مشهد ۱۵ روز از سال ۱۴۰۳ هوای پاک داشته است

رئیس مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد از ثبت ۱۵ روز هوای پاک برای مشهد از ابتدای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین از خراسان،رضا اسماعیلی در جمع خبرنگاران ضمن تبریک هفته محیط زیست گفت: فعالیت‌های انسان و افزایش گازهای گلخانه‌ای باعث آلوده‌تر شدن اتمسفر زمین شده است که نتیجه آن گرمایش زمین است و تبعات و آثار آن مثل افزایش فراوانی پدیده‌های خشکسالی، گرد و غبارها و بارندگی‌های غیرطبیعی و سیل‌آسا است که مواردی از این بلایا را طی سال‌های اخیر در مشهد شاهد بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه محیط زیست سالم حق آیندگان است اضافه کرد: متاسفانه به شدت در حال تخریب این ودیعه الهی هستیم که تبعات آن نیز دامنگیر بشر شده و احتمالا در آینده با شدت بیشتری نیز بروز خواهد کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: براساس گزارشات سازمان‌های جهانی، رکورد گرم شدن زمین شکسته شده و گرمایش سال گذشته میلادی در ۱۷۰ سال دوره ثبت دما در کره زمین بی‌سابقه بوده است؛ از آنجایی که کره زمین یک سیستم بهم وابسته است، گرم شدن و تغییرات در اتمسفر آن سایر زنجیره و سیستم را دچار اختلال می‌کند که می‌تواند حیات انسان را به خطر بندازد ، حفظ محیط زیست و کره زمین نیازمند تلاش تک تک انسان‌هاست.

رئیس مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد به کیفیت هوای شهر مشهد از ابتدای سال جاری اشاره کرد و افزود: در ۸۳ روز گذشته از سال ۱۴۰۳، ۱۵ روز هوای پاک، ۵۷ روز قابل قبول و ۱۱ روز وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده است و خوشبختانه اعداد بالای ۱۵۰ در این روزها نداشتیم.

وی عنوان کرد: در مدت مشابه سال گذشته تنها ۵ روز هوای پاک برای مشهد ثبت شده و ۵۹ روز قابل قبول و ۱۹ روز وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس داشته ایم.

افزایش ۳ برابری ایستگاه‌های سنجش صوت در مشهد

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد نیز گزارشی به مناسبت هفته محیط زیست از اقدامات صورت گرفته توسط این اداره ارائه کرد و از افزایش ۳ برابری ایستگاه‌های سنجش صوت در سطح شهر مشهد طی سال گذشته خبر داد.

محمد پذیرا ضمن اشاره به اقدامات گسترده و شاخص این اداره برای حفاظت از محیط زیست شهری و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی طی سال‌های گذشته، گفت: هر هزینه‌ای برای محیط زیست در واقع سرمایه‌گذاری محسوب شده که موجب جلب رضایت شهروندان، حفظ سلامتی و کیفیت محیط زندگی مردم می‌شود.

وی افزود: افزایش ایستگاه‌های سنجش صوت در سطح شهر از اقدامات این اداره برای حفاظت از محیط زیست شهری است؛ طی سال گذشته این ایستگاه‌ها افزایش ۳ برابری داشته و در حال حاضر میزان آلودگی صوتی در نقاط مختلف شهر مشهد توسط ۱۵ ایستگاه سنجش صوت رصد می‌شود.

پذیرا بهره‌برداری از اولین ایستگاه سیار سنجش تجمیعی آلاینده‌های زیست محیطی، افزایش ۲۰% شبکه نمایشگرهای آلاینده‌ها، نگهداری و کالیبراسیون تجهیزات بالغ بر ۱۵۰ دستگاه سنجش آلاینده‌های زیست محیطی در سطح شهر مشهد را از دیگر اقدامات شاخص اداره محیط زیست معاونت خدمات شهری برشمرد و اضافه کرد: همچنین اولین سیاهه فهرست انتشار آلاینده‌های هوای مشهد که در سال ۱۳۹۷ آغاز و در انتهای سال ۱۳۹۹ خاتمه یافت و نتایج آن مورد بهره‌برداری همه حوزه‌های شهری قرار گرفت، در سال جاری با بودجه‌ای بالغ بر ۹۰۰ میلیون تومان با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد در حال به‌روزرسانی است.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد افزود: هوشمندسازی و توسعه زیرساخت‌های سامانه مدیریت آلاینده‌های محیط زیست (سمام) و اتصال آن به سامانه جامع پایش آلاینده‌های محیط زیست از دیگر اقدمات این اداره طی سال‌های اخیر است.

پذیرا خاطرنشان کرد: اقدامات و برنامه‌های متعددی نیز در دستور کار قرار دارد و بزودی اجرایی می‌شود که شامل توسعه و تکمیل شبکه تجهیزات و نمایشگرهای اطلاع‌رسانی آلاینده‌ها، تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع آلاینده‌های زیست محیطی، مدل‌سازی و پیش آگاهی کیفیت هوای مشهد مقدس برای چند روز آینده و ایجاد زیرساخت‌های پیش آگاهی و مدیریت پدیده‌های مخرب جوی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1918462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =