۰ نفر
۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۴

ایسنا نوشت:

نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و جمعی از فرماندهان ستاد کل ارتش ترکیه از کشته شدن غیرنظامیان کرد در حمله نیروهای هوایی این کشور عذرخواهی کردند.

به گزارش  روزنامه اماراتی دارالخلیج، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه طی سخنانی ضمن ابراز تاسف نسبت به کشته شدن 35 تن از غیرنظامیان کرد در حمله هوایی نیروهای ترکیه در مرزهای ترکیه و عراق، به خانواده‌های قربانیان این حادثه تسلیت گفت.

وی در ادامه افزود: ما نسبت به این حادثه بسیار اندوهگین هستیم و این واقعا تاسف‌بار است.

اردوغان در ادامه اظهار داشت: بر حسب تصاویری که توسط هواپیماهای بدون سرنشین تهیه شده بود، گروهی 40 نفره در این منطقه دیده شده بودند که شناسایی آنها غیرممکن بود،‌ اما پس از حمله مشخص شد که این افراد قاچاقچیان سیگار بوده‌اند و این اشتباه به خاطر این بود که در ماه گذشته، عناصر حزب کارگردان کردستان ترکیه (پ.ک.ک) با هدف حمل سلاح و ذخایر نظامی به مراکز نظامی موجود در مرزهای عراق حمله کرده بودند.

اردوغان همچنین اخبار منتشره توسط روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های ترکیه مبنی بر غیرمسئولانه خواندن این حمله نیروهای نظامی ترکیه را محکوم و عنوان داشت: هیچ کشوری وجود ندارد که عمدا ملت خود را هدف قرار دهد و به آنها حمله کند.

نخست‌وزیر ترکیه در پایان تاکید کرد که به زودی تحقیقات درخصوص جزئیات این حادثه آغاز خواهد شد.

از سوی دیگر، عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه نیز در نشستی با روزنامه‌نگاران در استانبول ضمن همدردی با خانواده‌های کشته‌شدگان این حادثه اظهار داشت: این حادثه اسف‌بار عمدی نبوده است و ما نسبت به آن واقعا متاسفیم.

همچنین ستاد مشترک ارتش ترکیه نیز با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت: ما نسبت به این حادثه غم‌انگیز متاسفیم و از خداوند متعال می‌خواهیم هم‌وطنان‌مان را که در این حادثه جان باختند، قرین رحمت کند.

نیروهای مسلح ترکیه نیز پس از گذشت 24 ساعت از بیانیه ارتش، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ارتش پس از دریافت اطلاعاتی از منابع مختلف مبنی بر اینکه اعضای حزب پ.ک.ک در حال عبور از مرزها به سمت شرناک هستند، دستور حمله را صادر کرده است.

اظهارات مقامات ترکیه در پی این بود که "کمال دار اوغلو"، یکی از فرماندهان حزب مخالف ترکیه در سخنانی با محکوم کردن سکوت دولت نسبت به حادثه تاسف‌بار روز چهارشنبه اظهار داشت: دولت باید فورا از خانواده‌های این افراد عذرخواهی کند و بگوید این اطلاعات را از کدام منابع دریافت کرده است؟

در همین حال، "بهوز اردال"، یکی از رهبران جناح مسلح حزب پ.ک.ک با محکوم کردن این حمله اظهار داشت: این حمله یک اقدام وحشیانه و جنایتی ضدبشری است.

وی همچنین از "ملت کردستان" به ویژه ساکنان استان‌های "هکاری" و "گرناق" در مجاورت عراق خواست به منظور محکوم کردن این جنایات دولت ترکیه و درخواست مجازات عاملان آن، تظاهراتی را برگزار کنند.

بهوز اردال در ادامه گفت: این تجارت مرزی تحت نظارت شماری از مراکز نظامی موجود در مرزها صورت می‌گیرد و غیرممکن است که آنها ندانند این افراد غیرنظامی بوده‌اند چراکه مردم تقریبا هر روز از این منطقه با چارچایان خود عبور می‌کنند.

از سوی دیگر، ساکنان شهر اولودیری در استان گرناق نیز بعدازظهر روز جمعه طی مراسم تشییع اجساد کشته‌شدگان، با سر دادن شعارهایی علیه نخست‌وزیر و مسئولان ترکیه این حمله را عمدی تلقی کردند.

دو جنگنده اف.16 ترکیه روز چهارشنبه به 40 تن از غیرنظامیان کرد که در حال عبور از مرزهای ترکیه و عراق بودند، در نزدیکی شرناک حمله کردند که در پی آن 35 تن کشته شدند. 51261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۰
    16 4
    همین!زدی ملت رو کشتید حالا شرمنده ای!
  • بدون نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    13 4
    وقتی به جای برطرف کردن تنش در منطقه وهمسایگان به قلدری وزورگویی رو اوری نتیجه همین است جناب اردوغان
  • هموطن IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    11 6
    اقای اردوغان شما وقتی در کشور خود بر پ.ک.ک فایق امدی ان وقت به سوریه ....
  • بدون نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    12 4
    بسیار وحشیانه بود
  • علی IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    6 13
    اولا اون معذرت خواهی کرده و عمدی نبودن این عمل را تائید کرده دوما 35 قاچاقچی در منطقه ای که شورشیان پ ک ک رفت و آمد می کنند کشته شده اند یعنی منطقه جنگی بوده زمان ما هم ، نیروهای ما به رهگذران از مرز شکلیک می کردند حالا ممکن بود قاچاقچی یا کومله یا تروریست یا مردم عادی باشد.
    • بدون نام IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
      7 1
      ماشا الله هموطنان ترک خوب به فعالیت و طرفداری از ترکیه افتادن خب چرا نمیرید ترکیه از جان ایران چه میخواهید
    • بدون نام IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
      6 1
      نام ترکیه هم ردیف شده با نسل کشی و جنایت
  • بدون نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    7 5
    در سخنان آقای اردوغان در همین صفحه یک جمله دیدم که خیلی توجه من را جلب کرد و آن این بود: "هیچ کشوری وجود ندارد که عمدا ملت خود را هدف قرار دهد و به آنها حمله کند." . ببخشید آقای اردوغان، پس میشه بگید بهانه های واهی شما برای فشار به سوریه دقیقا چیه؟!!!! از قدیم گفته اند : چاه مکن بهر کسی اول خودت بعدا کسی!!!