سیدجواد امام جمعه‌زاده

هر چه به برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می شویم شور و شوق ها و جنب و جوش ها افزایش پیدا می کند و جلسات پیدا و پنهان و رایزنی های گوناگون افزایش می یابد. 

البته این تلاشها و فعالیتها طبیعی است و لازمه هر انتخاباتی می باشد اما بحث اصلی و اساسی این است که چرا ما بایستی به اصطلاح شب امتحانی باشیم و عمده مساعی خود را بصورت متراکم به ایام نزدیک واقعه اختصاص دهیم. پر واضح است که در یکی دو ماه قبل از برگزاری انتخابات تحرک و تقلای بیشتری دیده می شود؛ اما نهاد انتخابات در یک جامعه مردم سالار چون کشور ما یک نهاد دائمی و بلند مدت است. نهادی است که به محض اینکه نمایندگان یک دوره انتخاب می شوند و کار خود را در مجلس برای چهار سال آغاز می کنند باید کلید انتخابات دوره چهار سال بعد زده شود و برنامه ریزی ها و اجرای آنها شروع می شود.
این نکته علاوه بر اینکه برای انتخاب شوندگان و افرادی که علاقمندند به عنوان کاندیدا در انتخابات مشارکت کنند، حائز اهمیت است اما بنظر می رسد برای انتخاب کنندگان و مردم عزیز که می خواهند نمایندگان مورد نظر خود را به پارلمان بفرستند اهمیت بیشتری دارد. آنان باید بدانند که چه افرادی با چه ویژگی ها و برنامه هایی بخصوص برنامه های میان مدت و بلند مدت می توانند برای خود و فرزندانشان از جوانب مختلف مفید و مثمر ثمر باشند و این چیزی نیست که به نحو احسن در زمانی نسبتا کوتاه قابل استحصال باشد.
در یکی از مسابقات ورزشی که تیم کشورمان بر رقیب چینی پیروز می شود و رقیب از صحنه رقابت خارج می گرد دو روز بعد تیم چینی تمرینات خود را برای کسب پیروزی در دوره چهار سال بعدی شروع می کند و این امر تعجب تیم ملی کشور ما را بر می انگیزد. در عرصه های دیگر و بویژه در عرصه انتخابات که بخش عمده آینده جامعه را رقم می زند ، عمل درست یک برنامه ریزی بلند مدت است.
به طور طبیعی اگر افکار عمومی در بلند مدت توجیه شوند و از طریق نشست های مختلف و کرسی های نظریه پردازی و آزاداندیشی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است در محافل گوناگون و در مناسبت های فراوان با برنامه ها و گروه های سیاسی آشنا شوند، ضرورت های جامعه را بهتر بدانند و نیروهای اصلح و تخصص های متفاوت آنها را عمیق تر بشناسند با اعتقاد راسخ تر و با همت بلند تر و با مشارکت بالاتر در انتخابات حضور می یابند.
البته آگاهی و شعور سیاسی بالای مردم ما این عدم برنامه ریزی های بلند مدت را تا حد زیادی جبران کرده و همواره در بیش از سی انتخابات شکوه و عظمت حضور خود را به رخ کشیدند و بحمداله کشور اسلامی ایران را علیرغم دشمنی های فراوان بیگانگان با موفقیت به پیش بردند و به الگویی برای کشورهای دیگر اسلامی تبدیل ساختند و این بار نیز امید بدخواهان را نا امید خواهند کرد.
اما در عین حال که بایستی از این فرصت باقیمانده بنحو شایسته ای استفاده کرد و مردم را بیش از پیش با ضرورت های کشور و نقش خاص جمهوری اسلامی در منطقه و جهان بخصوص پس از جریان بیداری اسلامی آشناتر نمود و نیروهایی که در این شرایط و اوضاع و احوال بهتر می توانند ایفای نقش کنند را به آنها معرفی کرد، بایستی به برنامه ریزی های بلند مدت و تاثیر گذارتر نیز فکر کرد و گام های اساسی تر و مطمئن تری برداشت.

*دانشیار علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
/29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =