پاسخ هند به اژدهای نیرومند پاکستان/ جنگنده بومی هند، برتری هوایی منطقه را به دست می‌گیرد؟

اگرچه پاکستان به زودی صاحب ۱۴ جنگنده چندمنظوره چنگدو جی-۱۰ با نام مستعار «اژدهای نیرومند» خواهد شد؛ اما هند از این رقابت عقب نمانده و در حال توسعه جنگنده‌ای به نام تجاس Mk ll است. ویژگی‌های خاص این جنگنده در ظرفیت محموله و سیستم‌های تسلیحاتی، آن را به‌ رقیبی قدرتمند برای پاکستان و دیگر نیروهای هوایی منطقه تبدیل می‌کند.

تینا مزدکی: گزارش‌ها حاکی از آن است که پاکستان به ۱۴ جنگنده چندمنظوره چنگدو جی-۱۰ (Chengdu J-۱۰) که بانام مستعار اژدهای نیرومند یا ویگرس درگان (Vigorous Dragon) شناخته می‌شود، چشم دوخته است. این اقدام پس از دستیابی هند به جت جنگنده رافال انجام شد که باهدف دستیابی به برابری در منطقه برنامه‌ریزی شده بود. درحالی‌که نیروی هوایی پاکستان چنگدو جی-۱۰ را قابل‌مقایسه و حتی برتر از رافال می‌داند، کارشناسان دفاعی هند استدلال می‌کنند که جنگنده (Tejas Mk ll) تجاس Mk ll نه‌تنها قابلیت‌های چنگدو جی-۱۰ و جنگنده F۱۶ و block ۵۲، بلکه ویژگی‌هایی فراتر از آن‌ها را خواهد داشت.

کارشناسان هند می‌گویند جت جنگنده تجاس Mk ll که قرار است تا سال ۲۰۲۸-۲۹ وارد تولید شود، ظرفیت حمل بار تا ۶۵۰۰ کیلوگرم (بیش از ۱۴هزار پوند) دارد که کمی کمتر از حداکثر بار چنگدو جی-۱۰ است. از طرفی تجاس Mk ll با ظرفیت سوخت داخلی بیش از ۳۴۰۰ کیلوگرم، می‌تواند سلاح‌های بیشتری را در بردهای طولانی‌تر حمل کند و تطبیق‌پذیری عملیاتی را افزایش دهد. این ویژگی‌ها تضمین می‌کند که تجاس Mk ll می‌تواند مأموریت‌های گسترده‌ای را بدون به خطر انداختن کارایی رزمی خود انجام دهد.

این در حالی است که چنگدو جی-۱۰ دارای ظرفیت حداکثر بار خارجی ۶۶۰۰ کیلوگرمی در ۱۱ نقطه سخت است که به آن امکان می‌دهد تا محموله قابل‌توجهی را شامل ۵۶۰۰ کیلوگرم موشک، بمب، مخزن بمب و غلاف‌های اویونیک حمل کنند. این قابلیت، چنگدو جی-۱۰ را به‌عنوان جنگنده چندمنظوره مهیبی که قادر به انجام مانورهای مختلف از برتری هوایی تا حمله زمینی است، معرفی می‌کند.

پاسخ هند به اژدهای قدرتمند پاکستان/ رقیب جنگنده‌های منطقه از هند بر می‌خیزد؟

چنگدو جی-۱۰ مجهز به سیستم‌های راداری و اویونیک پیشرفته است که برای ارائه قابلیت‌های رزمی قوی طراحی شده است. بااین‌حال، تجاس Mk ll نیز احتمالاً دارای سیستم راداری ارتقایافته Uttam AESA باشد که انتظار می‌رود از قابلیت‌های رادار چنگدو جی-۱۰ پیشی بگیرد. رادار Uttam AESA قابلیت‌های ردیابی، هدف‌گیری و جنگ الکترونیکی عالی را ارائه و آگاهی موقعیتی و آمادگی رزمی تجاس Mk ll را افزایش می‌دهد. این سیستم راداری پیشرفته، همراه با مجموعه پیشرفته هواپیمای اویونیک این جت، باعث می‌شود که تجاس Mk ll دشمنی قدرتمند در نبردهای هوایی مدرن باشد.

یکی از جنبه‌های حیاتی توانایی هر جت جنگنده، تسلیحات آن است. چنگدو جی-۱۰ به مجموعه‌ای از موشک‌های ساخت چین، ازجمله موشک‌های هوا به هوای PL-۱۵E و PL-۱۲ مجهز است. اگرچه این تسلیحات مؤثر تلقی می‌شوند اما ازنظر برد و قابلیت هدف‌گیری در مقایسه با برخی از همتایان غربی دارای محدودیت‌ است.از سوی دیگر، تجاس Mkll قرار است دارای محموله تسلیحاتی متنوع و پیشرفته ازجمله موشک‌های Astra Mk ll و Mki ll به همراه ASRAAM (موشک پیشرفته هوا به هوای کوتاه‌برد) باشد. انتظار می‌رود این موشک‌ها برد، دقت و قابلیت اطمینان بالاتری نسبت به PL-۱۵E و PL-۱۲ داشته باشند.

جنگنده‌های Astra Mk ll و MkI ll، قابلیت‌های رزمی خارج از برد بصری (BVR) lAF را افزایش می‌دهند و به تجاس Mk ll برتری قابل‌توجهی در درگیری‌های هوایی می‌دهند. اینکه پیش‌بینی می‌شود تجاس Mk ll تا سال ۲۰۲۸-۲۹ به تولید می‌رسد، آن را به‌عنوان جایگزینی قدرتمند برای ناوگان قدیمی هند قرار می‌دهد که در حال حاضر باقابلیت‌های J-۱۰CE و F۱۶ Block مطابقت دارند.

پاسخ هند به اژدهای قدرتمند پاکستان/ رقیب جنگنده‌های منطقه از هند بر می‌خیزد؟

توانایی تجاس Mk ll برای حمل سوخت بیشتر به آن اجازه می‌دهد تا در فواصل بیشتر بدون نیاز به مخازن سوخت خارجی عمل کند و درنتیجه نقاط سخت را برای سلاح‌ها یا تجهیزات اضافی آزاد کند. این برد گسترده به‌ویژه برای مأموریت‌هایی که نیاز به استقامت طولانی یا نفوذ عمیق به قلمرو دشمن‌دارند، سودمند است و دامنه راهبردی نیروی هوایی ارتش را افزایش می‌دهد.

تجاس Mk ll با آینده‌نگری طراحی شده و فناوری‌های پیشرفته‌ای را در خود جای داده است که برای سال‌های آینده به کار خواهند آمد. طراحی ماژولار آن امکان ارتقاء آسان و ادغام فناوری‌های جدید را به‌محض در دسترس بودن آن‌ها فراهم می‌کند. این ویژگی تضمین می‌کند که تجاس Mk ll در آینده نیز در لبه برتر فناوری هوانوردی جنگی باقی خواهد ماند و پلت فرمی را برای نیروی هوایی ارتش هند فراهم می‌کند که بتواند با تهدیدات در حال تحول و الزامات مأموریت‌ها سازگار شود.

تجاس Mk ll یک گام مهم برای تولید دفاعی بومی هند است. درحالی‌که خرید J-۱۰CE پاکستان نیروی هوایی این کشور را تقویت می‌کند، پیشرفت‌های تجاس Mk ll ازجمله ظرفیت محموله و سیستم‌های تسلیحاتی، آن را به‌عنوان یک رقیب قوی در نیروی هوایی منطقه‌ای در حال پیشرفت قرار می‌دهد.

منبع: idrw

۳۲۳۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1913019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 17
  • شهرام IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    جالب اینجاست که روسیه و چین به همه دنیا حتی کشورهای همسایه سلاح های پیشرفته میدن؛ ولی به ما نمیدن!!
    • کوروش IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      40 78
      موافقم چون خریدار تسلیحات ما هستن
    • جاسم IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      26 82
      ایران توان خودرا برای موشک‌ها و پهپاد گذاشته،که موفق هم بوده ونیازی به این کشورها نداره ، اونها هستن که دارن با خواهش ازما تسلیحات میخرند🌺🍀🌼
    • افشین IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      15 50
      کاملا غلط فرمودید. ما در زمانیکه نیاز به خرید داشتیم از این کشورها هم سلاح و هم فناوری گرفتیم . البته بیاد دارید که همه اینها در شرایط سخت تحریمی و کارشکنی‌های دوستان غربی شما و مخصوصا آمریکا و اسراییل در کنار اعراب مرتجع منطقه بوده. نمونه آن را بعد از جنگ میشه به است ۲۰۰ .تانک تی ۷۲و نفربر پی ام ۲ و ایضا چندین مدل موشک ضد زره و سلاح سبک و جنگنده میک ۲۹و سوخو۲۴و۲۵ و بالگردهای میل ۱۷نطامی و غیر نظامی و چندین مدل رادار دور برد و اس۳۰۰و......‌‌.‌...نام برد. احتمالا شما و دوستان دچار آلزایمر زودرس شده آید. اما در زمان حال ما فروشنده هستیم و در برخی موارد فقط خریدار که از این خریدهای میشه به تسلیحات هوایی اشاره کرد که با تحویل جنگنده رزمی و آموزشی مادون صوت یاک۱۳۰ شروع شده و در آینده نچندان دور با نمونه رزمی سوخو ۳۵ و بالگرد میل ۲۸ ادامه خواهد داشت. البته این را در نظر داشته باشید که هر معامله ای دو طرف دارد و خریدار باید بهای مالای خریداری شده را تامین کند. در ادامه بشما عرض کنم که تجهیزات جنگ الکترونیک از جمله سامانه کراسخو ۴و افتوبازا که از بهترین تجهیزات جنگال هستند هم خریداری شده.
    • در جواب کوروش IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      69 5
      آره، روسیه از ما جنگنده و بالگرد میخره، ، روسیه چون در حال جنگه پهپاد به دلیل ارزان و مؤثر بودن و موشک به دلیل خالی شدن انبار موشکی از ما میگیره... روسیه فقط و فقط بخاطر اینکه در حال جنگه خریدار تسلیحات ماست، ولی ما چندین ساله سوخوی ۳۵ سفارش دادیم و هر سال میگیم فروردین دریافت میکنیم ولی خبری نیست، روسیه و آمریکا و انگلیس هيچوقت دوست ما نمیشن.
    • محمد جواد IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      42 3
      روسیه فقط بفکر خودشه ،هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیره
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      18 4
      همین موشک پهپادی که ساخته شده فناوریش از کجا گرفته شده ؟
  • مسیح IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    58 30
    ما باید مثل صنایع پهباد و موشکی در ساخت هواپیمای جنگی تلاش کنیم. یا علی
    • BR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      45 10
      جنگنده خیلی پیچیده تر و هزینه بر تر از موشک است و برای اینکار اول باید به رفع تحریم برای ابر ثروتمند شدن مثل هند رضایت بدید
    • افشین IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      8 31
      در اینکه تولید جنگنده ماری بسیار سخت هست شکی نیست اما با توجه به تولید جنگنده های صاعقه و کوثر و یاسین قدم‌های اولیه برداشته شده که همه این تلاشها بومی و در شرایط تحریمی سخت بوده ولی این ابر ثروتمند بودن هند را حتما بعنوان جک فرمودید؟؟ کشوری که درصد بالایی از مردمش در فقر مطلق زندگی میکنند و در کنار خیابان و زاغه ها زندگی میکنند چجوری ابر ثروتمندی هست؟؟ توصیه میکنم اگر پولی نصیبتان شد حتما سفری به هندوستان داشته باشید و ببینید وضعیت چگونه هست. ضمنا همین جنگنده تحاس را بررسی کنید و ببینید چند درصدش بومی هست و چند درصد سامانه های آن از جمله موتور ساخت دیگر کشورها.
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      28 4
      و البته که ما دچار فراموشی شدیم که روسیه برا ساخت نیروگاه بوشهر با هزار شرط و طی سی سال و هزینه 11 برابر واقعی اون رو تکمیل کرد وسهم خزر سهم ما 13 درصد تعیین شده. در مورد سوخو 35 عرض کنم تا از رده خارج نشده به ايران نمیده تا حالا 10 تا فروردین اومد و رفت خبری نشد. ولی پول اونا رو 15 سال قبل گرفته.
    • ارمان IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      6 4
      تو دیکه کی هستی به هند که چهارمین قدرت دنیاست میگی فقیر ،،فقیرها رو که تا کمر در سطل زباله ها دست وپا میزنند نمی بینی، حتی هواپیمای ساخته شده اند رو میگی ساخت کشورهای دیگه ... اندکی تفکر لازم است وتحقیق از کل دنیا
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    51 20
    از نظر بنده هند در رقابت با پاکستان برتری زیادی دارد هند از هر لحاظ که حساب کنی قدرتش از پاکستان کرده خیلی قویتر است پاکستان هر طوری که شده میخاد از هند پیشینی. بگیرد که خوشبختانه کشور هند نمیزارش ..
    • افشین IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      25 30
      اولا این دو کشور چندان تفاوتی با هم ندارند و فقط هند جمعیت بیشتری دارد. اما منظور شما را از خوشبختانه نمی‌فهمم. انشالله براه درست هدایت شوید .
    • خیرالله IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      10 3
      برادرهای عزیزی که از ثروت حرف مزنید اگه کشور ثروت داره تازمانی ه به دست مردم فقیر نرسه چه فرقی با هند دار ه که د ارید مقایسه میکنید بله قدرتمند بودند خوبه اما بشرطی که چراغی که برای خونه واجب هست برای مسجد حرام است حرام!!!!!!!!!
    • امیر IR ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      3 4
      افشین تو بهتره بری تو رسانه کارشناس بشی
  • رضا IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    23 24
    اصلأ به ما چه ربطی داره
    • افشین IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      16 10
      موارد میلیتاری در دنیا برای علاقمندان این عرصه منتشر می‌شود و شما مجبور به خواندن این مطالب نیستی. خیلی‌ها دنبال داشتن اطلاعات عمومی بیشتر در موارد خاص هستند. شما نیستی نخون.
    • بنده خدا IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      14 15
      سلام علیکم مخاطب من برادر افشین هستند . برادر افشین لطفاً در نظر دهی احترام متقابل را رعایت کنید . قران می‌فرماید به بت ها توهین نکنید تا به خدای شما توهین نکنند . این برادر گرامی که کم احترامی نکردند . وقتی توهین به بت مجاز نیست پس توهین به یک انسان مومن و مسلمان که مثل برادر ما هستند هیچ جایز نخواهد بود . البته بنده میدانم که شما به طور تا خواسته این کار را کردید . پس لطفاً از این به بعد در انتخاب جملات و کلمات دقت کافی داشته باشید. و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      2 1
      کاربر بنده خدا کجا قرآن این آیه ای که گفتید هست؟ چرا از پیش خودتون تحریف و تقطیع راه می اندازید
  • وحید IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    41 10
    جنگ حماقت است
    • افشین IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      21 4
      هیچکس از جنگ خوشش نمیاد و دنبالش هم نیست برخی مواقع ملتها مجبورند برای دفاع از خاک یا اقتدار و یا دیگر حقوق خود خواسته یا ناخواسته جنگ کنند. حماقت اصلی گذشتن از حقوق یک ملت بخاطر ترس از جنگ هست. ضمنا داشتن تجهیزات پیشرفته برای نجنگیدن هست نه جنگیدن. بهش میگن قدرت بازدارندگی.
  • BR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    31 10
    جالبه هند در اقتصاد به رتبه پنج جهان رسیده سیصد میلیون نفر در ده سال گذشته اومدن بالای خط فقر داره چین میشه صنعتی و قدرتمند در مسائل نظامی بدون تحریم به آمریکا هم باج نمیده ولی تحریم هم نیست درست مثل چین ، می‌دونی چرا ؟! چون هند و چین و پاکستان دنبال جنگ نیستن
    • افشین IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      18 33
      اولا مردم هند از فقیرترین مردم دنیا هستند و اصلا قابل مقایسه با چین نیست. دوما چین و هند و پاکستان همیشه با هم درگیر هستند و جنگهای نیم بند هم داشتن و سوما هیچ کشوری تا مجبور نباشه جنگ نمیکنه. البته همین کشورها در خرید و ساخت تجهیزات نظامی هیچ وقت کم نزاشتن و با وجود کمبودهایی مثل بهداشت عمومی بیشترین بودجه نظامی رو دارن. این کشفیات کاذب رو از چه منابعی استخراج میکنید و چه نیتی دارید خدا عالمه ولی در کل برداشت غلطی هست.
  • US ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    41 6
    هندی ها در فیلم هاشون یک اسلحه دارند هم پرواز می‌کنه وهم خودش گلوله تولید می‌کنه از اول فیلم تا آخرش تمام هم نمیشه حالا فکر کنید جنگنده هاشون چکار میکنند
  • حمید IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    30 9
    هند ،ترکیه، پاکستان و ... دربهترین حالت ۲۰ سال دیگه شاید بتونن چیزی در حده اف ۴ یا ۵ رو کامل بسازن پیشرفته ترین پهبادها مثل ام کیو ۹ هم حتی در اندازه یه هواپیمای ملخیه ۴ نفره هم نمیشه هنوزم هیچ چیزی درجنگ مهمتر از جنگنده نیست تو میدان جنگ که نمیشه موشک استفاده کرد
    • بنده خدا IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      17 11
      سلام علیکم برادر حمید درسته هیچ سلاحی جای سلاح دیگر را نمیگیرد اما باید توجه داشت که ما در حال حاظر توان تولید انبوه جنگنده نداریم در ضمن طبق شرایط خاورمیانه موشک برای ما بهتر است چون ما دو دشمن اصلی داریم آمریکا و اسرائیل. در مقابل آمریکا ما نمی‌توانیم به این زودی به برتری هوایی برسیم و در جنگ هوایی برتری نداشتن یعنی هیچ یعنی ما هر چه تولید جنگنده کنیم همه کشک است . در مقابل اسرائیل هم ما اگر بخواهیم به اسرائیل حمله هوایی کنیم به دلیل فاصله زیاد مجبور به سوخت گیری هوایی خواهیم بود که در یک جنگ گسترده اصلا به صرفه نیست و ممکن هم نیست . پس موشک در شرایط فعلی برای ما بهتر است . در مقابل دشمنان دیگر هم که خب آنها دشمنان فرعی هستند و و نسبتا ضعیف تر از ما . پس در مقابل دشمنان کوچک میتوان از پهباد هم استفاده کرد . البته این به این معنا نیست که به جنگنده نیازی نیست بلکه به جنگنده هم نیاز هست اما در مقیاس کمتر . و ما هم به قدر نیاز جنگنده داریم
    • علی IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      7 1
      درود بر شما و مخاطب من بنده خدا هیچ ایرانی از ضعیف بودن کشورش در مقابل دشمنان خوشحال نمیشه در حمله وعده صادق شاهد خوشحالی چندین گروه در کشورمان بودیم ولی متأسفانه باید این رو قبول کنیم که در حال حاضر بخاطر نامردی کشورهای به ظاهر دوست صدمات زیادی خوردیم مثل اس300که آخر مجبور به شکایت شدیم .ای کاش میشد ما هم روابط خارجی خودمون رو بر اساس منفعت کشور و مردم ایران تعیین کنیم .حق یارتون
  • ناشناس BR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    25 6
    هند و پاکستان هر چقدر هم که تلاش کنن جنگنده بسازند و هر چقدر هم تلاش کنن جنگنده پیشرفته بسازند آخرش کارهمه جنگنده هاشون در برابر یه F15 یا f18 تمومه. حتی نمیتونن در برابر یه f16 عرض اندام کنن چه برسه به سلطان f22 رپتور که با یه موشک لیزری همه شونو زغال میکنه. البته از قدیم گفتن کاچی بهتر از هیچی
    • سیامک IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      2 2
      سلطان اف ۲۲ را خوب اومدی 😄😄😄😄
  • واقع بین IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    14 9
    یه افشین نامی هست که جالبه زیر کامنت هرکی که نقدی به هند یا سیاست های دفاعی ایران داشته یقه پاره کرده در جواب افشین باید بگم که هر کشوری باید مطابق با دشمن سنتی و قدیمی خودش در منطقه خودش رو ارتقا بده که دشمن ما اسرائیل و بعدش امریکا هستن حالا ما از آمریکا چشم پوشی میکنیم چون در تمام زمینه ها از ما بسیار جلوتر است نه تنها ما از تمام دنیا ولی همون اسرائیل هم الان یه نقطه قوت داره که مت هیچ رقیبی براش نداریم و اون هواپیمای رادارگریز و فوق پیشرفته اف ۳۵ هستش نه تنها سامانه های پدافندی ما و حتی هواپیماهای شکاری( اف ۱۴ ) ما که در زمان جنگ ایران عراق تونستن اسمان رو به قلمرو بی رقیب ایران بدل کنند توانایی مقابله با این جنگنده رو ندارن زیرا فناوریشون حداقل ۴۰ سال قدیمی تر هستش و اینکه الان ما باید به فکر جنگنده نسل پنجم باشیم از واجبات هستش با توجه به اف ۳۵ های اسرائیل پس لطفا اقا افشین الکی ادای عالم هارو درنیار و زیادم حرص و جوش نخور واقع بین باش
    • علیرضا IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      2 12
      شماهم زیاد از اف سی وپنج نترس زور اف سی وپنجم دیدم زیاد حرص نخور پیر میشی اقای ایکس اگرگ..
  • ح.هاشمی IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    13 2
    ما فروشنده تسلیحاتیم..ما آلزایمر های زودرس یادمون میره همش باید بزرگواران یاد آوری کنن. کدوم کشور از ایران تسلیحات میخره؟؟سوریه و عراق رو فاکتور کن که رایگانه. روسیه هم دنیا تحریمش کرد توی اوکراین اومد شاهد از ما گرفت
    • محمد IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      15 3
      افشین بیا نظر بده از بس بیکاری
  • بلاش IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    12 1
    هند و پاکستان به خاطر اختلافات شون بر سر منطقه " جامو و کشمیر " تاکنون سه بار با هم جنگیدن ، سه جنگ خونین و شدید که البته به خاطر قدرت نظامی قویتر هند ، تو همه این جنگها هند پیروز شده و پاکستان شکست خورده و عقب نشینی کرده و تو هر جنگ مقداری از مناطق خودش رو از دست داده جنگ اتفاق بد و ناخوشایند و مخربی هست و امیدوار باشیم‌‌گه هیچگاه در هیچ نقطه ای از جهان اتفاق نیفتد
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    10 1
    توجه .هندوستان و پاکستان جنگنده بومی دارند؟
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    3 2
    یعنی میشه ی روزی بیاد که هیچ کجای دنیا هیچ کشوری پولش پای تجهیزات جنگی هدر نده همه در صلح و ارامش در کنار هم زندگی کنن دیگه سلاح معنی نداشته باشه و این هزینه های هنگفت در خدمت رفاه و اسایش ملتها خرج بشه روزی که دیگه لغت جنگ معنی نده
  • حمید .علی همدانی IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    2 2
    جنگنده ها دیءر جای خود د را عملا به پهبادها سپورده است و همه میدانند که خیلی کارایی فیزیو لوژیکی و مانوری در برابر هجوم ناگهانی چندین پهباد به طرف جنگنده و جنگنده کاملا فِج میشود . فرز کنید بیست قایق تند رو ناگهان به سوی یک ناو حمله مگسی شکل کنند چه اتفآقی روخ میدهد . جنگها و سیستم های نظامی تسلیحاتی را ایران بصورت کامل میتواند عوض کند . ..حمله به اچ ۳ یکی از بزرگترین افتخارات ما است .
  • میثم US ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    4 2
    ما میتونیم بسازیم فقط سفارش بدن بخش خصوصی دانش بنیان ها بچه های خوب حوزه فناوری رو جمع کنن دور هم با بوجه خوب ۲
  • غلام IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    2 2
    چون آریایی ها از هند آمدند از هند دفاع میکنید
  • Air force IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    2 0
    هند باید قویتر بشه . از زمانی که پاکستان اف ۱۶ خریداری کرده بدنبال سلطه خود در منطقه هست. پاکستان در جنگ کشمیر براحتی از بس نیروی هوایی هند براومده و ارتش هندو هیچ حرفی برای گفتن نداشت. الان هند داره نیروی هوایی خودشو تقویت میکنه . پاکستان خاک هندو در کشمیر اشغال کرده . کشور پاکستان درواقع توسط انگلیس ساخته شده .اونم با جداکردن قسمتی از ایران و هند . ققط بخاطر اینکه ایران و هند همسایه نباشند چون به ضرر غرب بوده.
  • اکبر US ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
    1 0
    درموردنظرآقای افشین شماازتحولات دنیابه دورهستیدهندسومین قدرت اقتصادی دنیااست همچنین پنجمین قدرت نظامی چی واستی خدت میبافی
  • طاهر IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    1 0
    اینا که نوشتن یعنی چی😂