز قرار دارد اما در برخی عرصه‌ها به ویژه اقتصادی کشور دچار کاستی و نارسایی است.»

سخنرانی وزیر کشور و ارائه گزارشی درباره نحوه برگزاری انتخابات این دوره مجلس، بخش دیگری از مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم بود. احمد وحیدی در این مراسم گفت: «برگ درخشان دیگری از برگزاری انتخابات آزاد، امن، سالم و توأم با رقابت بر اساس ۴ مؤلفه راهبردی رقابت، سلامت، امنیت و مشارکت در دوره اخیر رقم خورد، در این طراحی و ارتقای سامانه‌های دقیق برای برگزاری انتخابات علاوه بر تحقق دولت الکترونیک در حوزه انتخابات شکل جدیدی از هماهنگی نظام‌مند کارآمد و اثربخش میان سطوح مختلف کشور را به نمایش گذاشتند. علاوه بر این به کارگیری سامانه‌های هوشمند الکترونیکی ضامن سلامت و صحت انتخابات و اطمینان بخش برای ملت ایران در عرصه انتخابات بود.»

مخبر از رئیسی روایت کرد

آخرین سخنران مراسم افتتاحیه، محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری بود. او در بخشی از سخنان خود به حادثه تلخ سقوط بالگرد حامل رئیس جمهوری اشاره و بیان کرد: «در همین چند روز که اتفاقات را پشت سر گذاشتیم و در اصل کلیدی‌ترین مهره اداره کشور را از دست دادیم به رغم این‌که تمام کشور مراسم تشییع پیکر پاک این عزیزان را برگزار می‌کرد مجلس خبرگان سروقت کار خود را شروع کرد. مجلس شورای اسلامی نیز به وقت فعالیت خود را آغاز کرد. همان مطلبی که رهبری در لحظه اول فرمودند که کارهای اداری کشور نباید با هیچ خللی مواجه شود و هیچ برنامه‌ای نباید به تاخیر بیفتد، همانطور شد.»

وی در ادامه گفت: «بنده از نزدیک با شهیدان مواجه بودم؛ این شهیدان یکسری ویژگی‌های شخصی داشتند که این محبوبیت کنونی آنها نمی‌تواند جدا از این ویژگی‌ها باشد. بنده در این جریانات اخیر حس کردم که هیچ عمل صالحی بالاتر از خدمت به مردم و تبعیت از رهبری نیست. گاهی شهید رئیسی از برخی مسائل ناراحت می‌شدند و می‌خواستند حرفی بزنند و یا عملی انجام دهند اما به بنده می‌گفتند اگر این کار را انجام دهم دل آقا ناراحت می‌شود با این جمله خودش آرامش می‌یافت و این کار را نمی‌کرد. ریشه این رفتار خدامحوری و اخلاصی بود که ایشان داشت.»

از گریه دولتی ها تا پخش دعوت‌نامه توسط محمود نبویان

ثبت تصاویری از چهره خندان محمدباقر قالیباف و مجتبی ذوالنوری دو مدعی اصلی کسب کرسی ریاست مجلس دوازدهم در صحن علنی از جمله حواشی این مراسم بود. اما در ادامه مراسم افتتاحیه مجلس، کلیپی از ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید ایران منتشر شد که باعث گریه و متأثر شدن محمد مخبر و دولتمردان سیزدهم شد.

از دیگر حواشی مهم این مراسم، انتشار عکسی از محمود نبویان، منتخب تهران در مجلس هنگام پخش دعوت‌نامه بود. نبویان که یکی از گزینه‌های نائب رئیسی مجلس دوازدهم است، امروز در مراسم افتتاحیه این مجلس، برگه‌هایی شبیه به دعوتنامه میان نمایندگان مجلس پخش می‌کرد که با توجه به جلسات و رایزنی‌های روزهای اخیر و مشخصا امروز درباره انتخابات هیات‌رئیسه مجلس به نظر می‌رسد، این دعوتنامه‌ها معطوف به این موضوع باشد.

قاب های ماندگار از افتتاحیه پارلمان دوازدهم؛ همه آمده بودند به جز «یک نفر»

یک قاب عکس ویژه؛ همه رؤسای ادوار مجلس به جز دو نفر

در مراسم افتتاحیه امروز همانقدر که غیبت رئیس جمهوری فقید به چشم آمد، تصویر به ثبت رسید از ۴ رئیس مجلس پیشین مجلس یعنی ناطق نوری، حدادعادل، لاریجانی و قالیباف نیز از جمله تصاویر وایرال شده این مراسم بود. خوش و بش لاریجانی و قالیباف از یک سو و گپ و گفت حدادعادل و ناطق نوری نیز شکار دوربین عکاسان شد.

مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و مهدی کروبی نیز دو رئیس مجلس پیشین مجلس بوده اند که یکی دار فانی را وداع گفته و در این مراسم نبود و دیگری بعد از حوادث سال ۸۸ در حصر خانگی به سر می برد.

قاب های ماندگار از افتتاحیه پارلمان دوازدهم؛ همه آمده بودند به جز «یک نفر»

شعب ۱۵ گانه مجلس دوازدهم تشکیل شد

در انتهای مراسم، شعب پانزده‌گانه مجلس دوازدهم برای بررسی اعتبارنامه منتخبان این مجلس به قید قرعه مشخص و از تریبون مجلس قرائت شدند. این شعبات وظیفه بررسی اعتبارنامه منتخبان جدید مجلس را بر عهده دارند. هر شعبه دارای یک رئیس، ۲ نایب رئیس، یک سخنگو و ۲ دبیر خواهد بود و ‌به طور میانگین ۱۸ عضو خواهد داشت.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، هر یک از شعب برای تمام دوره نمایندگی رسمیت دارند و وظیفه و اختیارات آنها رسیدگی به اعتبارنامه‌ها، تعیین اعضای کمیسیون تحقیق، تعیین اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی و بررسی و تشخیص صلاحیت نامزدهای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس است.

با پایان مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم، منتخبان برای تجدید بیعت با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی، صحن مجلس را ترک کرده و راهی مرقد امام راحل (ره) شدند اما همانگونه که بروجردی پیش از به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه علنی تاکید کرد، جلسه شعب بررسی اعتبارنامه ها از ساعت ۱۴ امروز برگزار و بررسی ها کلید خواهد خورد.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1912095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =