مدیریت و پایش آفات و بیماری های تاغزارهای شهرستان گرمسار

امیر حسین شاه حسینی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار از مدیریت و پایش آفات و بیماری های تاغزارهای گرمسار از ابتدای سالجاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،شاه حسینی از شناسایی آفت ملخ کوهاندار و بیماری شپشک تاغ در مناطق تحت پایش در تاغزارهای شهرستان خبر دادو گفت: همزمان با شروع فصل بهار و همچنین به دلیل شرایط مناسب بارندگی و دمایی، آفت ملخ کوهاندار و شپشک در تاغزارهای شهرستان گرمسار فعال شده است که پس از بررسی های گیاه پزشکی بهترین شیوه مبارزه و دفع آفت و پیشگیری از شیوع آن در مناطق دیگر با توجه به گسترش شدید آفت شیوه قطع مکانیکی انتخاب گردید.

شاه حسینی بیان کرد: از مجموع 518 کیلومتر مساحت شهرستان، 284 هزار هکتار اراضی بیابانی است که تاکنون بیش از 10 هزار هکتار آن با گونه های بیابانی تاغ و آتریپلکس و اشنیان جنگلکاری شده است و با بیان اینکه تاغ به عنوان یک گونه مقاوم به خشکی و مهم در عملیات بیابان زدایی محسوب می شود افزود: مهار و کنترل گردو غبار و جلوگیری از فرسایش بادی به عنوان یک مبحث مهم در سطح کشور مطرح است و تاغزارها نقش بی بدیلی در این موضوع داشته. لذا پایش و کنترل آفات و بیماری های تاغزارها یک وظیفه مهم در حفاظت از آنها به شمار می رود.

وی گفت: امسال هم مانند سالیان گذشته برای جلوگیری از بروز خسارت‌های بیشتر به تاغزارها، عملیات پایش، کنترل و پیش آگاهی آفات و بیماری ها تاغ در سطح تاغزارهای شهرستان در مناطق تحت رستم، مکرش و محسن آباد در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه کاشت درختان تاغ در قالب پروژه های بیابان زدایی و مقابله با فرسایش و حرکت شن‌های روان از دهه ۴۰ در شهرستان گرمسار آغاز شده تصریح کرد: در طی 6 دهه گذشته هر سال عملیات کاشت نهال تاغ، مراقبت و آبیاری عملیات جوان سازی و ... در قالب اعتبارات ملی و استانی در سطح تاغزارهای شهرستان انجام گردیده است.

شاه حسینی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با تخصیص بموقع اعتبارات در سالجاری عملیات کنترل آفات و بیماری های مذکور در سطح تاغزارهای شهرستان گرمسار انجام و از گسترش بیماری و خسارات جبران ناپذیر به درختان تاغ در سه منطقه مذکور جلوگیری بعمل آید.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1913152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =