روس‌ها با کپی‌برداری از فناوری ایرانی، موشک‌های آمریکایی را از کار انداختند؟

اوکراین استفاده از سامانه موشکی هیمارس ایالات‌متحده را محدود کرده است؛ زیرا روسیه به‌قدری در سیستم‌های پارازیت خود قوی عمل کرده که در عمل، دقت هیمارس را به کمتر از ۱۰ درصد کاهش داده است. گفته می‌شود که نیروهای اوکراینی این سامانه‌ها را «کاملاً ناکارآمد» نامیده‌اند.

تینا مزدکی: سیستم پارازیت روسی که در زمین مستقر است، می‌تواند تداخل EW (جنگ الکترونیک) ایجاد کند. این امر مانع برقراری ارتباط سلاح‌ها با ماهواره‌ها برای هدایت آن‌ها به سمت اهداف می‌شود. هیمارس (HIMARS) می‌تواند اهدافی را تا فاصله ۳۰۰ کیلومتری منهدم کند، اما قابلیت‌های جدید جنگ الکترونیک روسیه (EW) سیستم‌های هدف‌گیری هیمارس را غیرفعال می‌کند.

استفاده از فناوری‌ پارازیت و جنگ الکترونیک برای اختلال در سیستم‌های موقعیت‌یابی GPS پیش از این نیز در کشورهایی مانند ایران با موفقیت اجرا شده بود. معروف است که نیروهای نظامی ایران در سال ۱۳۹۰، پهپاد شناسایی آر کیو ۱۷۰ را با همین روش، سالم به زمین نشاندند.

این خبر برگرفته از ارزیابی محرمانه تسلیحات اوکراینی است که توسط The Post به‌دست ‌آمده است. جزئیات این نشان می‌دهد که چگونه اوکراین مجبور شده است استفاده از بسیاری از تسلیحات و کمک‌های غرب را به دلیل مشکلات هدف‌گیری متوقف کند. بر اساس این گزارش، توپخانه اکسکالیبر نیز که با GPS هدایت‌ می‌شود، تحت تأثیر سیستم‌های جدید EW روسیه قرار گرفته‌اند.

اعتراف اوکراینی‌ها به شکست آمریکا/ سیستم پارازیت روسی حریف می‌طلبد!

موشک‌انداز هیمارس چیست؟

ایالات‌متحده از همان اوایل حمله نظامی ویژه به اوکراین، تأمین سیستم‌های هیمارس را برای اوکراین آغاز کرد. این سیستم در ابتدا بسیار مؤثر بود. هیمارس موشک‌اندازی سوار بر کامیون است که می‌تواند طیف وسیعی از مهمات مختلف را ازجمله موشک‌های هدایت‌شونده با GPS شلیک کند. تحرک و انعطاف‌پذیری این سلاح، آن را به جنگ‌افزار بسیار مؤثری در درگیری‌های وسیع مانند اوکراین، افغانستان و جنگ داخلی سوریه تبدیل کرده است.

این موشک که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ عملیاتی شد، می‌تواند برای پاسخ به شرایط متغیر در میدان نبرد، موقعیت خود را به‌سرعت تغییر دهد. البته این ویژگی‌ها تا زمانی خوب به نظر می‌رسید که روسیه نمی‌توانست راهی برای اختلال در سیستم‌های آن پیدا کند.

از طرفی اوکراین استفاده از گلوله‌های Excalibur را از سال گذشته و به دنبال از دست دادن پتانسیل خود و کاهش اثربخشی آن به ۱۰ درصد متوقف کرد. مقامات و پیمانکاران دفاعی ایالات‌متحده اکنون در حال بررسی علت و تلاش برای یافتن راه‌حلی برای مقابله با پارازیت EW روسیه هستند.

اعتراف اوکراینی‌ها به شکست آمریکا/ سیستم پارازیت روسی حریف می‌طلبد!

به گفته سخنگوی وزارت دفاع اوکراین، آن‌ها در این زمینه با پنتاگون همکاری نزدیک دارند و در صورت بروز مشکلات فنی، به‌سرعت به شرکای خود اطلاع می‌دهند تا اقدامات لازم را برای حل به‌موقع آن‌ها انجام دهند. اوکراین به‌طور منظم از کشورهای غربی کمک دریافت می‌کند و از سیستم‌های دیگری مانند سامانه موشکی تاکتیکی (ATACMS) برخوردار است که آسیب‌پذیری کمتری در برابر پارازیت دارد.

روسیه همچنین شبکه ماهواره‌ای استارلینک را که نیروهای اوکراینی برای اتصال به اینترنت به آن متکی هستند، با موفقیت مختل کرده است. وضعیت اینترنت به حدی بد شده که نیروهای اوکراینی در هفته‌های اخیر با افزایش توانمندی‌های روسیه در EW، با قطعی قابل‌توجهی مواجه شده‌اند.

وزیر دیجیتال اوکراین، هفته گذشته در مصاحبه‌ای اظهار داشت که استارلینک قبلاً در برابر پارازیت روسیه مقاومت کرده بود، اما به نظر می‌رسد فناوری آن اکنون پیچیده‌تر شده است؛ او بر این باور است که نیروهای روسیه از سیستم‌هایی استفاده می‌کنند که در حال آزمایش مکانیسم‌های مختلفی برای برهم زدن کیفیت اتصالات استارلینک است.

منبع: interestingengineering

۲۲۷۳۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1913063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    7 2
    ایران به تقویت سامانه های جنگ الکترونیک روسیه کمک کرده -در اوایل جنگ اوکراین یه سامانه جنگال کراسوخا روسیه توسط پهپاد اوکراینی هدف قرار گرفت کلیپش هست در اینترنت - ایران با جنگ الکترونیک ۳ موشک blue sporrowاسراییل رو چند وقت پیش در عراق و پیش از رسیدن به ایران سرنگون کرد - امیر رستگاری حدود دو سال پیش گفتن اثر انگشت( finger print) همه اف ۳۵ ها رو در اختیار داریم و میتونیم از فاصله ۴۰۰ کیلومتری رادار اف ۳۵ رو مختل کنیم- در ضمن لقب سامانه باور ۳۷۳ -اس ۳۰۰ ایرانی -نیست لقب درستش -تاد ایرانیه- چون موشک صیاد ۴ -که نسل اول موشک سامانه باور ۳۷۳ هست مثل موشک سامانه تاد تا ارتفاع ۱۵۰ کیلومتری اوج میگیره -ایران موشک صیاد ۶ رو هم داره که روی جنگنده اف ۱۴ نصب میشه و مثل موشک استاندارد ۳ ماهواره ها رو میزنه- امیر صباحی فرد در توصیف سامانه باور فرمودند فقط یک الی دو کشور سامانه ای مثل باور در اختیار دارن-منظورشون سامانه تاد امریکایی و اس ۵۰۰ روسی بود - البته اس ۵۰۰ بیشتر قمپز در کردن روس ها بود مثل اس ۴۰۰ هاشون که حتی نمیتونه کروزهای مادون صوت اوکراین رو بزنه
  • IE ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    2 5
    میبینم بدجوری هوای ارباب پوتین رو دارین البته سوخو بهتون نمیده
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      2 0
      فعلا که پهپادهای خودمون کار امد ترند
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      3 0
      میدونم که دلتون برای دوران ارباب رعیتی تنگ شده ولی تامین‌کننده فناوری بنده و خریدارش ارباب نمیشه. رابطه ارباب رعیتی اون رابطه‌ای بود سی هزار مستشار نظامی بیگانه در ایران بودند و هر قدمی باید با اجازه اونها برداشته میشد.
    • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
      0 1
      شی جین هم هست . اونم نفت رو مفت میخره
    • IR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
      2 0
      مثل بقیه براندازان توییتری، ذاتا عاشق دوگانه ارباب‌-برده هستید و فراتر از این رو ذهن‌تون درک نمیکنه
    • جواد IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
      1 0
      البته تا چشمت در آید.
  • کیا US ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
    0 0
    دوستان عزیز ما نه براندازیم نه ایران ستیز ولی اینکه پوتین علیرغم تمام قوانین بین‌المللی به کشوری یورش میبره تعریف ظالم و مظلوم و رو حداقل واسه خودتون تبیین کنین دشمنی پوتین با ما در مسائل زیادی )قضیه هسته ای تحریم ها حمایت از تحریم فروش نفت و گاز به نفع خودش برای فروش نفت گاز خودش و مواضعش در مورد جزایر سه گانه و....روشن است دوستان لااقل منصفانه نظر بذارین نه مقرضانه
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
    0 0
    اول گذشته و حال رفتار روسیه حداقل در مورد ایران(گاز .نفت خط لوله.دریای خزر .جزایر.و...) بررسی کنید